معاون اموراقتصادی وزارت نیرو خبر داد

اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیب

خبرگزاری پانا :معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو از اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در سال 94 خبر داد و گفت:تغییر نگاه سازه‌ای در بخش آب و برق به سمت نگاه مدیریتی مهم‌ترین نکته قانون بودجه سال 94 است.

کد مطلب: ۳۴۳۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا علیرضا دایمی با بیان اینکه بودجه سال 94 با توجه به شرایط اقتصادی کشور منابع خوبی را به صنعت آب و برق اختصاص داده است، اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌های مهم بودجه 94 اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای نیروگاه‌ها برای تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی است؛ چراکه هم‌اکنون واحدهای گازی با ضریب تبدیل پایین‌تری انرژی تولید می‌کنند و با این طرح خواهیم توانست از حرارت ناشی از این نیروگاه‌ها، واحدهای بخار ایجاد کنیم تا بدون افزایش مصرف سوخت، بازده نیروگاه‌ها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های دیگر بودجه 94، کنترل آب‌هایی است که از دسترس خارج شده و به دریا می‌ریزند، ادامه داد: در سال آبی جاری با وجود اینکه در بیشتر استان‌ها با کم‌آبی مواجه هستیم، سیلاب‌هایی در مناطق جنوبی کشور همچون هرمزگان و بوشهر رخ داد و این آب‌ها بدون استفاده به دریا پیوست. دولت برای مهار رودخانه‌ها منابع خوبی را پیش‌بینی کرده است و با عنایت مقام معظم رهبری، این منابع در سال‌جاری تخصیص خواهد یافت.
دایمی درباره اعتبار طرح‌های آب و برق در سال 94، گفت: در سال‌جاری 722 طرح ملی و عمرانی در قانون بودجه دارای ردیف است که منابع اعتباری پیش‌بینی شده در قانون بودجه 94 برای اجرای این طرح‌ها هفت‌هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سال گذشته داشته باشیم، مجموع اعتبارها 31.7 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به فصل منابع آب در بودجه 94، گفت: چهارهزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی فصل منابع آب برای تعداد 445 طرح اجرای سدها، شبکه‌ها و منابع آب‌رسانی است و این رقم هم 32 درصد درمقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.
دایمی افزود: اعتبار بخش انرژی هم با حدود 1100 میلیارد تومان، 18 درصد درمقایسه با سال گذشته افزایش داشته که این بودجه برای اجرای 37 طرح برق‌آبی و 12 نیروگاه پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: در فصل عمران شهری هم برای موضوع پساب، فاضلاب و آب‌رسانی شهری و روستایی حدود 1600 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 43 درصد رشد داشته است و 226 طرح فاضلاب اجرا خواهد شد. همچنین در مجلس مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای اختصاص به طرح‌های آب‌رسانی روستایی پیش‌بینی شده است.
معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه باید تلاش کنیم از این اعتبارها به شکل درستی استفاده کنیم و بخشی از مشکلات آب کشور که ناشی از خشک‌سالی است و همچنین نیازهای روزافزون به خدمات آب و برق را جبران کنیم، ادامه داد: بخش‌هایی از تبصره‌ها که شکل قانونی داشتند از بودجه سنواتی خارج و در قالب قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اضافه شد و در آنجا بخشی از تبصره‌های آب و برق پیش‌بینی شد و امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌های قانون بودجه و قانون الحاق، مسایل آب و برق را مدیریت کنیم.
دایمی تغییر نگاه سازه‌ای در بخش آب و برق به سمت نگاه مدیریتی و حفاظت و بهره‌برداری را مهم‌ترین نکته قانون بودجه سال 94 در این بخش عنوان کرد و افزود: تاکنون بخش عمده بودجه تملک دارایی‌ها مربوط به مباحث سازه‌ای بود و در مواردی همچون مدیریت منابع آب، اعمال حاکمیت در آب‌های زیرزمینی از نظر منابع مالی ضعیف بودیم که این موجب می‌شد ماموریت‌ها به درستی انجام نشود.
وی ادامه داد: حکمرانی و اعمال حاکمیت در آب و برق صرفا تکمیل سازه‌ها و احداث نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌ها نیست بلکه بخش عمده آن مربوط به مدیریت است که با اختصاص بودجه مناسب، این مدیریت قابل اعمال است و در بودجه 94 منابع لازم برای حفاظت، بهره‌برداری و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی رقم خوبی اختصاص یافته است.
دایمی در پایان تصریح کرد: 15 طرح مهم در بخش آب اجرایی می‌شود و امیدواریم در این سال عملکرد خوبی نیز در اجرای مجتمع‌های آب روستایی و پوشش روستاهای کشور داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار