مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی:

مایه کوبی دام ها اصلی ترین راهکار پیشگیری از بیماری تب مالت است

مدیر کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مایه کوبی دامها علیه بیماری تب مالت(بروسلوز ) ، اصلی ترین راهکار پیشگیری از بیماری بروسلوز در دامها وکنترل بروز بیماری تب مالت در انسانهاست.

کد مطلب: ۴۸۰۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، کامیار داهیم با اعلام این خبر گفت : این اداره با توجه به کسب موفقیت در افزایش میزان مایه کوبی بروسلوز در طی سالهای 93 و 94 وایجاد سطح ایمنی مناسب و یکنواخت به علت همزمانی مایه کوبی در فرجه زمانی مشخص ؛ سیاست خود را بر پیگیری و ادامه عملیات را با تهیه به موقع واکسن و تجهیز اکیپ های بخش خصوصی و دولتی در سال 1395 پایه گذاری نموده ،که این امر منجر به کاهش میزان ریت بروز بیماری تب مالت در جمعیت انسانی استان شده است.


داهیم گفت : در همین راستااداره کل دامپزشکی استان در سال 1395 با توجه به شعار محوری سال که توسط مقام معظم رهبری مبنی بر« اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل »اعلام گردیده ،در راستای عملیاتی نمودن این شعار اقدام به شروع طرح همگانی مایه کوبی بروسلوز دامی(گاو،گوساله و بزو بزغاله )از ابتدای سال جاری با بهره گیری از توان بخش دولتی وخصوصی نموده است .


وی با اشاره به تامین واکسن مورد نیاز با کمیت و کیفیت بالا جهت افزایش سطح ایمنی دامها علیه بیماری بروسلوز اضافه کرد: برای اولین باردر کنار تولیدات داخلی با واردات واکسن خارجی با قدرت ایمنی زایی بالا به میزان 50٪ حجم پیش بینی شده که مصرف این واکسن وارداتی در مراکز دارای سوابق بیماری تب مالت در اولویت است .

داهیم ابراز امیدواری کرد با پوشش جمعیتی دامی بالغ بر 285 هزار راس گاو و گوساله و 70 هزارراس بره وبزغاله در اجرای این طرح ، شاهد افزایش ایمنی دامها و نهایتا" کاهش میزان بروز بیماری در جمعیت انسانی استان خواهیم بود .

وی با اشاره به مشترک بودن بیماری فوق از دامداران استان درخواست نمود تا با اکیپهای واکسیناسیون همکاری های لازم را داشته باشندو با توصیه به شهروندان محترم درخواست نمود از مصرف شیر و انواع فرآورده های لبنی و غیره پاستوریزه با لویت پنیر تازه و خامه اکیدا خوداری نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار