کدام پروژهها شهری پایتخت قابل سرمایهگذاری هستند؟
تهران (پانا) - عضو کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر تهران، ۱۰ پروژه ای که در پایتخت قابل سرمایه گذاری هستند را اعلام کرد.
افشین حبیبزاده در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران که به منظور ارائه گزارش عملکرد یکساله این کمیسیون برگزار شد، گفت: در حوزه عمرانی پروژههایی که توسط معاونت عمرانی در دستور کار قرار دارد، ۲۸ پروژه است که ۷ مورد آن پروژه جدید هستند که اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است و ۲۱ پروژه مابقی از ۹ درصد تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از معاونت فنی و عمرانی خواسته شده بود که پروژههای قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی را اعلام کند که در آخرین جلسه کمیسیون، ۱۰ پروژه از جمله سرمایهگذاری برای احداث بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش معرفی شد.
وی از بازدید حدود ۵۰۰ پروژه توسط کارشناسان کمیته عمران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داد و افزود: پس از بازدید از این پروژهها، گزارشهای آن توسط کارشناسان تهیه و برخی پروژهها که نیاز به بررسی بیشتر داشت، جلسات آن با حضور شهرداران مناطق و مسئولان مربوطه برگزار شد.
حبیبزاده ادامه داد: برخی از پروژهها نیز با حضور سایر اعضای شورا مثل کمیسیون شهرسازی مورد بازدید قرار گرفت که به طور نمونه میتوان به بازدید از گود برج میلاد اشاره کرد.
رئیس کمیته نظارت شورا اضافه کرد: برخی از این بازدیدها نیز به درخواست مردم بوده که پس از بازدید، توضیحات لازم از مسئولان مربوطه اخذ شده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورت سرمایهگذاری بخش خصوصی در برخی از پروژههای عمرانی از جمله احداث بزرگراهها، آیا با ارایه خدمات به شهروندان پولی دریافت خواهد شد، گفت: همانطور که بیان شد معاونت عمرانی شهرداری حدود ۱۰ پروژه را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی معرفی کرده که می توان به روشهای مختلف سرمایهگذاری و با بهرهبرداری از آن هزینههایی را در یافت کرد. یکی از روشها این است که سرمایهگذار در پروژههای بزرگ مقیاس مثل تردد از تونلهای شهری یا بزرگراهها وجهی را از مردم به عنوان عوارض دریافت کند. یا مثلا در احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، سرمایهگذار می تواند پس از سرمایهگذاری و بهرهبرداری از پروژه، هزینه را از دریافت کنندگان دریافت کند.
حبیبزاده با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، اظهار کرد: سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای شهری مصوبه شورای شهر را دارد و از سوی دیگر میتواند به اجرای پروژههای بزرگ مقیاس کمک کند.
رئیس کمیته عمران شورای شهر در ادامه به معرفی ۱۰ پروژه قابل سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی پرداخت و گفت: احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، احداث دسترسی بزرگراه شوشتری به بزرگراه رسالت و تقاطعهای مربوطه، احداث پل عابر از دریاچه خلیج فارس به پارک چیتگر، احداث تونل شهید متوسلیان حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان، اجرای طرح محور نیلوفری (ساماندهی خط راهآهن تهران-تبریز)، احداث پارکینگ عمومی امیرکبیر در بافت فرسوده، توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی برج طغرل (منطقه۲۰)، احداث مجموعه فرهنگی خانه شهر (میدان امام خمینی (ره) )، طرح بلوار یادگار امام (ره) حدفاصل خیابان امام خمینی (ره) تا میدان نهم دی و احداث، توسعه و تجهیز پارکینگهای عمومی طبقاتی، ۱۰ پروژهای هستند که بخش خصوصی می تواند در آنها سرمایهگذاری کند.
رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت نامطلوب ناوگان حملونقل عمومی بویژه خطوط بی آر تی، گفت: پس از گزارشات مردمی، بازدیدهای مختلفی از سامانههای اتوبوسرانی به عمل آمد. حدود هزار و ۱۸۳ اتوبوس بی آر تی داریم که در بازدیدها متوجه شدیم حدود ۵۰ درصد آنها در سامانهها متوقف شدهاند که بخش عمده آنها به دلیل تعمیرات بود.
حبیبزاده با بیان اینکه برخی از این اتوبوسها نیاز به تعمیرات جزئی از قبیل تعویض باتری دارند، ادامه داد: در بازدیدی که شخصا از یکی از این سامانهها داشتم متوجه شدم حدود ۱۹ دستگاه بی آر تی حدود ۲ سال است که در سامانه ۵ متوقف است و نیاز به تعمیر دارد. البته پس از پیگیریها متوجه شدیم مدیران مربوطه فعالتر شده و به دنبال رفع معایب هستند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا این احتمال وجود دارد که به دلیل دریافت اتوبوسهای جدید، اتوبوسهای بی آر تی را در متوقفگاهها نگهداری میکنند، گفت: از این مسئله اطلاعی ندارم و آن را هم بعید میدانم و این امر بیشتر به حوزه مدیریتی باز میگردد. عجیب است که ۲ سال، ۱۹ اتوبوس زیر آفتاب و بارش برف و باران متوقف باشد در حالیکه باید چنین مسائلی را زود تعیین تکلیف کرد. البته این را هم شنیدهام که چند روز بعد ۱۳ دستگاه از این ۱۹ دستگاه را روشن و استفاده میکنند.
خبرنگاری با اشاره به گود رها شده در برج میلاد و خطرات احتمالی آن از رئیس کمیته عمران پرسید که چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان مربوطه نسبت به این گود توجه کنند که حبیبزاده پاسخ داد: کاری که ما انجام دادیم این بود که تمام افراد مرتبط با این مسئله را به جلسهای دعوت و نسبت به حساس کردن آنها به این مسئله اقدام کردیم. ما هم گلهمندیم که چرا موضوع گود برج میلاد هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی ادامه داد: البته مشکل حقوقی با شخص حقوقی سرمایهگذار وجود دارد که روند قطع همکاری با او ادامه دارد. معتقدیم باید مشکلات حقوقی به وجود آمده هرچه سریعتر رفع شود چراکه استحکام بنا زمان مشخصی دارد که اگر زمان آن بگذرد، مشکل جدیتر میشود و از این رو قبل از هر اتفاقی باید مسئله تعیین تکلیف شود. اگر باز هم توجه نشود، مجبوریم دوباره مسئولان مربوطه را دعوت و با آنها اتمام حجت کنیم.
ارسال دیدگاه