معاون نظارت بر بورس‌ها تشریح کرد:

آخرین وضعیت 4 شرکت بزرگ بازار /ابعاد توقف و بازگشایی نمادها در بورس

خبرگزاری پانا: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ، ضمن تبیین علت و سازوکار توقف و بازگشایی نمادها در بورس، آخرین وضعیت پتروشیمی شیراز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۳۹۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به‌ گزارش خبرگزاری پانا به نقل از سنا، سیدعلی حسینی افزود: درگزارش اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس، تا دهم دی ماه، نماد 91 درصد شرکت‌های بورسی باز بوده و متوسط ارزش معاملات خرد و بلوک هم از 81 میلیارد تومان گذشته بوده است، در حالی‌که سال گذشته این رقم 71 میلیارد تومان بود.

سیدعلی حسینی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که بازار سهام در مجموع نقدشوندگی مناسبی دارد و توقف برخی نمادها، دلیـل افت فعلی شاخص نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با این توصیه که لازم است سهامداران باتوجه و بررسی دقیق شرایط پرتفوی خود و بدون توجه به هیجانات بازار تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی سهامداران فارغ‌از اینکه چه سهمی در پرتفوی خود دارند، روند صعودی یا نزولی بازار را در تصمیم‌گیری خود دخیل می‌کنند که این امر، اشتباهـی بزرگ است.

وی با اشاره به توقف چند نماد در هفته گذشته اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان ناظر بازار، هرکجا به این جمع‌بندی برسد که سهمی از تعادل خارج شده و قیمت سهم با نوسان شدید مثبت یا منفی همراه شود، به طوری که از اطلاعات ارایه شده شرکت فاصله بگیرد، دو اقدام انجام می‌دهد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در گام نخست از سهامدار عمده می‌خواهد که به تعادل قیمت کمک کند و در مرحله دوم از شرکت می‌خواهد که شفاف‌سازی کند. البته شفاف‌سازی شرکت‌ها نیز گاهی انتشار صرف اطلاعات قبلی است و گاهی اطلاعات جدیدی به بازار منعکس می‌شود.

حسینی تاکید کرد: این رویه سازمان بورس ربطی به شرایط صعودی و نزولی بازار ندارد و به طور قطع سهام‌داران به تجربه می دانند که سازمان همواره با هماهنگی سهام‌دار عمده سعی در حمایت از سهام‌داران خرد دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بازگشایی نمادها نیازمند این هستیم که یا اطلاعات شرکت پاسخگوی ابهامات باشد یا بررسی‌های سازمان نتایج شفافی داشته باشد. بنابراین برای رویدادهایی که عادی است مانند افزایش سرمایه، برگزاری مجمع و امثال آن زمانبندی رعایت شده و نماد شرکت به سرعت در کوتاه ترین زمان بازگشایی می شود، اما در مورد توقف‌هایی که مربوط به اطلاعات شرکت است، نمی‌توان زمانبندی را رعایت کرد.

بازار نسبت به تصمیم‌های سازمان مطمئن باشد

حسینی با بیان اینکه شاخص از ابتدای سال رشد خوبی را تجربه کرده است، گفت: سرمایه‌گذاران نیاز دارند که تحلیل بهتری از شرایط بازار داشته باشند و به نظر من افت فعلی شاخص، ناشی از توقف چند نماد نیست. ضمن اینکه نمادهای بزرگ باز بوده و معامله می‌شوند و ارزش معاملات نیز خوب است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بازار و سرمایه‌گذاران مطمئن باشند که تصمیماتی که در سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته می‌شود، مبتنی بر بررسی‌های همه‌جانبه است و تلاش می‌کنیم تا منافع سرمایه‌گذاران حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش‌از 90 درصد نمادها باز بوده و معامله می‌شوند، اظهار داشت: طی پنج سال گذشته نمادهای باز بازار از 60 درصد به 90 درصد رسیده که البته بسیاری از نمادهای متوقف به دلایل عادی بسته هستند و تنها هفت یا هشت شرکت متوقف هستند.

حسینی تاکید کرد: اگر تلاش‌های شبانه روزی آقای مالمیر و همکاران اداره نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس نبود، قطعا به این موفقیت ها دست نمی‌یافتیم.

معیارهای توقف نماد

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به اینکه چند معیار برای توقف نمادها وجود دارد، تصریح کرد: چنانچه سهم در چند روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه باشد، رشد یا کاهش قیمت شدید داشته باشد، P/E شرکت نسبت به P/E صنعت فاصله زیادی داشته باشد، P/E شرکت نسبت به کل بازار تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد و همچنین درصد شناور آزاد از حد مشخصی پایین‌تر بیاید، سازمان را به این نتیجه می‌رساند که شرکت اطلاعات افشا نشده دارد، به همین دلیل نماد متوقف شده و شرکت باید اطلاعات کافی را در این خصوص به بازار منعکس کند.

وی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده و جلسات برگزار شده با شرکت، سازمان درخصوص بازگشایی نماد تصمیم می‌گیرد. البته در اکثر موارد شرکت اعلام می‌کند که اطلاعات جدیدی وجود ندارد، اما چنانچه اخبار خاصی وجود داشته باشد، باید بررسی های بیشتری انجام شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه مدیریت نظارت بر بورس ها و ناشران مسوول تصمیم‌گیری در خصوص توقف نمادها است، ابراز داشت: البته حسب مورد مسوولان بازار سرمایه نیز مشورت انجام می‌شود.

تصمیم به توقف نمادها آنی نبود

وی در واکنش به این موضوع که چرا نماد چند شرکت بزرگ به یکباره در بازار متوقف شده، گفت: با توجه به معیارهایی که نام برده شد، سازمان به یکباره تصمیم به توقف نمادهای نگرفت، بلکه این شرکت‌ها از شرایط تعادل خارج شدند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس افزود: در مورد شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی که رشد قیمت آنها ناشی از نرخ ارز بود، سازمان بورس همواره به سهام‌داران تاکید کرده و می کند که با احتیاط نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، چراکه هزینه‌های مترتب بر این شرکت‌ها با تاخیر خود را نشان می‌دهد.

حسینی با تاکید بر اینکه نگاه سازمان به هیچ وجه آنی و خاص نیست، تصریح کرد: بررسی روند نوسانات قیمت سهام به صورت مستمر انجام می‌شود و با توجه به این روند نسبت به توقف تصمیم گیری می‌شود.

شبندر به دلایل قیمتی بسته شد

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس به دلیل رشد شدید قیمتی متوقف شده، گفت: قیمت هر سهم این شرکت از 25 آذر تا روز توقف نماد حدود 274 واحد از رشد شاخص را به خود اختصاص داد یعنی 7 درصد از رشد بازار به تغییر قیمت این سهم اختصاص داشت. این در حالی است که سهام شناور شرکت 8 درصد و نسبت P/E شرکت 26 است، اما P/E صنعت هشت و P/E بازار حدود 6 مرتبه است.

وی ادامه داد: در این مدت پتروشیمی شیراز هم 91 واحد از تغییرات شاخص را به خود اختصاص داد، در حالی که درصد شناور آزاد این شرکت نیز 9 درصد و P/E آن 7.4 مرتبه است.

حسینی افزود: سازمان این هفته با هیات مدیره پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی شیراز جلسه خواهد داشت و به صورت کتبی نیز به این دوشرکت ابلاغ شده تا تغییرات با اهمیت را ارایه کنند.

وی ابراز داشت: با توجه به اطلاعات اعلامی و پس از جمع‌بندی درخصوص این شرکت‌ها، نماد این شرکت ها بازگشایی می‌شود.

بررسی دیگر شرکت‌ها

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی همه‌نمادها در بازار خبر داد و گفت: برای مثال نماد معاملاتی "وصندوق" هم از 25 آذر 135 واحد از تغییرات شاخص را به خود اختصاص داد. به علاوه، درصد شناور آزاد این شرکت نیز 11 درصد است که باید 20 درصد باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: P/E این شرکت هم اکنون 8.5 است، در حالی که P/E صنعت 5.6 مرتبه است و به همین دلایل نماد یاد شده متوقف شد.

وی با بیان اینکه نماد معاملاتی "پارسان" با وجودی که 431 واحد، یعنی 11 درصد از رشد بازار را در این مدت برعهده داشته، اما با توجه به سهام شناور 17 درصدی و P/E 6.5 مرتبه ای نماد این شرکت متوقف نشده است.

رایزنی برای پالایش نفت اصفهان ادامه دارد

حسینی درخصوص توقف نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان خاطرنشان کرد: این شرکت اختلاف مالی با اهمیتی در حدود 1100 میلیارد تومان با شرکت پالایش و پخش دارد و سازمان در جهت حمایت از سهام‌داران درحال پیگیری این موضوع است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نما این شرکت سریعتر بازگشایی شود، اما چنانچه شرکت نتواند در زمینه این اختلاف، به نتیجه برسد، ضمن اطلاع‌رسانی و شفاف سازی، برای بازگشایی نماد راهکارهای دیگری را مدنظر قرار می‌دهیم تا نماد بیش از این متوقف نماند.

نماد "شتران" نیازمند اطلاعات شفاف است

وی در‌خصوص توقف نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران ابراز داشت: پس از عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، اطلاعات شرکت نشان از تعدیل سود پیش بینی شده هر سهم داشت و در حین بررسی سازمان بورس، شرکت اعلام کرد که رقم قید شده نهایی نیست و اطلاعات جدیدتری وجود دارد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تغییرات با اهمیت و متوالی اطلاعات در این شرکت، سازمان را به این نتیجه رساند که نماد شرکت متوقف شود، خاطر نشان کرد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا این نماد سریعتر بازگشایی شود و در هیممن راستا پیگیری ها ادامه دارد، به طوری که چهارشنبه هفته گذشته طی بازدیدی از این شرکت، پیگیری‌ها را ادامه دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار