ضرورت تهیه بانك اطلاعاتی مشاغل مزاحم در همدان

رئیس كمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیك، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینكه دست فروشان همدان باید به جای حذف، جایگزین شوند، گفت: تهیه بانك اطلاعاتی مشاغل مزاحم همدان امری ضروری است تا بتوان برنامه ریزی مناسبی برای ساماندهی آنها داشت.

کد مطلب: ۴۷۴۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از همدان، كامران گردان در جلسه كمیسیون خدمات شهری، حمل ونقل و ترافیك، محیط زیست و بهداشت شورا با بیان این مطلب اظهار كرد: در حال حاضر اقدامات مناسبی برای ساماندهی دستفروشان و دكه‌های موجود در سطح شهر شده ولی كامل نیست.
وی با اشاره به اینكه جمع‌آوری دكه‌های منطقه گنجنامه و انتقال آن‌ها به واحدهای ایجاد شده اقدام مناسبی است، گفت: در حال حاضر برخی دارندگان دكه‌ها در قالب دستفروشی در منطقه فعالیت می‌كنند كه باید پیگیری و ساماندهی شود تا فضا بهبود یابد.
گردان با بیان اینكه باید به‌گونه‌ای دستفروشان ساماندهی شوند كه درآمدزایی آنها دچار مشكل نشود، اضافه كرد: ساماندهی مشاغل مزاحم به شكل قابل قبولی انجام شده ولی نیاز است تا بانك اطلاعاتی مشاغل مزاحم همدان تهیه شود تا برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
وی با اشاره به اینكه ساماندهی بازار پرندگان مستقر در بازار مظفریه همدان باید در اولویت قرار گیرد، عنوان كرد: باید واحدهای فعال در زمینه فروش پرندگان را به درستی ساماندهی كرد؛ چراكه با پلمب این واحدها مشكلی حل نمی‌شود.
رئیس كمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان بیان كرد: واحدهای فعال در حوزه فروش پرندگان باید با هماهنگی مركز بهداشت به محلی منتقل شود تا مشكلی از نظر بهداشتی برای مردم ایجاد نشود.
وی با اعلام اینكه برنامه‎ریزی و سیاست‌گذاری نیازمند داشتن آمار است و باید از سوی شهرداری همدان آمار مناسبی ارائه شود، گفت: ساماندهی فروشندگان مصالح و آهن فروشان نیز باید در دستور كار قرار گیرد؛ چراكه وضعیت‌ ایجاد شده در سرگذر و بلوار الغدیر مناسب و زیبنده شهر همدان نیست.
گردان با اشاره به اینكه دستفروشی معضل اجتماعی شهر است، گفت: شهرداری همدان نباید به‌دنبال حذف آنها باشد بلكه باید براساس برنامه‌ریزی مناسب فعالان این بخش را ساماندهی كنند.
عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأكید بر اینكه باید از برخوردهای قهری با دستفروشان جلوگیری و با رفتار مناسب آنان را ساماندهی كرد، اظهار داشت: ترس و واهمه‌ای در زمینه ساماندهی دستفروشان وجود ندارد ولی باید تغییر فرهنگی در جامعه ایجاد شود؛ چراكه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این معضل را حل كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساماندهی میدان امام(ره) همدان نیز گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این طرح را اجرایی كند و نیاز است سایر دستگاه‌ها همچون شركت برق، مخابرات، گاز و میراث فرهنگی در این زمینه همكاری و تعامل لازم را داشته باشند.
مدیركل میراث‌فرهنگی همدان نیز با بیان اینكه اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی احیا بافت تاریخی همدان نیست، گفت: اعتبارات براساس اولویت برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی تزریق می‌شود.
علی مالمیر با اشاره به اینكه جای خوشحالی دارد كه امروز حفظ بافت تاریخی میدان امام(ره) همدان به دغدغه شهرداری و شورای اسلامی شهر تبدیل شده است، افزود: هزینه‌های بسیاری برای مرمت و احیا بافت تاریخی نیاز است ولی اعتبارات میراث فرهنگی پاسخگوی نیاز موجود نیست.
مالمیر با اشاره به اینكه اینگونه بافت‌های تاریخی دارایی‌های مردم استان و كشور است، گفت: تمامی مردم باید در این زمینه سهم و دغدغه داشته باشند؛ چراكه همگی باید از ظرفیت‌های این میدان استفاده كنند.
وی عنوان كرد: مهمترین و اساسی‌ترین نكته در رابطه با میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان حفظ بافت تاریخی آن است.
مدیركل میراث‌فرهنگی استان همدان با اشاره به اینكه متأسفانه در ایام تبلیغات انتخابات به انواع مختلف به بدنه میدان تاریخی امام خمینی(ره) همدان آسیب وارد شده و بدنه این بافت تخریب شد، گفت: باید تمامی دستگاه‌ها در زمینه حفظ این بافت تاریخی همفكری داشته باشند.
شهردار همدان نیز از نبود تعامل بین دستگاه‌ها برای احیای بافت تاریخی همدان گلایه كرد و گفت: كاروانسراهای قدیمی شهر همدان احیا شده و دو كاروانسرا به مالكیت شهرداری همدان به سفره‌خانه سنتی تبدیل می‌شود.
سیدمصطفی رسولی اظهار كرد: شهرداری همدان به صورت داوطلبانه ساماندهی میدان امام خمینی(ره) همدان را از سال گذشته آغاز و اعتباراتی در این زمینه هزینه كرده است.
وی با اشاره به اینكه میراث‌فرهنگی همدان باید با حمایت‌های لازم شهرداری را در عملیاتی‌كردن پروژه كمك كند، گفت: شهرداری همدان با نداشتن اعتبار اقدام به ساماندهی میدان امام(ره) همدان كرده است.
سید مصطفی رسولی تصریح كرد: میدان امام خمینی(ره) همدان به عنوان یك بافت تاریخی ارزشمند باید مورد توجه و حساسیت سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد تا بتوان اعتبارات مورد نیاز برای ساماندهی آن را تأمین كرد.
شهردار همدان با تأكید بر اینكه میدان امام خمینی(ره) هویت شهر است و باید به درستی ساماندهی شود، گفت: با توجه به قرار گرفتن بانك ملی در یك جداره از این میدان تاریخی مذاكرات لازم برای ساماندهی این بخش صورت گرفته و بانك ملی اعلام آمادگی كرده تا تمامی هزینه‌های آن را تأمین كند.
سید مصطفی رسولی در بخش دیگری از سخنان خود در این كمیسیون گفت: طرح‌هایی برای ساماندهی بازار تاریخی همدان تعریف شده و شهرداری اقداماتی را در این زمینه داشته‌ است، حتی بازاریان این آمادگی را دارند تا همكاری لازم را برای ساماندهی بازار داشته باشند.
وی با بیان اینكه بازار در خطر است و احتمال وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی در بازار همدان وجود دارد، گفت: باید در كنار رعایت اصول و قوانین مربوط به میراث فرهنگی بازار را ساماندهی و مدیریت كرد تا خطری بازار را تهدید نكند.
وی با اعلام اینكه به هر میزان كه میراث فرهنگی همدان اعتبار برای ساماندهی میدان امام(ره) و بافت‌های تاریخی در بازار تأمین كند، شهرداری نیز بودجه تزریق می‌كند، بیان كرد: شهرداری همدان تا دو سال آینده كاروانسراهای همدان را ساماندهی خواهد كرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار