رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خبرداد:

افزایش 20 درصدی صادرات استان اردبیل

خبرگزاری پانا: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از افزایش 20 درصدی صادرات این استان طی سال گذشته در مقایسه با سال 1392 خبر داد.

کد مطلب: ۳۷۳۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سید حامد عاملی در نشستی با خبرنگاران واصحاب رسانه اظهارداشت: صادرات تجاری و چمدانی استان اردبیل در سال 1393 به بازار کشورهای هدف از جمله جمهوری آذربایجان، عراق و گرجستان به 79 میلیون دلار رسید .

وی افزود: بیشترین کالاهای صادراتی استان شامل محصولات کشاورزی، مصنوعات پلاستیکی، نوشیدنی ها، بیسکوییت و ام دی اف بود .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین از افزایش 9 درصدی واردات خبر داد .

وی گفت: در سال 1392 حدود 65 میلیون دلار واردات داشتیم که این میزان در سال 93 به 70 میلیون دلار رسید .

عاملی بیان کرد: عمده واردات استان شامل کالاهای واسطه ای و مواد اولیه مانند کائوچو، مواد اولیه تولید پلاستیک و ماشین آلات کارخانه ها بود و واردات مواد مصرفی چندان چشمگیر نبوده است .

وی در ادامه عنوان کرد: سهم استان اردبیل از صادرات کشور 0.2 درصد است که رقم بسیار پایینی می باشد اما صنعت و معدن تنها نقش ثبت آمار را دارد و مجموعه دستگاه های مستقر در گمرکات استان در این زمینه می توانند وارد شوند .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس آسیب شناسی های صورت گرفته در بخش تولید در جهت توسعه تجارت خارجی، نبود تنوع در بازارهای هدف یکی از مشکلات است و بر این اساس بازارهای هدف، کالاهای مورد نیاز و مزیت ها شناسایی شده است .

وی ادامه داد: توسعه تجارت خارجی به خصوص محصولات صنعتی، موتور متحرک تولید است و می تواند ظرفیت اشتغال و در نهایت اقتصاد استان را افزایش دهد و از این رو شناساندن ظرفیت ها و تولیدات استان در دستور کار قرار دارد .

عاملی اظهار داشت: در این راستا تلاش داریم نمایشگاه مجازی تولیدات صنعتی استان را تا دهه فجر امسال راه اندازی کنیم تا همه واحدهای تولیدی استان بتوانند محصولات خود را ارایه دهند .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین افزود:: از آنجایی که آینده صنعت و در نهایت اقتصاد استان در گرو صنایع دانش بنیان می باشد، حرکت به سمت صنایع دانش بنیان مد نظر این مجموعه است چرا که صنعتی که زاییده دانش انسان باشد بی رقیب می ماند و در استان ما نیز ظرفیت های مناسبی در این زمینه وجود دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار