لاریجانی در صحن مجلس:

مجلس در سوال از رییس‌جمهور به تکلیف عمل کرد/رعایت تفکیک قوا زیر نظر ولی امر مسلمین است

خبرگزاری پانا: رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مجلس در سوال از رییس‌جمهور به تکلیف خود عمل کرد، یادآور شد: صیانت از قانون اساسی که میثاق ملی ماست به رعایت تفکیک قوا زیر نظر ولی امر مسلمین است.

کد مطلب: ۲۵۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با تسلیت سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی و آیت الله مدرس افزود:از مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد و همچنین مردم رشت که مراسم وزینی در روز گذشته برای گرامیداشت این بزرگان برگزار کردند سپاسگزاری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این ایام که متعلق به مجلس است یاد شهدای مجلس را گرامی می‌داریم که اکثر آنها توسط گروهک تروریستی منافقین به شهادت رسیده‌اند و امروز آمریکا و غرب میزبان این تروریست‌های بی‌آبرو هستند.

وی با بیان این که شهید مدرس نماد نمایندگی مجلس در کشور ما است ادامه داد: او از شخصیت‌های استثنایی و چند جانبه زمان خود بود که مبارزات جدی و مهمی با استبداد و استعمار زمان خود داشت.

رئیس مجلس یادآور شد: مرحوم میرزای شیرازی در وصف مدرس گفت:" این اولاد رسول الله پاکدامنی اجدادش را داراست و در هوش و درایت ما را به تعجب می‌اندازد. در مدتی کوتاه از تمامی همدستانش درگذشته و سرآمد همه یاران و همدوره‌ای های خود می‌باشد".

لاریجانی با بیان این که نگاه مدرس به دین وسعت داشت توضیح داد این نگاه مدرس همه عرصه‌های زندگی بشر را در برمی‌گرفت به طوری که سخن مشهور وی مبنی بر این که سیاست ما عین دیانت ماست نمونه این تفکر است. در نظر مدرس فخر ایرانیت به اسلامیت است و می‌فرماید "ایرانی مسلمان باید مسلمان ایرانی باشد".

وی با بیان این که مدرس عامل موفقیت ما را اسلامی بودن می‌دانست تصریح کرد: عظمت ما در دنیا به قانون اسلامی است و بدانید که این قانون است که ما را نگاه می‌دارد وای بر ما که روزی نسبت به این قانون بی‌اعتنا شویم که آن روز نه مملکت برای ما می‌ماند و نه شرافت.

رئیس قوه مقننه با بیان این که توجه مدرس به آبادانی و عمران کشور قابل توجه بود تاکید کرد: وی در ۱۷ سالی که در مجلس بود کشور ما در جنگ بین‌الملل اشغال و دچار استبداد رضاخانی شد. در آن زمان علاوه بر این که مبارزه با استعمار و استبداد محور کاری شهید مدرس بود اما هیچگاه مساله اساسی کشور که آبادانی و پیشرفت است فراموش اونمی‌شد.

لاریجانی گفت: مدرس وظیفه اصلی دولت را ایجاد امنیت، رفاه، عمران و آبادانی برای کشور می‌دانست و احتیاج به اقتصاد و رفاه مردم را از اهم امور می‌خواند.

وی با بیان این که مدرس حضور مردم در اقتصاد را ضروری می‌دانست افزود: امروز نیز ما چنین تفکری را در سیاست‌های اصل ۴۴ ملاحظه می‌کنیم. مدرس می‌گفت "دولت نه ملاک خوبی است و نه تاجر خوب".

لاریجانی با یادآوری سیاست مدرس در زمان تدوین بودجه کشور ادامه داد: مدرس در دوره سوم مجلس فرمود "امروز که برنامه دولت آورده شده است بنده دو اصل را تصدیق کردم. نخست این که مخارج مملکت حتما باید از داخل مملکت تامین شود و دیگر این که جلوی مخارج زاید گرفته شود. از طرفی هر پولی که بخواهند از مردم بگیرند باید به تصویب مجلس شورای ملی برسد و هر چه هم خرج شود همین طور".

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که تا اوایل دوره قاجار تولید داخلی تغذیه کشور را تامین می‌کرد گفت: در آن زمان گندم و جو مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشور بودند و ابریشم خام نیز عمده‌ترین کالای صادراتی ایران به شمار می‌آمد اما هجوم اقتصاد استعماری باعث وابستگی اقتصاد کشور شد به طوری که واردات بر صادرات پیشی گرفت به طوری که در سال‌های آینده ایران مجبور به قرض وام از سایر کشورها شد. در چنین وضعی مدرس می‌گفت "می‌ترسم روزی برسد که گوشت و پنیر از خارج وارد کنیم".

وی با یادآوری مبارزات مدرس برای استقلال کشور تصریح کرد: در آن زمان مدرس در نطقی در مجلس می‌گوید "اگر مشیت الهی مبنی بر این باشد که آزادی و استقلال ما به زور سلب شود سزاوار نیست ما خودمان به دست خود آن را امضا کنیم و با فریاد می‌گوید ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و مقاومت می‌کنیم و از تهدیدات نمی‌هراسیم". پس از سخنان مدرس بود که مردم به خیابان‌ها می‌ریزند و در نتیجه کابینه صمصام سقوط می‌کند و کابینه بعدی اولتیماتوم روس‌ها را مردود اعلام می‌کند و استقلال کشور تا حدی برمی‌گردد.

لاریجانی ادامه داد: مدرس مجلس را مرکز ثقل تفکر ملی برای هدایت جامعه می‌دانست و فرمود "مرکز ثقل و نقطه قضا و قدر مملکت ایران مجلس است. اگر بخواهیم صفتی به مجلس بدهیم صفت مقدس است. قدرتی که مجلس شورای ملی دارد هیچ چیز در برابر آن ایستادگی کند و باید ابهت، جلالت و نزاکت مجلس محفوظ باشد".

وی با بیان اینکه مدرس می‌فرمود "عظمت ملت در عظمت مجلس است" ادامه داد: مدرس اعتقاد داشت "کاری که ما قبول کرده‌ایم بهترین کارهاست و از اهم امور است پس باید بهترین اوقاتمان را برای این امور مهیا کنیم. در حقیقت اداره کنندگان مملکت وکلای ملت هستند".

لاریجانی با اشاره به روز دوازدهم آذرماه روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: شهید مدرس فرمود "قانون اساسی رسانه عملی دولت است" در قانون اساسی نیز نظیر تفکر مدرس جایگاه مجلس رفیع قرار داده شده و به تعبیر امام مجلس در راس امور قرار داده شده است. بیش از ۵۰ درصد از اصول قانون اساسی درباره مجلس است.

رئیس قوه مقننه با بیان این که مجلس سیر حرکت قوای دیگر و نظارت بر آنها را بر عهده دارد تصریح کرد: در این راه حق سوال و استیضاح به مجلس داده شده و این امر جزء حقوق ذاتی مجلس است. در سوال اخیر برخی نمایندگان از رئیس جمهور نیز مجلس به تکلیف خود عمل کرد و همانگونه که ملاحظه نمودید رهبر معظم انقلاب این اقدام مجلس تحسین نمودند که به وظیفه خود عمل نمود اما ادامه آن را مفید ندانستند.

وی با بیان این که ما از هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب سپاسگزاری می‌کنیم ادامه داد:صیانت از قانون اساسی که میثاق ملی ماست به رعایت تفکیک قوا زیر نظر ولی امر مسلمین است که امیدواریم با رعایت این مبنا همه تلاش‌های نمایندگان در جهت رفع مشکلات ملت به خصوص حل مسائل اقتصادی کشور قرار و از همه حقوق خود در این راه استفاده گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار