وضعیت بازار اجاره مسکن در تابستان امسال

خبرگزاری پانا:فصل جابجایی ها، فصل خوشحالی صاحبخانه ها و فصل نگرانی مستاجران است؛ آنهایی که از افزایش قیمت ها نگرانند و از یافتن مسکن از این املاکی به آن املاکی مستاصل.

کد مطلب: ۲۲۱۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

افکار نیوز نوشت:

بازار است و هزار آشفتگی. از امروز تا دیروز قیمت‌ها بالا می‌روند و پایین آمدنی‌ هم نیستند. تفاوت اجاره خانه امسال با پارسال، می‌شود ۱۰۰ هزار تومان. کمتر از ۱۰سال پیش، این افزایش بیش‌تر از ۳۰ هزار تومان نبود .

بر اساس این گزارش، به فصل جابجایی ها نزدیک می شویم. در اقتصاد برنامه های جدیدی نسبت به سال گذشته به اجرا گذاشته شده است. در عین حال آنطور که آمارها می گویند در این چند سال تعداد مستاجران روندی صعودی را طی کرده است. فصل جابجایی ها، فصل خوشحالی صاحبخانه ها و فصل نگرانی مستاجران است؛ آنهایی که از افزایش قیمت ها نگرانند و از یافتن مسکن از این املاکی به آن املاکی مستاصل. برای بررسی وضعیت بازار اجاره در سال ۹۳، با حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران به گفتگو نشستیم. از او پرسیدیم بازار اجاره در سال ۹۳ چگونه خواهد بود و آیا اینکه افزایش قیمت خواهد داشت؟

او می گوید: «قیمت اجاره بها وابسته به قیمت مسکن است و یکی از شاخص های اصلی در حوزه تعیین اجاره بها قیمت خود مسکن است. قیمت مسکن در ابتدای سال ۹۳ نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است اما برخی از فروشنده ها قیمت خود را گران کرده اند اما آنگونه نیست که بگوییم قیمت مسکن افزایش داشته است. چرا که چکش مزایدات برپایه قیمت های سال۹۲ زده شده است .»

عقبایی «پیش بینی» می کند که «در ۶ماهه اول سال جاری افزایش قیمت نداشته باشیم.» و می افزاید: «از آنجایی که قیمت مسکن افزایش پیدا نکرده است، قیمت اجاره بها نیز نباید افزایش داشته باشد. بنابراین منتظر افزایش قیمت اجاره بها نیز نباید باشیم.»

اما این پایان ماجرا نیست. مشکل از آنجایی آغاز شد که مسکن به یک کالای سرمایه ای در ایران تبدیل شد. بسیاری از صاحبخانه ها به بهانه گرانی ها، مبلغ اجاره ها را افزایش دادند و مستاجران نیز به اجبار مبالغ پیشنهادی را پذیرفتند.

رییس اتحادیه املاک تهران در این زمینه می گوید: «قیمت اجاره بها به جز شاخص اصلی و صحیح آن یعنی قمیت مسکن، متاسفانه تا حدودی متاثر از جو روانی است و برخی از مالکان و موجرین به دلیل اینکه معاش خود را از طریق اجاره بها تامین می کنند طبق ملاک خود می گویند حالا که امثال نرخ تورم ۲۵درصد افزایش یافته است باید اجاره نیز افزایش قیمت داشته است. این تفکر غلط است و نباید معاش مردم در افزایش قیمت اجاره بها لحاظ شود. بار تخریبی بر دوش مستضعفین و اقشار ضعیف جامعه است.»

وی پیش بینی خود را از بازار اجاره اینگونه بیان می کند: «امسال با توجه به آغاز نقل و انتقالات که از اواسط خرداد تا شهریور ماه ادامه دارد و با توجه به ثبات حاکم بر بازار مسکن، نباید شاهد افزایش قیمت ها در بازار اجاره باشیم. اما بحث جو روانی و نیازهای مصرفی و سرمایه ای در حوزه معاش مردم ممکن است تاثیر داشته باشد و اثر آن باید حداکثر ۱۰درصد باشد و در جاهایی که عرضه کم و تقاضا زیاد است یا به دلیل شرایط و موقعیت های خاص دیگر در آن حوزه های نیز حداکثر اجاره می تواند ۱۵درصد باشد. درحقیقت تاثیر جو روانی بر افزایش قیمت بهای مسکن نهایت باید ۱۰ تا ۱۵درصد باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار