دبیر نخستین همایش ملی انجیر دیم در شیراز:

استان فارس 90 درصد تولید انجیر خشک را در اختیار دارد

خبرگزاری پانا: دبیر نخستین همایش ملی انجیر دیم گفت: استان فارس بیش از 90 درصد تولید انجیر خشک کشور را در اختیار دارد.

کد مطلب: ۲۵۴۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سعید عشقی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان فارس با تولید بیش از 90درصد انجیر خشک کشور به عنوان قطب تولید این محصول شناخته می شود.
دبیر نخستین همایش ملی انجیر دیم ابراز داشت: در سطح استان نیز شهرستان استهبان با در اختیار داشتن 57 درصد تولید انجیر خشک بیشترین میزان تولید را در اختیار دارد.
وی گفت: شهرستان های داراب، جهرم، کازرون و فیروز آباد نیز از دیگر شهرستان های استان هستند که تولید این محصول را در سطح باغات خود شاهد هستند.
عشقی افزود: با وجود اهمیت این محصول و حجم مناسب تولید در موضوعات پژوهشی این حوزه مظلوم واقع شده است.
وی تصریح کرد: در این راستا نخستین همایش ملی انجیر دیم در شیراز و استهبان برگزار می شود.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: این همایش در تاریخ 18 و 19 شهریور ماه به ترتیب در شیراز و استهبان برگزار می شود.
وی بیان کرد: بیش از 30 مقاله به این همایش ارائه شده است که 17 مقاله به شکل شفاهی و 11 مقاله در غالب پوستر ارائه خواهند شد.
عشقی ادامه داد: روش های ذخیره نزولات جوی و مدیریت آب، راهکارهای اظطراری کاهش اثرات خشکسالی بر باغات انجیر دیم، فیزیولوژی رشد و نمو انجیر دیم، روش های برداشت و فرآوری از محورهای این همایش می باشند.
دبیر نخستین همایش ملی انجیر دیم یادآور شد: به نژادی، تکثیر و فن آوری های نوین در انجیر دیم، جنبه های اقتصادی و اجتماعی انجیر دیم، مدیریت آفات و بیماری های انجیر دیم از دیگر موضوعات نخستین همایش ملی انجیر دیم است.
وی گفت: این همایش با همت دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، قطب علمی انجیر دیم، مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه ای فارس و همچنین فرمانداری ها و جهاد کشاورزی استهبان و نی ریز برگزار می شود.
عشقی افزود: گروه تولیدی پردیس، قطب های علمی کشور، انجمن علوم باغبانی ایران، مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، پژوهشکده خشکسالی و قطب علمی مدیریت آب در مزرعه ، ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان، اتحادیه خرید و فروش انجیر کاران استهبان ، تعاونی باغداران استهبان و تعاونی انجیر کاران نی ریز از دیگر همکاران برگزاری این همایش هستند.
وی در پایان ابراز داشت: انجیر دیم در استان فارس دارای سابقه ای نزدیک به 300 سال است که باید با اقدامات پژوهشی این میراث مهم را حفظ و رونق بخشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار