مشاور دبیرستان حضرت زینب (س) شهرستان فشافویه به مناسبت هفته مشاغل:

کسی که قرار است دنیا شما را عوض کند، خودتان هستید

فشافویه (پانا)- مشاور دبیرستان حضرت زینب (س) شهرستان فشافویه به مناسبت هفته مشاغل، از شرایط شغلی رشته مشاوره و روان‌شناسی گفت و خطاب به نوجوانان بیان کرد، کسی که قرار است دنیای شما را تغییر دهد تنها خود شما هستید و برای شروع لازم نیست عالی باشید اما برای اینکه در آینده عالی نقش‌آفرینی کنند، باید شروع کنید.

کد مطلب: ۱۳۶۷۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
کسی که قرار است دنیا شما را عوض کند، خودتان هستید

فرشته‌دارابی، مشاور دبیرستان هیات امنایی حضرت زینب(س) شهرستان فشافویه است که به مدت ۱۳ سال به عنوان مشاور در مدارس نیز فعالیت دارد.

او که بطور تخصصی رشته تحصیلی خود در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، روانشناسی عمومی انتخاب کرده، در رابطه با معرفی شغل خود به مناسبت هفته مشاغلبه پانا، اظهار کرد: «مشاوره، واحدی است که دانش‌آموزان یا دیگران برای موضوعاتی که ذهن آن‌ها را درگیر کرده است از آن کمک بگیرند و راه حل جلوی آن فرد دچار مشکل شده بگذارد. افراد مواقعی باید به مشاور رجوع کنند که آن موضوع در حال صدمه زدن به آن فرد می‌شود، مانند داشتن افکار زیاد و نامناسب از دست دادن موقیعت‌های فراوانی برای آن موضوع و درگیر حل مشکلات و ناتوانی در برابر حادثه و نداشتن همراه خوب و قابل اطمینان، باید به مشاور رجوع کنند.»

وی انگیزه خود از انتخاب شغل مشاوره و فعالیت در مدرسه را اینگونه بیان کرد:« من از بین سنین مختلف و موضوعات مرتبط با آن‌ها، ارتباط با نوجوان و مسائل مربوط به آن‌ها را بیشتر دوست دارم و تصمیم گرفتم به عنوان مشاور در مدارس مشغول به فعالیت شوم. بیشتر دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح به دفتر مشاوره مراجع می‌کنند و مشکل خود را مطرح می‌کنند، بنده با توجه به صحبت‌هایی که در کلاس‌های درس دانش‌آموزان داشته‌ام تعدادی را خودم و تعدادی را به کادر مدرسه و مرکز مشاوره ارجاع می‌دهم.»

مشاوره دبیرستان حضرت زینب(س) در رابطه با مشکلات دانش‌آموزان عنوان کرد:« مشکلات دانش‌آموزان مقطع متوسطه بیشتر در مورد مسائل تحصیلی مانند انتخاب رشته پایه نهم، کنکور، روش‌های مطالعه و افت تحصیلی، و مسائل هیجانی - عاطفی دوران نوجوانی است. به طور دقیق نمی شود گفت که کدام پایه مشکلات بیشتری دارد چون در متوسطه اول دانش‌آموزان با شروع نوجوانی و مسائل آن، تفاوت‌های شخصیت نوع خانواده و ... با بحران‌های متفاوتی درگیر می‌شوند، اما در بعضی از مسائل می‌توان این‌گونه اشاره کرد، مثلا در دانش‌آموزان پایه نهم نگرانی درباره انتخاب رشته مناسب خیلی بیشتر است تا دو پایه‌ی دیگر، یا دانش‌آموزان پایه‌ هفتم نسبت به سایر پایه‌ها بیشتر درگیر مسائل مربوط به تغییر مقطع از ابتدایی به متوسطه اول هستند.»

دارابی در رابطه با نقش مشاور در مدرسه گفت: «بسیاری از دانش‌آموزان در موضوعات مختلفی همچون مسائل خانوادگی، روحی و عاطفی به مشکل برمی‌خورند و این باعث خشم دانش‌آموز می‌شود. مشاور در مدرسه با صحبت با خود دانش آموز یا با اولیا آن می‌تواند به این مشکل رسیدگی کند و یقینا رفع مشاکل به سلامت روان دانش‌اموزان نیز کمک بسزایی خواهد کرد.»

این مشاور موفق در پایان گفت:« نصیحت کردن را دوست ندارم، اما به عنوان حرف آخر به دانش‌آموزان می‌گویم، آن کسی که قرار است دنیای شما را عوض کند فقط خود شما هستی و برای شروع لازم نیست عالی باشی؛ اما برای اینکه در آینده عالی باشی باید شروع کنی. از والدین گرامی نیز خواستارم که فرزندشان را با درک کردن و عدم مقایسه با دیگران، پذیرفتن استعداد و علائق فرزند نه آرزوهای خودشان، آینده نگری درست و سالم، نه ترک تحصیل و ازدواج زود هنگام به خصوص برای دختران،و ایجاد محیطی امن و آرام در رسیدن به آرزوهایشان یاری کنند.»

خبرنگار دانش‌آموز: نازنین فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار