در گفت‌وگوی پانا با نمایندگان مجلس عنوان شد؛

جلسه ویژه مجلسی ها برای بررسی موضوع سفیدبالک/شهرداری چاره اندیشی کند

خبرگزاری پانا: این روزها پایتخت نشینان علاوه بر دغدغه آلودگی هوا با مشکل جدیدی به نام سفید بالک ها در سطح شهر روبرو هستند. این حشرات که به اسم سفیدبالک و مگس سفید معروف هستند از بهار سال گذشته در آسمان تهران دیده شدند و امسال به طور چشمگیری در خیابان های شلوغ تهران طغیان کرده اند. علی رغم اینکه متولی اصلی از بین بردن این حشرات شهرداری است ولی موضوع هجوم مگس های سفید قرار است به طور ویژه در جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی هفته آینده مورد بررسی قرار گیرد.

کد مطلب: ۳۹۹۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد

مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به پیگیری این فراکسیون برای بررسی هجوم مگس‌ های سفید در تهران گفت: قرار است این موضوع در نشستی که طی هفته آینده در فراکسیون داریم مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی برای حل این معضل ارائه شود.


به گفته این نماینده مجلس، مبارزه با حشراتی مانند مگس های سفید با ارائه راه حل های اثربخش مرتفع می شود و باید با اقدامات کارشناسی این مشکل مرتفع شود.


نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه امسال حجم مگس های سفید افزایش یافته است، افزود: شهرداری تهران به همراه سازمان محیط زیست باید برای این معضل چاره اندیشی کنند.


همچنین موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز درباره بررسی هجوم مگس های سفید در پایتخت نیز به پانا گفت: در سال گذشته اقدامات مختلفی برای کاهش جمعیت و تراکم مگس سفید انجام شد که از آن جمله می توان به آب شویی برگ درختان اشاره کرد اما این اقدامات باید کارشناسی و اصولی باشد تا شاهد این مگس ها نباشیم.


سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مگس سفید پدیده جدیدی در پایتخت است که حاصل تغییرات آب و هوایی و استفاده بی‌ رویه از سموم است و استفاده بی ‌رویه از سموم در مناطق حاشیه ‌ای و باغات اطراف تهران و همچنین کاهش نزولات آسمانی سبب افزایش جمعیت مگس‌ های سفید شده است.


حسینی صدر ادامه داد: البته گفته می شود که این حشرات با آغاز فصل پاییز از بین می روند اما نمی توان منتظر فصل سرما ماند تا مگس ها از تهران بروند و دوباره سال آینده به شهر هجوم بیاورند. متولی اصلی برطرف شدن این مشکل شهرداری تهران است که اقدامات اولیه ای انجام داده اما پاسخگوی حل معضل نبوده است.


به گزارش پانا، مگس سفید (Whitefly)، سفیدبالک یا عسلک گلخانه ای حشره ای در خانواده سفیدبالکان است که هم قبل از بلوغ و هم در آن دوران، از شیره گیاهی تغذیه می کند و سبب ضعف عمومی گیاهان می گردد.


سفیدبالک‌ ها از آفات مهم و پلی‌فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می گردند. این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ ای در جمعیت‌ های بالا دیده می‌ شوند.


مهم ترین علت افزایش حشرات مذکور در طبیعت و شهرها را می توان تغییر اکوسیستم موجود دانست. حشرات شکارچی که خوراکشان سفید بالک است و در ادامه به آنها اشاره می کنیم، در اثر استفاده بیش از حد و نامناسب از سم های شیمیایی و همچنین آلودگی های بوجود آمده در محیط زیست از بین می روند و نتیجه آن افزایش تعداد مگس های سفید می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار