معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) عنوان کرد:
ضرورت پرداختن به جنبههای تربیتی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در بین دانشآموزان
رودهن (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان تربیت همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه، پرداختن به جنبههای تربیتی و آموزشی این ازدواج در مدارس و بین دانشآموزان را پرورش زنان و مردانی متعالی دانست که هر کدام نمادهایی از احترام و ارزش انسانی در خانوادههای آینده جامعه خواهند بود.
شیما شیرازی، معاون پرورشی دبیرستان تربیت رودهن در گفتوگو با پانا بیان کرد: «ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از رویدادهای مهم تاریخ اسلام است، چرا که نسل امامان معصوم ثمره این ازدواج است. ازدواج یکی از محکمترین بنیانهای جامعه تشکیل میشود، بنیانی که نیازمند چارچوبهای اصلی و اساسی است، زن و مرد باید با توجه به الگوهای مناسب برای حفظ و حراست این حریم مقدس تلاش کنند و این الگو برداری را میتوانند از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.»
وی افزود:«از جمله موارد تربیتی که ما در مدارس پیرامون این ازدواج باید به آن بپردازیم بحث ساده زیستی و آسان گرفتن هر امری پیرامون ازدواج و برابری زن و مرد در دین اسلام میباشد اینکه دانش آموزان باید از سنین نوجوانی یاد بگیرند که زن و مرد برابر هستند و باید به هم احترام بگذارند این احترام گذاشتن در واقع نشان دهنده ارتقای شخصیتی و عزت نفس هر فردی است، وقتی از ازدواج این دو گوهر ناب اسلام یاد می شود این امر باید در بین دانشآموزان به عنوان یک مسئله تربیتی و الگوبرداری مناسب استفاده شود اینکه دانشآموزان متوجه این امر بشوند که باید ساده زیستن را یاد بگیرند و بیشتر به غنای روحی معنوی و شخصیتی خود بپردازند.»
شیرازی همچنین مطرح کرد:«این امر در مدارس پسرانه جنبه بسیار بارزتری به خود می گیرد چرا که پسران ما از همین سنین نوجوانی باید در مدارس و خانواده تحت آموزش و تربیت این مسئله قرار بگیرند که ارزش و جایگاه زن را نگه داشته و با اخلاق، رفتار و منش خود باعث نشوند این جایگاه خدشهدار و متزلزل و مورد بی احترامی قرار بگیرد، چرا که در یک زندگی سالم و اسلامی همراه با مهر و محبت و پایداری در طول سالیان، زن و مرد در یک جایگاه و مقام قرار داشته و هر دو شایسته ارزش و احترام ویژه هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.»
وی در توضیحات بیشتر تصریح کرد:«در بین دانشآموزان باید ویژگیها و شاخصههای اصلی این زندگی ایمانی و معرفتی بین حضرت علی و حضرت فاطمه بیان، مطرح و توضیح داده شود تا دانشآموز ما به عنوان یک نوجوان که قرار است در آینده به عنوان یک زن یا یک مرد به تشکیل خانواده بپردازد بتواند و با شناخت نسبت به ویژگیهای زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه برخی از این شاخصهها را تا جای امکان در خود نهادینه کرده تا بتوان امیدوار بود که ما در آینده جامعهای خواهیم داشته که در آن جایگاه خانواده در بالاترین مرتبه خود قرار خواهد داشت و زنان و مردان که امروز دانشآموزان مدرسه هستند همگی با ارزشترین و والاترین شاخصهای یک انسان اخلاقی، تربیتی و اسلامی را، در خود پرورش داده و در شرایط حاضر با عضویت در یک خانواده مستقل، مسئول اداره و مشارکت در آن به شکل فعال به عنوان زن یا مرد هستند.»
این معاون پرورشی در ادامه اذعان کرد:«ما به عنوان کارکنان مدرسه و کسانی که بانی تعلیم و تربیت در بین دانشآموزان هستیم باید از تمامی موارد تربیتی و آموزشی که در اسلام مطرح شده و به آن پرداخته و اجرا شده است استفاده تربیتی بکنیم ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه که هر دو نماد و مظهر اسلام و مسلمانی هستند قطعاً یکی از همین آموزشهای تربیتی در مدارس است که کاربرد های آینده نگر در راستای ارتقاء انسانی و شخصیتی جامعه در آینده خواهد داشت.»
شیرازی، در پایان خاطرنشان کرد:«مهمترین مسئلهای که در این ازدواج باید به آن توجه کرد این است که این دو شخصیت با وجود جایگاه بسیار بالا و بلندمرتبهای که داشتند در سادهترین شکل ممکن زندگی خود را آغاز و در ادامه به آن پرداختند تا جایی که شجره و ثمره این ازدواج تمام اصل و اساس اسلام را با خود به دنبال دارد، فرزندان ما در مدارس باید یاد بگیرند که تجمل و سختگیری زیاد در خانوادهها پیرامون امور مالی و مادی چیزی جز تخریب و سست کردن بنیانهای خانواده را به دنبال نخواهد داشت در تشکیل هر خانواده مهمترین اصل و اساس پایبند بودن به احترام، اخلاق و شاخصههای اصلی انسانیت است؛ که بیشک همگی در زندگی حضرت علی(ع)و حضرت فاطمه(س) نمود عینی و قاطع به خود گرفته است و این الگو برداری جوانان و نوجوانان از این زندگی آینده هر جامعهای را درخشان و شیرین و آکنده از محبت و احترام بین زن و مرد به عنوان ستونهای خانواده، خواهد کرد.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه