همایش ملی تربیت معلم؛

پارسانیا: شاید مفاهیم علمی مدرن حجابی میان ما و حوزه های اسلامی شود

خبرگزاری پانا: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی تربیت معلم اظهار داشت: مفاهیم علمی مدرن ممکن است حجابی میان ما و حوزه های نظری اسلامی باشد اما اگر اسیر این فضای معرفتی مدرن نشویم فرصتی برای رویارویی با جهان در اختیارمان می گذارد.

کد مطلب: ۳۴۴۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در این همایش به موضوع روش شناسی نظریات تربیتی جهان اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: دو رویکرد (اخلاق تربیتی) و ( سلوکی- عرفانی)حوزه های اصلی نظریه های تربیتی در جهان اسلام هستند. تربیت سلوکی و تربیت عرفانی همه عرصه های زندگی انسان را پوشش می دهند.


عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: فرهنگ ما و تاریخ ما با این دو رویکرد زندگی کرده و تأملات و مباحث نظری مربوط به خودش را دارد ما نمی توانیم این حوزه های نظری را خارج از مبادی و مبانی انسان شناختی، هستی شناختی و معرفت شناختی درک کنیم.


عضو هیات امنای دانشگاه فرهنگیان در خصوص نظریه های مدرن و تاثیر آن بر روش شناسی نظریات اسلامی گفت:شاید قبل از اینکه با مفاهیم علمی مدرن برخورد کنیم ارتباطمان با این حوزه های نظری روان تر بود. امروز ممکن است مفاهیم علمی مدرن حجابی میان ما و حوزه های نظری اسلامی شود. در این میان مراکزی مثل دانشگاه فرهنگیان لازم است که سهم قابل توجهی از مطالعات علمی خود را در بازخوانی حوزه های نظری خودمان قرار بدهد.


وی گفت: اگر اسیر فضای معرفتی مدرن نباشیم و بعنوان یک افق و یک تجربه با آن مواجه شویم این موضوع می تواند فرصتی برای رویارویی ما با جهان هستی باشد.


همایش ملی تربیت معلم امروز 14 اردیبهشت در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان آغاز و با برگزاری پنل تخصصی (تجارب جهانی تربیت معلم) و ارائه مقالات برگزیده و سخنرانی اساتید دانشگاه ادامه می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار