محسن خانجهانی در اکران خصوصی ˝ انتهای خیابان پاستور˝

فیلم ساز دولتی نیستم / بی مهری های زیادی به ˝انتهای خیابان پاستور˝ شد

خبرگزاری پانا: اکران خصوصی مستند ˝انتهای خیابان پاستور˝ با حضور محسن خانجهانی کارگردان این مستند سیاسی در خبرگزاری پانا برگزار شد.

کد مطلب: ۲۵۰۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، محسن خان جهانی کارگردان این مستند درباره علت انتخاب سوژه ای سیاسی در این کار گفت: سال 91 مستند "صندلی 257" را ساخته بودم که نتیجه موفقی داشت و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. احساس کردم که بعد از مجلس نوبت حوزه ریاست جمهوری است که به عنوان سوژه مستند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی هیچ فیلم دیگری نبود که روایت مستندی از انتخابات را به این شکل ارائه کند. اگر دقت کنید در این مستند هیچ مرحله و هیچ جزئیاتی از قلم نیافتاده است. من در دوره برگزاری انتخابات تقریبا به همه جای ایران سفر کردم، شاید روزی نزدیک به 8 یا 9ساعت زمان را در پروازهای هوایی سپری می کردم. فکر می کنم این فیلم یک سند تاریخی برای کشور از انتخابات ریاست جمهوری 92 فراهم می کند.
افتخارم این است با هزینه شخصی فیلم می سازم
وی با تاکید بر فقدان موضع سیاسی این مستند ادامه داد: در این مستند از هیچ کاندیدایی طرفداری نشده است. اگرچه عده ای مانند آقای صادق زیبا کلام من را متهم کردند که از آقای روحانی پول گرفته ام تا برایشان فیلم بسازم، اما باید بگویم که همیشه افتخارم بوده و هست که با هزینه خودم فیلم می سازم.
این کارگردان در پاسخ به این که برای تهیه مستند "انتهای خیابان پاستور" چقدر از تصاویری آرشیوی صداوسیما استفاده کرده است، افزود: همه تصاویر آرشیوی فیلم از جمله بخش مناظره ها با آرم شبکه یک که در گوشه سمت چپ بالا درج شده، مشخص شده اند و سعی کردم به نوعی آرشیوی بودن یک تصویر را به مخاطب القا کنم.
وی با اشاره به این که هریک از نامزدهای ریاست جمهوری سهمی مساوی در این مستند داشتند، بیان داشت: ما برای تهیه این مستند حدود 60 ساعت فیلم گرفتیم و جالب است بدانید که همه نامزدها سهم یکسانی از حضور در این مستند را دارند. بنابراین اگر 5 دقیقه به آقای روحانی پرداخته شده، آقای غرضی هم 5 دقیقه از زمان اثر را به خود اختصاص داده است. همیشه سعی کردم مستندساز باقی بمانم، به دنبال تخریب و خبر بردن و آوردن در جریان ساخت این کار نبودم. بارها از من پرسیدند به چه کسی رای دادم اما پاسخ نگفتم و حالا هم اگر از من بپرسند باز هم جواب این سوال را نمی دهم.
خانجهانی در پاسخ به این که چقدر نتیجه فعلی انتخابات را در آن دوره پیش بینی می کرده، عنوان کرد: 100 درصد پیش بینی می کردم که آقای روحانی 30 درصد رئیس جمهور نمی شود! البته این نظر شخصی ام نیست بلکه با توجه به فضایی که در استان ها و سایر شهرها می دیدم این را می گویم. این نتیجه قابل پیش بینی نبود و چند روز مانده به انتخابات همه چیز به یکباره تغییر کرد.
وی در پاسخ به این که چرا دوران ثبت نام نامزدها در فیلم ثبت نشده است، گفت: به نظرم در این شرایط سطح کیفی فیلم پایین می آمد زیرا افرادی برای ریاست جمهوری ثبت نام می کردند که بعضا شایستگی نداشتند. همچنین زمان فیلم هم اجازه این کار را به ما نمی داد.
کارگردان "صندلی 257" با بیان این که فیلم هایی با زبان های قومی در صورت خوب بودن قابلیت نام آوری دارد، اضافه کرد: بهمن قبادی یکی از کارگردانان خوب کرد ایرانی است. او فیلمی به زبان کردی به نام زمانی برای مستی ساخت اما همه مردم ایران آن را دوست داشتند. من هم عادت دارم در فیلمسازی از زبان های خاصی استفاده کنم. مثل زبان ترکی در صندلی 257 که باعث نشد کار دیده نشود. بلکه زمان اکران آن در کاخ جشنواره جایی که نباید یک قدم اشتباه برداری سالن مالامال از جمعیت بود و همه فیلم را دوست داشتند. باید بگویم که بیشتر سوژه ها در استان هاست نه در مرکز. ضمن این که من پیش از هر چیز سعی می کنم فیلمی بسازم که مادرم دوست داشته باشد زیرا او سینما را بلد نیست.
وی به برخی بی مهری ها و برخوردها با این اثر اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بی مهری هایی به این فیلم صورت گرفت که باعث شد مانند صندلی 257 پرتماشاگر نباشد. اگرچه بعدها در بخش بین المللی جشنواره انتخاب شد، اما به من گفته بودند حق مصاحبه با مطبوعات را نداری و کارت تنها یک بار در جشنواره اکران می شود.
خان جهانی با بیان این که همه نامزدهای دوره یازدهم ریاست جمهوری در اکرانی خصوصی این فیلم را دیده اند، از ساخت فیلم جدیدش با نام "گزارش یک بازپرس" با موضوع قتل خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار