در نشست افتتاح سامانه طرح و فیلمنامه مطرح شد؛

صداوسیما همچون خانه سینما صاحب بانک اطلاعاتی می شود

رئیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در نشست رسانه ای سریال «غیر علنی» و افتتاح سامانه طرح وفیلمنامه گفت: سامانه طرح و فیلمنامه آرزوی ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان را تحقق می بخشد.

کد مطلب: ۴۶۶۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست رسانه ای سریال «غیر علنی» و افتتاح سامانه طرح و فیلمنامه صبح امروز- شنبه یکم بهمن- در ساختمان پرس تی وی و آی فیلم برگزار شد.
در ابتدای جلسه امبن صدیقی رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی گفت: تاکید دکتر سرافراز درباره نوسازی نظام های تولید و فیلمنامه نویسی در سازمان باعث افتتاح سامانه طرح و فیلمنامه در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی شد. در شرایط فعلی ثبت طرح دشواری هایی دارد. زیرا همه فیلمنامه نویسان به مدیران مراکز استان ها دسترسی ندارند. بنابراین ممکن است ایده های جدید بدون استفاده بمانند. در تهران نیز نظام ثبت انسجام خوبی نداشته است. اما در این طرح آرزوی محقق نشده تشکیل بانک هنرمندان را در گام اول پیش می برد.
وی افزود: پرس تی وی دو سال بر این طرح زمان گذاشته است. مرکز امور نمایشی سیما، مرکز صبا مرکز تولیدات تلویزیونی بسیح در اجرای این طرح مشارکت داشته است و این طرح باید تغیییراتی هم داشته باشد.
صدیقی درباره علت ساخت سریال در حال پخش غیرعلنی بیان کرد: ما در حوزه نمایش سیما نواقصی داریم مرکز گسترش پذیرفت با وجود زمان کم و تاکید بر شروع با فیلمنامه کامل طرحی را درباره انتخابات به اثر نمایشی تبدیل کند.
وی ادامه داد: تمرکز و‌دقت بسیاری در طول تولید این سریال اعمال شد. چراکه می خواستیم سوتفاهمی پیش نیاید و سعی کردیم به مسایل روز نزدیک باشیم. امیدوارم این اثر در نهایت مطلوب نظر مخاطبان هم واقع شده باشد.
بوالی مدیر سامانه طرح و فیلمنامه نیز در این جلسه بیان کرد: این سامانه مامنی است که یک بانک فیلمنامه ایجاد می کند. فیلمنامه ها در سازمان صداوسیما به طور کلی دو دسته اند. یک دسته از متن ها ابتدا در شبکه ها بررسی و بعد به مرکز امور نمایشی می رسند و در نهایت در اختیار مرکز گسترش فیلمنامه نویسی قرار می گیرند و ارزیابی می شوند. فیلمنامه های نوع دوم هم از طریق اشخاص حقیقی دریافت می شود.
وی افزود: این بانک شبیه به بانک فیلمنامه نویسی خانه سینما است. در این سامانه مراحل مختلف یک فیلمنامه تفکیک شده است. نویسندگانی که طرح خود را به این سامانه ارسال می کنند موظف هستند یک فایل صوتی کوتاه درباره خلاصه داستان اثر خود ارایه کنند.
بوالی در ادامه توضیحاتی درباره روند ثبت و ارزیابی طرح ها و فیلمنامه ها در سامانه طرح و فیلمنامه ارایه‌کرد. وی همچنین از مدیران و کاربران طرح خواست تا نظرات خود را‌ برای ارتقای کیفیت این سامانه ارایه کنند.
مدیر سامانه طرح و فیلمنامه همچنین بیان‌کرد: تجمیع فیلمنامه ها در یک سامانه برای پرهیز از موازی کاری است. زیرا پیش از این جزیره ای عمل می شد و فیلمنامه های پیشنهادی به بخش های مختلف می رسید.
وی‌درباره سطح دسترسی به این سامانه افزود: سطوح دسترسی مختلفی به این سامانه وجود دارد. کاربران، کارشناسان و مدیران و در عالی ترین سطح رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی و ریاست سازمان به همه سطوح دسترسی خواهند داشت و‌ثبت طرح صرفا از طریق این سامانه انجام‌ می شود.
بخش ‌دوم این نشست به نقد و‌بررسی سریال «غیرعلنی» اختصاص یافت. رضا جودی تهیه کننده این سریال در پاسخ به سوال بهاره‌رهنما درباه علت بازگشت خود به تلویزیون بعد از چند سال و تهیه سریالی جدید گفت: این شعا‌ر که تلویزیون باید متن خوبی برای شروع ساخت یک سریال داشته باشد چند سال بود محقق نمی شد و تهیه کنندگان با طرحی پنج برگه ای کار را شروع می کردند. این سریال گروه بسیار محترمی دارد.
وی افزود: غیرعلنی همزمان با انتخابات پخش می شود و یکی از مشکلات ما در تولید این سریال جغرافیای نه چندان زیبا در اوکیشن ها بود که به دلیل این که نباید به شهر خاصی معطوف می شد ما را از بسیاری از امکانات در لوکیشن های اصلی محروم کرد.
تهبه کننده خوب داشت فیلم به سلامت به سرانجام رسید در خلاصه فیلپ شب گذشته دوستم‌ می پرسید چطور این فیلم‌نامه تصویب شده است و‌بدون حاشیه و دعوا پیش می رود این یک بابی باز می کند که امیدوارم این‌راه به دلیل شرایط انتخابات بسته نشود همین باعث شده تماشاگران سریال های ترک آن سریال را ضبط می کنند و اولویتشان تماشای سریال غیرعلنی است.
مهرداد خوشبخت نیز در پاسخ به این سوال که ساخت سریالی درباره انتخابات چه حساسیت هایی به دنبال دارد بیان کرد: خوشبختانه غیرعلنی تهیه کننده ای خوب داشت و به سلامت به سرانجام رسید. اتفافا فضای باز انتخابات در این سریال به کمک ما آمد و حتی یکی از دوستانم بعد از پخش خلاصه قسمت های قبل شب گذشته با تعجب می پرسید چطور این فیلم‌نامه در سازمان تصویب شده است ؟! غیر علنی بی حاشیه و بدون دعوا پیش می رود این راهی را باز می کند که امیدوارم بعد از این بسته نشود. دست کم این فتح باب باعث شده مردم سریال های ترک را ضبط کنند و اولویتشان تماشای سریال غیرعلنی باشد.
جودی نیز درباره علت افزایش قسمت های این سریال از ۱۰ به ۱۳ گفت: این سریال از ابتدا ۱۵ قسمتی بود و به دلیل محدودیت زمانی در پخش باید کوتاه تر می شد که به ۱۳ قسمت کاهش یافت.
بهاره رهنما بازیگر نقش فرانک عظیمی نیز درباره تجربه بازی در سریالی به مناسبت انتخابات بیان کرد: من درام قصه را در چک برگشتی کمتر از غیرعلنی نزدیک به انتخابات می دانستم. اندازه ای که درام در این سریال با انتخابات حفظ کرده است برای خود من به عنوان کسی که کارگردان تاتر است یک درس بود و ‌نمونه خوبی برای آشتی مردم با رسانه ملی است. قصه آن دور از ذهن‌نیست و‌اغراق ندارد و بیننده را آزار نمی دهد. وی ادامه داد: من دوستانی دارم که این سریال را ضبط می کنند و اگرچه بسیاری از جذابیت های بصری به خاطر این که سریال محدود به قوم یا شهر خاصی نشود در شهری فرضی می گذرداما همین خود یک خلاقیت است و خوشحالم که مدیران تلویزیون از این اثر حمایت کردند.
این بازیگر با اشاره به شوخی با مباحث مثبت اندیشی در‌این سریال توسط کاراکتر خود افزود: ما در سریال غیرعلنی مثبت اندیشی را زیر سوال نبردیم ‌اما با آن شوخی کردیم. وقتی یک طنز اجتماعی کار می شود نمی توانیم بی تفاوت باشیم نسبت بع اتفاقات جامعه
متین ستوده بازیگر نقش ریحانه نیز درباره میزان نزدیک‌شدن نقش خود به واقعیت های حرفه خبر عنوان کرد: من دو‌ ماه در طول تولید این کار حالم خوب بود و از این همکاری لذت بردم. همچنین با راهنمایی های آقای خوشبخت توانستم‌به نقش خبرنگار نزدیک شوم هرچند زمان ما در تولید کوتاه بود و اولین وکیشن نیز دفتر نشریه بود.
مهدی تراب نژاد نویسنده سریال نیز درباره علت انتخاب ژانر طنز در این سریال که موضوع جدی انتخابات را دنبال می کند، بیان کرد: هدف ما پرداختن به موضوع انتخابات نبود. بلکه سفارشی داده شد و متنی نوشتیم و‌اگر فرصت بیشتری هم داشتیم باز در این مسیر حرکت می کردیم. زیرا سریال هایی که ممکن است حکومتی به نظر برسند اگر با رویکرد جدی هم ساخته شوند شعاری به نظر می آیند. ضمن این که توقع ما از یک مینی سریال هم باید مشخص شود. این سریال قرار نیست مردم را تهییج کند.
تراب نژاد همچنین درباره میزان طنازانه بودن سریال افزود: روابط آدم ها در داستان است که خنده ایجاد می کند. غیر علنی یک کمدی صرف نیست.
وی درباره نگاه غرض ورزانه به مطبوعاتی ها در ابن اثر نیز افزود: ما نگران این تصویر بودیم اما از همان ابتدا تعریف نشریه زرد را در داستان جا انداختیم و اگر سریال قسمت های بیشتری داشت نشریه دیگری طراحی می کردیم و‌ فضا را بالانس می کردیم‌.
مهدی حمزه دیگر نویسنده غیرعلنی نیز درباره علت انتخاب ژانر کمدی بیان کرد : میان این همه مستندهای انتخاباتی و برنامه های جدی بد نیست که یک اثر طنز هم درباره انتخابات ساخته شود.
وی در پاسخ به این که چقدر فضای طنز سریال بر شوخی نویسی و چقدر بر بداهه پردازی بازیگران متکی است،گفت :این که بازیگران عنصر مهم سریال هستند غیر قابل انکار است. اما انتظار نداریم که بیننده با دیدن غیرعلنی قهقهه بزند و کار کمدی نیست.
برزو ارجمند بازیگر نقش امیررضا پورکریمی‌نیز بیان کرد:درباره نزدیکی به انتخابات گفت: غیرعلنی یک سریال فانتزی، خوب و جدی است.
وی افزود: من معتفدم پیش تولید این سریال کوتاه نیست. زیرا تهیه کننده ای با تجربه ۴۰ ساله پشت این کار است. انتخاب آقای جودی به عنوان تهیه کننده این سریال از تیزهوشی مدیران سازمان بود و باید از نمایندگانی که معتفدند چرا غیرعلنی جدی ساخته نشده است پرسید که چرا موقع انتخابات خود سراغ بازیگران کمدی می آیند.
ارجمند همچنین ادامه داد: این دومین همکاری من با مرکز گسترش فیلمنامه نویسی است . این مرکزاین جرات را به من بازبگر می دهد که بکویم سر کار نمی آیم. زیرا چند سال است به دلیل کامل نبودن فیلمنامه ها ما بازیگران ناچار سوار تجربه مان می شویم. مثلا در سریال نون و‌ریحون دو قسمت متن داشتیم که با نریشن یک بچه شروع می شد و‌در پایان سریال اصلا این بچه وجود نداشت. اما مرکر گسترش فیلمنامه نویسی با متن های کامل جرات نه گفتن به بازیگر می دهد.
بازیگر تنهایی لیلا عنوان کرد: غیرعلنی
نقطه الف تا ی داشت. آقای جودی تنها تهیه کننده سازمان است که من با او قرارداد نمی بندم و تاکنون از سریال صاحبدلان به بعد در تله فیلم،تک سکانسی تا غیرعلنی، به عنوان بازیگر نقش اصلی با ایشان همکاری کرده ام. در غیرعلنی هر انچه بلد بودم را انجام دادم و اگر نقصی در بازی من باشد از نقص بازیگری من است.
علی دهکردی بازیگر نقش چشمه زاده نیز گفت: در این سریال بارها و بارها گریم‌ما تغییر کرد. زیرا این شایبه ممکن بود ایجاد شود که نامزدها شبیه چهره های سیاسی شوند.
وی افزود: همه آن ها که در کرسی های مجلس می نشینند لزوما اصلح نیستند. خیلی ها به حساب همان معادلاتی در مجلس نشسته اند که دیوان عدالت اداری گزارش تخلفاتشان را ارایه می کند.
دهکردی همچنین ادامه داد: وارد شدن به موضوع انتخابات در این سریال نوعی بدعت گذاری است. تمام اتفافات اخیر صداوسیما‌مثل افتتاح سامانه طرح و فیلمنامه هم زمینه ساز رنسانس در صداوسیمای ایران است. امروز وارد عرصه نگران کننده ای شده ایم از عدم ثبات‌رسانه ها می شویم و‌مسیولان باید نگران این تحول باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: صدا و سیما‌ باید وقار خود‌را احیا کند. من به عنوان فرزند رسانه‌دلبسته به تلویزیون هستم و شان‌رسانه این نیست که چسبی روی ماشین ۲۰۶ بزنیم و‌ فکر کنیم کسی این ماشین را نمی شناسد.مردم سایه ۲۰۶ را هم می شناسند و کوته فکری است که با این چسب فکر کنیم مشکل ما حل شده است. در شان صداوسیما نیست که صدای خواننده ای را در ماه رمضان‌پخش نکند. همه ما‌نگران صدمه خوردن بنیادهای ملی و‌مذهبی خود هستیم و باید از کوچک‌ اندیشی ها فاصله بگیریم ‌و با پرداختن به واقعیت ها لازم است فصل جدیدی از آشتی مردم با رسانه را رقم بزنیم.
در این نشست خبری امین صدیقی مدیر مرکز گسترش فیلمنامه نویسی، بوالی مدیر طرح و برنامه سامانه طرح و فیلمنامه،رحمان سیفی آزاد مدیر مرکز امور نمایشی رسانه ملی، حجت الاسلام و المسلمین رستگاران مدیر تولید تلویزیون بسیج، خیامی مدیر تولید فیلمنامه های مصور مرکز صبا و مهرداد خوشبخت کارگردان،رضا جودی تهیه کننده،حسین تراب نژاد و مهدی حمزه نویسنده، علی دهکردی،بهاره رهنما، برزو ارجمند و متین ستوده بازیگران سریال «غیر علنی» حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار