پرورش زنبور عسل یکی از رشته های دامپروری می باشد

خبرگزاری پانا: پرورش زنبور عسل یکی از رشته های دامپروری می باشد که برخی از مردم اکثر نقاط کشورمان از این طریق کسب درآمد می کنند

کد مطلب: ۱۵۶۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، محمد سروش نیا در گفتگو با خبرنگاران پانا، گفت: پرورش زنبور عسل یکی از رشته های دامپروری می باشد که برخی از مردم اکثر نقاط کشورمان از این طریق کسب درآمد می کنند که محصولات تولیدی آن با ارزش ترین محصولات دامی به شمار می رود. در وصف آن همین بس که خداوند در قرآن کریم می فرماید عسل یکی از غذاهای شفا دهنده برای مردم است. استان زنجان یکی از مناطقی است که دارای دو نوع آب و هوا می باشد یکی منطقه طارم که دارای آب و هوای گرم و معتدل است و برای زمستان گذرانی استفاده می شود. و مابقی مناطق استان که جهت پرورش زنبور و تولید عسل در طول سال از آن استفاده می شود.

رحمان رستمخانی معاون بهبود تولیدات دامی استان ضمن اعلام اینکه هر ساله عملیات سر شماری در زنبورستانهای استان زنجان انجام می شود افزود: بر اساس آخرین نتایج حاصل از سر شماری سال 1392 تعداد زنبورستانهای استان 2351 مورد بوده که در این زنبورستانها زنبور داران به پرورش 94935 کلنی زنبور عسل مشغول هستند. رستمخانی میزان تولید عسل حاصل از این تعداد کلنی را 654 تن عنوان کرد.

وی گفت: شهرستان زنجان را با تولید 210 تن عسل به عنوان شهرستان نخست دانست.

این مقام مسئول یادآور شد: شرایط آب و هوایی یکی از عوامل بسیار موثر در میزان تولید عسل بوده لذا به دلیل شرایط آب و هوایی نامساعد حاکم بر استان میزان تولید عسل سال 92 نسبت به میزان آن در سال 91 حدود سی درصد کاهش نشان می دهد. معاون بهبود تولیدات دامی استان میزان تولید عسل به تفکیک شهرستانها را به شرح زیر اعلام کرد.

1)شهرستان زنجان 210 تن (32.21%) 5) شهرستان خرمدره 45 تن

2) شهرستان ابهر 121 تن 6) شهرستان ایجرود 45 تن

3) شهرستان ماهنشان118 تن 7)شهرستان طارم 19 تن (2.96% تولید)

4) شهرستان خدابنده 93 تن

وی افزود: نژاد عمده ای که در استان استفاده می شود نژاد مدا و نژاد های بومی می باشد و در سالهای اخیر نژاد های اصلاح شده مثل کارنیولا مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: زنبور داران استان دارای مدرک تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر بوده و مابقی زنبورداران نیز علاوه بر داشتن تجربه در مراکز ترویجی جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای آموزش های لازم را کسب می کنند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار