«بازی‌های کاربردی کودکان»؛ دغدغه معلم محمودآبادی برای ضعف مهارت‌های شناختی کودکان

ساری (پانا) - 2 معلم محمودآبادی با تألیف کتاب «بازی‌های کاربردی کودکان» تلاش کرده‌اند به ارتقای کارکردهای ذهنی، شناختی و اجرایی کودکان کمک کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
«بازی‌های کاربردی کودکان»؛ دغدغه معلم محمودآبادی برای ضعف مهارت‌های شناختی کودکان

«بازی‌های کاربردی کودکان» کتابی است ویژه گروه سنی الف (تا پایان پیش دبستانی) که 2 مشاور مدارس شهرستان محمودآباد آن را نوشته‌اند؛ محمدرضا عباسی با ۱۲ سال سابقه رسمی آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه و فاطمه محمدحسن‌پور با ۹سال سابقه رسمی در آموزش و پرورش محمودآباد است.

عباسی شروع ایده‌اش برای طراحی این کتاب را به محل کارش نسبت می‌دهد. کلینیک روانشناسی راز و مشاوره با کودکان باعث این ایده شد. «زندگی مدرن و به ویژه شرایط کرونا که آن را حادتر هم کرده است، استفاده از گوشی را در کودکان زیاد کرده است، آن هم زودتر از سنی که مناسب باشد. نتیجه این اتفاق، آسیب دیدن مهارت‌های شناختی و کارکردهای اجرایی در کودکان است.»

او توضیح می‌هد: «وقتی کودک با گوشی شروع به نقاشی کشیدن می‌کند و انگشت خود را مثلا برای کشیدن گردی یک گربه روی صفحه می‌کشد، در واقع این شکل از قبل در گوشی تعریف شده است و در این شرایط زمانی که کودک مدادرنگی به دست می‌گیرد دیگر نمی‌تواند مداد را در دستهایش به صورت مهارت به حرکت در بیاورد.

مولف کتاب بازی‌های کاربردی کودکان، رفع ضعف‌های دیداری، شنیداری، حرکتی در بسیاری از کودکان و افزایش مهارت‌های کودکان پیش‌دبستانی را در توجه به «بازی» می‌داند. «کودکان برای ورود به مدرسه و عملکرد مناسب در زندگی روزمره نیاز دارند که مهارت‌هایی را فرا گیرند. بهترین بستر آموزشی برای کودکان قبل از ورود به مدرسه، خانه و خانواده و مناسب‌ترین ابزار آن، بازی است.»

عباسی بازی برای کودک خصوصاً در سالهای قبل از مدرسه را فرصت گرانبهای رشد و تقویت توان ذهنی و مهارتهای شناختی کودکان می‌داند و معتقد است که انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیت‌آمیز را برای کودک فراهم می‌آورد. بازی‌های مختلف به کودک فرصت می‌دهد تا مهارت‌ حل مسائل در او پرورش یابد و از آن در مسیر زندگی استفاده کند.

او تأکید دارد که مؤلفان با هدف افزایش آگاهی خانواده‌ها و مربیان پیش دبستانی و مهدهای کودک در این زمینه و تقویت کارکردهای ذهنی و شناختی و اجرایی کودکان اقدام به تالیف این کتاب کرده‌اند. «امیدوارم همکاران، خانواده‌ها، مدارس و مهدهای کودک با تهیه و مطالعه و کاربست این کتاب مولفان را از دیدگاه‌های خود مطلع کنند تا در شمارگان آینده این مجموعه مورد توجه قرار گیرد.»

این دو مولف قصد دارند که تقویت فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط با هم‌نوع را موضوع شماره بعدی کتابشان قرار دهند.

عباسی و محمدحسن‌پور در تالیف کتاب بازی‌های کاربردی کودکان حدود یک سال و نیم برای تحقیق، آماده‌سازی فصل‌های کتاب و مراحل دریافت مجوزهای قانونی و چاپ زمان صرف کرده‌اند و در نهایت این کتاب در پاییز سال جاری چاپ و در در نمایشگاه مجازی کتاب تهران که درحال برگزاری است، رونمایی شد.

خبرنگار: مسلم خوشخو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار