تجهیز ۸۰۰ تقاطع به سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز تا پایان برنامه ۵ ساله سوم

خبرگزاری پانا:مدیر بخش سیستم های ثبت تخلف مکانیزه شهر تهران از اعمال جرایم ۱۰۰ هزار تومانی عبور از چراغ قرمز پس از نصب سیستم عبور از چراغ قرمز در تقاطع‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۲۶۱۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد

باشگاه خبرنگاران نوشت:

باباخانی مدیر بخش سیستم های ثبت تخلف مکانیزه شهر تهران از رعایت حق خودرو به خودرو ، خودرو به عابر و عابر به خودرو به عنوان ۳ موضوع مطرح در زمان‌دار کردن تقاطع‌ها نام برد و گفت: متاسفانه این حقوق هم اکنون به خوبی رعایت نمی‌شود و شهرداری تهران با نصب سیستم های عبور از چراغ قرمز درصدد اجرایی کردن این طرح است.

وی با بیان اینکه پس از نصب سیستم‌های عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت ۲ مورد از این حقوق، یعنی حق خودرو به خودرو و خودرو به عابر به عنوان تخلف ثبت خواهد شد، افزود: ورود خودرو به حریم تقاطع زمانی که متعلق به خودرو مقابل است تخلف محسوب شده ضمن اینکه توقف خودرو بر روی خط عابر پیاده در زمان فاز قرمز نیز به معنای عدم رعایت حق خودرو به عابر و تخلف است.

مدیر بخش سیستم های ثبت تخلف مکانیزه شهر تهران با اشاره به اینکه عدم رعایت هر یک از این حقوق یاد شده پس از ثبت توسط این سیستم مشمول اخذ جریمه خواهد بود، تصریح کرد: توقف خودرو در فاز قرمز چراغ بر روی کانال عابر پیاده و عبور از خط ایست بدون ورود به حریم تقاطع مشمول پرداخت جریمه ۲۰ هزار تومانی به دلیل توقف بر روی کانال عابر پیاده است البته این جریمه پس از تداوم حرکت خودرو عبور از خط عابر پیاده و گردش به راست، چپ و یا حرکت مستقیم به ۱۰۰ هزار تومان به همراه درج ۵ امتیاز منفی در کارنامه مالک خودرو افزایش خواهد یافت.

باباخانی در ادامه اجرای آزمایشی این طرح در ۴ تقاطع بلوار آفریقا در سال ۹۱ را رضایت بخش عنوان کرد و اظهار داشت: در سال ۹۲ نیز مقدمات اولیه جهت اجرای این طرح در ۱۰۰ تقاطع صورت پذیرفت که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته جهت تجهیز سالیانه ۱۵۰ تقاطع به این سیستم تا پایان سال ۹۳،‌ ۲۵۰ تقاطع به این سیستم مجهز می‌شوند.

***تجهیز ۸۰۰ تقاطع به سیستم ثبت تخلف عبور از چزاغ قرمزتا پایان برنامه ۵ ساله

وی با اشاره به اینکه تا پایابرنامه ۵ ساله توسعه، ۸۰۰ تقاطع به سیستم ثبت عبور از چراغ قرمز مجهز خواهند شد تصریح کرد: مطابق پیش‌بینی‌های صورت پذیرفته، عبور از چراغ قرمز در هر تردد بالاتر از ۳ کیلومتر در سطح شهر، حداقل توسط یکی از سیستم‌ها قابلیت خواهد بود.

مدیر بخش سیستم‌های ثبت تخلف مکانیزه شهر تهران با اشاره به اینکه در مدت اجرای آزمایشی این طرح میزان ثبت تخلف از ۱۵ هزار تخلف در روز به ۵ هزار کاهش یافته افزود: نکته جالب دراین زمینه کاهش میزان تخلفات عبور از چراغ قرمز حداقل ۵ تا ۶ تقاطع اطراف،‌تقاطع‌هایی بوده که مجهز به این سیستم شده اند.

باباخانی هدف از طراحی این سیستم را ایجاد فرهنگ توقف پشت خط ایست تا پایان زمان قرمز عنوان کرد و اظهار داشت: ماهش ۶۰ درصدی تخلفات پس از نصب این سیستم بیانگر تحقق این موضوع به مرور زمان است چرا که شهروندان پس از اخذ نمره منفی در کارنامه و یا پرداخت جریمه نقدی متوجه خواهد شد که چند دقیقه زودتر به مقصد رسیدن و یا چند متر جلوتر ایستادن از مکان تعریف شده از هیچ ارزش افزوده‌ای برخوردار نیست.

وی با بیا ن اینکه به صرفه نبودن تخلف شهروندان را به رعایت قانون و ترویج فرهنگ سوق خواهد داد افزود: در واقع اینکه امروز درکشورهای اروپایی سیستم‌های ثبت تخلفات کارایی خود را از دست داده‌اند و مشاهده خط ایست،‌مهمترین عامل عدم تخلف است در چنین فرایندی محقق شده چرا که آنان نیز از روز اول با مسائلی نظیر مشکلات ما روبرو بوده‌اند.

مدیر بخش سیستم‌های ثبت تخلف مکانیزه شهر تهران با اشاره به اینکه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز تاکنون توسط نیروی انسانی و با استقرار پلیس راهنمایی و رانددگی در محل تقاطع ها صورت می‌پذیرفته خاطرنشان کرد: فعالیت ۲۴ ساعته این سیستم‌ها در شرایط امکان تخلف را نه به حداقل بلکه به صفر خواهد رساند.

باباخانی خاطرنشان کرد: رعایت حق عابر به خودرو در زمان فاز سبز نه با برخوردهای سلبی بلکه با برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی توسط پلیس، وزارت کشور، و ایجاد شیوه‌های قانونی کنترل عابر قابل تحقق خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار