پانا گزارش می دهد؛

سیگار در دکه های مطبوعاتی ماندنی شد

خبرگزای پانا: قرار بود فروش سیگار دردکه‌های مطبوعاتی ممنوع شود اما خبرهایی که از آخرین مذاکرات رییس اتاق اصناف تهران با مدیر عامل ساماندهی مشاغل شهرداری تهران منتشر شده است نشان می‌دهد قرار نیست فروش سیگار دردکه‌های مطبوعاتی ممنوع شود.

کد مطلب: ۳۵۹۰۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، کیوسک داران دلیل مخالفت‌های همیشگی شان را بی‌توجهی به نظراتشان در طرح‌های پیشنهادی می‌دانند مانند طرح ممنوعیت فروش دخانیات که دکه داران اعلام کرده‌اند در صورت ادامه آن دکه‌ها را تعطیل خواهند کرد.

رضا قدیمی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهر تهران چندی پیش اعلام کرد: هیچ دکه مطبوعاتی از این پس حق فروش سیگار ندارد و دکه‌های متخلف پلمب می‌شوند.

او با تایید پلمب دکه‌های مطبوعاتی که اقدام به فروش دخانیات می‌کردند گفت: فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی ممنوع است و در سال ۹۴ به طور قاطع مقابل سیگارفروشی در دکه‌های مطبوعاتی می‌ایستیم.

وی ادامه داد: اخطارهای لازم در این زمینه داده شده و صاحبان دکه‌های مطبوعاتی از این موضوع اطلاع دارند. متاسفانه بسیاری از این دکه‌ها در مقابل مدارس راهنمایی و دبیرستان واقع است و فروش دخانیات مشکلات زیادی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام در جهت حفظ سلامت شهروندان است تصریح کرد: در مکاتباتی که با وزارت بهداشت داشتیم قرار شد این موضوع در اولویت‌های سال ۹۴قرار بگیرد. احتمال دارد این دکه‌دار‌ها اعتراض کنند تا بتوانند اوضاع را به وضعیت سابق برگردانند اما شهرداری این بار قصد ندارد در مقابل سیگارفروشی دکه‌های مطبوعاتی کوتاه بیاید. ما از دکه‌داران ماهیانه ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌گیریم بنابراین فروش مطبوعات برایشان به صرفه است.

قدیمی با بیان اینکه فروش مواد غذایی هم در این دکه‌ها ممنوع است اما برخورد با آن در اولویت‌های ما نیست گفت: برخورد با دکه‌دارانی که اقدام به فروش دخانیات می‌کنند از خیابان اصلی شروع شده و به زودی سرتاسر۱۲۰۰ دکه مطبوعاتی که در سطح شهر هستند از دخانیات پاکسازی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل در پاسخ به این پرسش که سال‌ها است چنین برخوردهای مقطعی با فروش دخانیات در سطح دکه‌های مطبوعاتی می‌شود گفت: تا وقتی من زنده‌ام و این مسئولیت را دارم از این موضوع کوتاه نمی‌آیم. زنگ خطر برای کیوسک‌دارانی که اقدام به فروش سیگار می‌کنند به صدا درآمده و شهرداری در سالی که قرار است طرح آسمان آبی زمین پاک اجرایی شود اجازه نمی‌دهد هیچ دکه مطبوعاتی سیگار بفروشد.

اما در جلسه‌ای که با حضور حسین فکری عضو هیات مدیره اتحادیه روزنامه فروشان، علی فاضلی رییس اتاق اصناف تهران و رضا قدیمی برگزار می‌شود که نتیجه نهایی آن ادامه فروش سیگار در دکه‌ها است. اما فروشی که به گفته فکری یکی از حاضران این جلسه افراطی نباشد.

به گفته نمانیده اتحادیه روزنامه فروشان استناد مدیرعامل ساماندهی مشاغل برای مقابله با فروش سیگار نامه وزارت بهداشت است. اما در این جلسه از سوی رییس اتاق اصناف اعلام شد که فروش مطبوعات بدون فروش تنقلات و دخانیات امکان ندارد بنابراین تصمیم بر این شد که سیگار همچنان به فروش برسد مشروط بر اینکه افراطی نباشد و تبلیغی برای فروش آن نشود.

اما قدیمی روایت دیگری از مذاکرات برای ادامه ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی دارد. او با تاکید بر اینکه هیچ توافقی برای ادامه فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی نشده است گفت: ما ازاین طرح کوتاه نمی‌آییم و تا کنون ۱۷ دکه مطبوعاتی متخلف پلمب شده است و این طرح هم در سراسر تهران اجرایی می‌شود.

فکری در پاسخ این اظهارات مدیرعامل ساماندهی مشاغل گفت: پلمب کیوسک‌های مطبوعاتی در اختیار شهرداری تهران نیست. در قانون یا نظام صنفی یک واحد متخلف را می‌تواند پلمب کند و یا با حکم قضایی این امکان فراهم می‌شود. شهرداری بر اساس کدام حکم قضایی کیوسک‌های مطبوعاتی رو پلمب می‌کند.

به دلیل اظهار نظرهای متناقض مشخص نبود فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی به روال گذشته برگشته است یا خیر . اما سخنان رضا قهرمانی،معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران نشان می دهد که کفه قضاوت به نفع دکه داران سنگین تر است . او درباره برخورد با دکه دارانی که مواد دخانی می فروختند گفت: در این زمینه ما برخی برخوردهای قهری مانند پلمپ کردن دکه‌ها را داشته‌ایم، اما قوه قضاییه رای به بازگشایی آنها داده و بعضا عوامل ما محکوم شدند.

وی درخصوص بحث ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی گفت: 1200 دکه در شهر تهران داریم که پنجره فروش محصولات فرهنگی و مطبوعاتی هستند و عرضه و فروش مواد دخانی در آنها ممنوع و غیرقانونی است. البته صنف جراید کمی با این موضوع مخالفت کرده، اما شهرداری در مرحله اول برنامه‌های آموزشی را برای این 1200 مرکز قرار داد.

معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: اما از آنجایی که 50 درصد درآمد این دکه‌ها از فروش مواد دخانی است، در زمینه اجرای این قانون مقاومت می‌کنند، اما در مرحله اول گفتیم که این دکه‌ها باید سیگار را از دید عموم خارج کنند که این اقدام انجام شد.

قهرمانی ضمن گلایه از برخی احکام قوه قضاییه در این زمینه گفت: ناچار شدیم از برخی از این دکه‌ها که عرضه سیگار را انجام می‌دهند به مراکز قانونی شکایت کنیم، اما در جلب حمایت حوزه قضایی موفق نبودیم.

وی با بیان اینکه در زمینه ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی قوه قضاییه باید به شهرداری تهران کمک کند، گفت: ما برخی برخوردهای قهری را مانند پلمپ کردن داشته‌ایم، اما قوه قضاییه رای به بازگشایی آنها داده و بعضا عوامل ما محکوم شدند. چاره این است که وزارت بهداشت، شهرداری، قوه قضاییه و رسانه‌ها با هم تفاهم کرده و این کار را سامان دهند.

اما رضا قدیمی با وجود انکارهای ممنوعیت فروش سیگار در دکه ها همچنان بر موضع خود پافشاری می کند . او با بیان این که طرح ممنوعیت عرضه سیگار در دکه های مطبوعاتی با هماهنگی و همکاری اتحادیه مربوطه و اتاق اصناف در سطح شهر تهران اجرایی شده است گفت: در مرحله اول با هماهنگی اتحادیه به متخلفین اخطار کتبی داده می شودو بعد اقدام به پلمب دکه های متخلف خواهیم کرد.

قدیمی خاطرنشان کرد: درهمین ارتباط 85 دکه مطبوعاتی دیگر طی ماههای فروردین و اردیبهشت سال جاری به دلیل عرضه سیگار در سطح شهر تهران پلمب شده اند. دکه های مطبوعاتی که به دلیل عرضه سیگار پلمب شوند دیگر اجازه فعالیت به آنها داده نمی شود.
با وجود تاکیدات مدیرعامل سازمان ساماندهی بر ممنوعیت فروش سیگار در دکه های مطبوعاتی مشاهدات میدانی نشان می دهد زور دکه داران به مدیریت شهری می چربد.

گزارش از نورا حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار