برداشت 11 هزار تن محصولات جالیزی در طبس آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: کار برداشت 11 هزار تن محصولات جالیزی از قبیل هندوانه، خربزه، طالبی و خیار از اراضی کشاورزی شهرستان طبس آغاز شده است.

کد مطلب: ۳۵۹۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، داود بخشایی، با بیان این مطلب که برداشت محصولات جالیزی از نیمه دوم اردیبهشت در طبس آغاز شده است ، گفت : 440 هکتار در شهرستان طبس زیرکشت محصولات جالیزی است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بالغ بر 11 هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: ارقام جالیز کشت شده در طبس شامل خربزه خاتونی، خربزه محلی، هندوانه چارلستون گری، هندوانه کریمسون سوئیت، تیل مگسی، طالبی محلی، خیار و کدو است که کشت محصولات جالیزی در این شهرستان به 3 روش کشت مالچ پلاستیک، کشت در فضای باز و استفاده از نشاء انجام می‌شود، که کشت زیر پلاستیک علی‌رغم هزینه بالاتری که نسبت به سایر روش‌های کشت دارد اما به دلیل حفظ رطوبت، کنترل علف‌های هرز و زودرسی محصول از سوی کشاورزان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس خدمات ارائه شده به کشاورزان جالیزکار این شهرستان را توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی، نظارت فنی بر مزارع جالیز جهت مبارزه به‌موقع با آفات و بیماری‌ها از طریق کارشناسان خرید خدمات گیاه‌پزشکی، تهیه و توزیع 65 کیلوگرم بذر اصلاح شده رقم خاتونی و 150 لیتر کود مایع ارگانیک تونیکس فونیکس برای تغذیه به روش محلول‌پاشی و به‌کار گیری یک نفر کارشناس ناظر جالیز برای 17 روستا از محل اعتبارات طرح افزایش تولید سبزی و صیفی بیان کرد.

وی افزود: 6 دوره آموزشی در زمینه تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم و مبارزه به‌موقع با آفات و بیماری‌ها در جالیز برای 181 نفر از بهره‌برداران برگزار شده است؛ همچنین مزرعه الگویی افزایش تولید و مقایسه ارقام خربزه خاتونی (رزن سیو، هورسان و محلی) در سطح یک هکتار در روستای کریت ایجاد شده است که نتایج آن به اطلاع بهره‌برداران خواهد رسید.

بخشایی گفت : محصول خربزه در شهرستان طبس زودتر از سایر نقاط استان به عمل می‌آید که برهمین اساس و به دلیل درآمدزا بودن، این محصول از جایگاه خاصی در شهرستان طبس برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار