جزییات طرح یک روز با نشاط در مدارس؛
پنج شنبه ها در مدارس چه خبر است ؟
خبرگزاری پانا: امسال قرار است دانش آموزان یک روز بانشاط داشته باشند تا به افزایش یادگیری آنها کمک کند.
سرویس آموزش و پرورش خبرگزاری پانا: سال ۹۰ پنج شنبه در مدارس به طور رسمی تعطیل شد و عملا دانش آموزان دیگر ۵ روز به مدرسه می رفتند. اما بررسی کارشناسان در حوزه آموزش نشان داد که با توجه به حجم کتب درسی و فشرده شدن ساعات درسی این در مقطع متوسطه سبب افت تحصیلی می شود.از این رو امسال وزیر آموزش و پرورش طرح یک روز با نشاط را برای پنج شنبه مدارس اعلام کرد که قرار است در ۲۱۵۱ مدرسه کل کشور اجرا شود .
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش جزئیات کامل طرح کیفیتبخشی به پنجشنبههای مدارس که طرح یک روز با نشاط نام دارد را اعلام کرد.
راهکارهای اجرای یک روز با نشاط
۵ راهکار «۱ـ۶ـ ایجاد، توسعه و غنیسازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه (از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات)»،«۶ـ۶ـ ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری مانند پژوهشسراها، اردوگاهها، خانههای فرهنگ، کتابخانههای عمومی، نمایشگاهها و موزههای تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاهها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثربخش مدارس با این محیطها، با رعایت اصل غنیسازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاهها»، «۱ـ۷ـ فراهم آوردن زمینههای لازم برای نقشآفرینی مدرسه به عنوان کسب تجربیات تربیتی محله و جلوههای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و مسئولیت به آن و استانداردسازی تمام مؤلفهها و عوامل درون مدرسهای»، «۲ـ۷ـ نهادینهسازی و تقویت همکاری مدرسه با مراکز فرهنگی و علمی محله به ویژه مسجد و کانونهای مذهبی و حوزههای علمیه و مشارکت فعال مدیران، معلمان و دانشآموزان در برنامههای مرتبط و نیز حضور نظاممند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی با تجربه در مدرسه» و «۱ـ۱۶ـ ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخگویی به نیازهای
دانشآموزان» از جمله این راهکارهاست.
اهداف کیفی یک روز با نشاط
- «آشنایی دانشآموزان با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی »، «توجه به علایق، تفاوتهای فردی و نیازهای واقعی دانشآموزان»، «ایجاد زمینه لازم جهت مصونیت فرهنگی، اخلاقی و تحصیلی دانشآموزان»، «شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای بالقوه دانشآموزان»، « توسعه و تعمیق فعالیتهای هدفمند گروهی در مدارس ابتدایی»، « تقویت فعالیتهای جذاب و با نشاط در مدارس با محوریت دانشآموزان»، «هدفمندسازی ارتباط مدارس با مراکز فرهنگی و هنری»، «ارتقاء و افزایش سطح فعالیتهای مهارتی دانشآموزی» و « آموزش و غنیسازی اوقات فراغت حین تحصیل دانشآموزان» از اهداف اجرای این طرح است.
اجرای طرح در ۲۱۵۱ مدرسه ابتدایی
طرح کیفیتبخشی به پنجشنبههای مدارس برای دانشآموزان دختر و پسر در ۲۱۵۱ مدرسه ابتدایی دوره اول و دوره دوم اجرا میشود و شرایط مدارس مجری طرح این است که تعداد دانشآموزان دوره ابتدایی اول و دوم مدرسه، حداقل ۱۰۰ نفر باشد و زیرساختهای لازم برای انجام بازیهای بومی و محلی و فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی داشته باشد؛ ضمن اینکه حداقل یک سالن چند منظوره برای انجام فعالیتهای کارگاهی داشته باشد؛ یا از فضای مدارس مجاور امکان بهرهمندی داشته باشد و از سویی مدیر مدرسه روز پنجشنبه در مدرسه امکان حضور داشته باشد.
محتوای برنامههای روزهای پنجشنبه
- دانشآموزان دوره ابتدایی (اول تا ششم ابتدایی) بر اساس میل و رغبت و به صورت داوطلبانه به همراه مربیان و معلمان علاقهمند خود در محل آموزشگاه حاضر می شوند و به فراگیری مهارتهای مدنظر و یا انجام بازیها و فعالیتهای فرهنگی، هنری و ورزشی می پردازند.
- در این روز دانشآموزان بر اساس روشهای علمی و تربیتی و زیر نظر مربیان توانمند، ضمن آشنا شدن با انواع بازیهای بومی و محلی، کاربرد و نحوه ساخت اسباببازیها، برگزاری اردوها و بازدیدهای گروهی و فعالیتهای کارگاهی فرهنگی و هنری در کلاسهای قصهگویی و داستانگویی نیز حاضر میشوند تا با مجموعهای از فعالیتهای مرتبط آشنا شوند.
- اصلیترین هدف آموزشی و تربیتی در این برنامه، توسعه و ترویج فعالیتهای نشاط آفرین با استفاده از منابع مختلف آموزشی، فرهنگی داستانی و قصههای محلی است که باید برای تحقق آن از تمامی ظرفیتهای موجود و ممکن بهره برد.
منابع مالی
- برای تأمین منابع اعتباری طرح، ادارات آموزش و پروش با هماهنگی مدارس مجری نسبت به جذب و جلب حمایتهای مالی با تأکید بر کمکهای ستادی در صورت تأمین اعتبار برای کمک به خرید ملزومات مورد نیاز، اختصاص بخشی از اعتبارات استانی به ویژه فصل فرهنگ و هنر، مشارکتهای اولیاء دانشآموزان و جلب حمایتهای خیرین حقیقی و حقوقی، نمادها و سازمانها اقدام میکنند.
- به تمام مدیران، مربیان و عوامل اجرایی طرح برابر مقررات آموزش و پروش از محل مشارکت اولیاء دانشآموزان حقالزحمه در نظر گرفته شود و از تمام مدیران مدارس مجری پس از پایان دوره آزمایشی به طریق مقتضی قدردانی به عمل میآید.
- به تمام دانشآموزان شرکت کننده در طرح، گواهینامه حضور اهدا میشود و تمام دانشآموزان شرکتکننده در طرح از اولویت انتخاب برای قدردانی نظیر شرکت در اردو، جشنوارهها، حضور در سینما و ... از سوی آموزش و پرورش منطقه برخوردار میشوند.
ارسال دیدگاه