مدیر عامل بانک سپه اعلام کرد:

خرید 6.5 میلیون تن گندم به ارزش 7 هزار و 500 میلیارد تومان/ پرداخت 34 هزار میلیارد ریال تسهیلات

خبرگزاری پانا: مدیر عامل بانک سپه با اشاره به خرید 6.5 میلیون تن گندم به مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری گفت: در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 40 هزار و 500 فقره تسهیلات به میزان 34 هزار و 732 میلیار ریال به بخشهای صنعت معدن و کشاورزی پرداخت شده که سهم صنعت از این میزان 14 هزار و 500 میلیارد ریال، کشاورزی 9 هزار و 380 میلیارد ریال و سهم بازرگانی 10 هزار و 953 میلیارد ریال بوده است.

کد مطلب: ۲۵۳۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، سیدکامل تقوی نژاد دریک نشست خبری گفت: یکی از دلایلی که برخی بانک ها به سمت بنگاه داری حرکت کرده اند منطقی نبودن نرخ سود بانکی و مشکلاتی در تجهیز منابع بوده است.


قفل شدن یک درصد منابع بانکی تحت عنوان مطالبات غیرجاری


تقوی نژاد عنوان کرد: مطالبات غیرجاری موجب قفل شدن منابع بانکی شده است و یکی از جذابیت هایی که برای بدهکاران سیستم بانکی وجوددارد تفاوت نرخ سود است که موجب شده 20 درصد از منابع بانکی تحت عنوان مطالبات غیرجاری قفل شود.


مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از سود بانکها ناشی از کارمزدهایی است که بانکها دریافت می کنند که در دولت یازدهم نرخ این کارمزدها منطقی شده و بخشی از درآمد بانکها از محل کارمزدها قابل تامین است.


تقوی نژاد با اشاره به عملکرد بانک سپه در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: 164 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 92 هزار میلیارد ریال در سال 92 به بخش صنعت، کشاورزی و بازرگانی اختصاص یافته که از این میزان 44 هزار میلیارد ریال مربوط به بخش صنعت، 35 هزار میلیارد ریال بازرگانی و 12 هزار میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی بوده است.


مدیر عامل بانک سپه عنوان کرد: همچنین 5 هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات در غالب وام خودرو، قرض الحسنه، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و لوازم خانگی تسهیلات ارائه شده است.


تقوی نژاد خاطرنشان کرد: در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 40 هزار و 500 فقره تسهیلات به میزان 34 هزار و 732 میلیارد ریال به بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی پرداخت شده که از این میزان بخش صنعت 14 هزار و 500 میلیارد ریال، کشاورزی 9 هزار و 380 میلیارد ریال و سهم بخش بازرگانی 10 هزار و 953 میلیارد ریال بوده است.


انعقاد 8 میلیارد دلار قرارداد از محل صندوق توسعه ملی


مدیر عامل بانک سپه با بیان اینکه این بانک با جهت گیری مناسب تسهیلات ارزی حدود 8 میلیارد دلار را در غالب قراردادهای متفاوت در بخش نفت، گاز، و پتروشیمی منعقد کرده خاطرنشان کرد: بیشتر این قراردادها مربوط به میادین مشترک است.


وی ادامه داد: کل سپرده های بانک در پایان سال 92 -341 هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان در پایان مرداد 93 به 180هزار میلیارد ریال افزایش یافته و آمارها نشان می دهد در 5 ماه ابتدایی امسال 11 درصد رشد منابع حاصل شده است.


افزایش مطالبات غیرجاری در بانک سپه به 33 هزار میلیارد


تقوی نژاد خاطرنشان کرد: مطالبات غیر جاری بانک سپه در پایان سال 91 - 31 هزار و 100 میلیارد ریال بوده که در پایان سال 92 به 32 هزار و 100 میلیارد ریال افزایش یافته و تا پایان خرداد سال جاری این رقم با اندکی افزایش به 33 هزار میلیارد ریال رسیده است .


مدیر عامل بانک سپه عنوان کرد: در پایان سال 92 علی رغم رشد مطالبات غیرجاری در بانک سپه موفق شدیم نسبت مطالبات غیر جاری را از 16 درصد سال 91 به 13.5 درصد درپایان سال 92 کاهش دهیم.


وی با بیان اینکه 40 درصد تسهیلات مشکوک الوصول با نرخ کمتر از 14 درصد به متقاضیان ارائه شده است، گفت: به همین دلیل برخی از تسهیلات گیرندگان تمایلی به بازپرداخت ندارند و در چهار ماهه ابتدایی سال جاری پرونده 9 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق تعیین تکلیف شده است.
مدیر عامل بانک سپه خاطرنشان کرد: جمع وصولی های سال 92 با پیگیری موثرکمیته وصول مطالبات یک هزار و 450 میلیارد تومان است و در سه ماهه ابتدایی امسال 400 هزار میلیارد تومان وصولی وجود داشته است.


وی در خصوص مطالبات معوق ارزی نیز گفت: هیات امنای حساب ذخیره ارزی از سال گذشته منحل شده و تا مدتی متولی مشخص نداشت که در حال حاضر ماموریت کمیسیون اقتصادی دولت یازدهم به این منظور تعریف شده است.


وی ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته بخشنامه ای صادر شد تا این تسهیلات ارزی تعیین تکلیف شوند و درصد مطالبات غیرجاری ارزی با این اقدامات کاهش یافته است.


تقوی نژاد عنوان کرد: قیمت تمام شده پول در بانک سپه افزایش یافته و تا پایان تیرماه سال جاری به 16.6 درصد رسیده است که این رقم در پایان اسفند 91 -14.6 درصد و درسال 92-16.45 درصد بوده است.


مدیر عامل بانک سپه در خصوص سرمایه بانک سپه گفت: سرمایه بانک در اسفند 91- 8 هزار و 599 میلیارد ریال بوده که در پایان شهریور 92 زیانی به این بانک اضافه و سرمایه بانک به صفر نزدیک شد اما با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت پولی و بانکی از منابع مختلف برای ترمیم سرمایه بانک استفاده شد و سرمایه این با نک در حال حاضر 72 هزار و 522 میلیارد ریال شده است که بخشی از آن ناشی از فروش دارایی ها است.


تقوی نژاد با بیان اینکه 300 میلیارد تومان از اموال مازاد بانک فروخته شده است، اظهار کرد: نسبت کفایت سرمایه در پایان شهریور 92 منفی 19 صدم درصد بوده که موضوع نادری در سیستم بانکی و در حال حاضر به 2.8 درصد افزایش یافته است.


مدیر عامل بانک سپه در پایان از خرید 6.5 میلیون تن گندم به ارزش 7 هزار و 500 میلیارد تومان از ابتدای سال جاری خبرداد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار