رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مطرح کرد؛
متصل شدن ۱۲۰ هزار مشاور املاک در مدت شش ماه به سامانه کاتب
تهران (پانا) - رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران گفت در این مدت کوتاه که این سامانه راه اندازی شده نزدیک به ۱۲۰ هزار مشاور املاک در مدت شش ماه به این سامانه متصل شدند که این نشان از موفقیت این سامانه است.

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور ۲۵ اسفند ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک پیشاپیش سال نو و میلاد امام حسن (ع) اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ مصادف با قانون الزام و شروع اجرای این قانون شد. این قانون بعد از حدود چندین سال یک قانون جامع در خصوص تثبیت مالکیت افراد بوده و باعث ایجاد شفافیت در کشور است. امیدواریم رویه های قضایی در آینده نیز در راستای همین قانون باشد تا شاهد تحول جدی در کشور باشیم.
وی ادامه داد: با اجرای این قانون پرونده های قضایی به شدت کاهش یافته است. در این قانون کسانی که مسئولیت مستقیم در اجرای قانون دارند، مسئولیت را به آن ها بسپاریم تا با همکاری با هم این قانون به خوبی اجرا شود. قانون الزام جز معدود قوانینی است که بر اساس علوم روز تنظیم شده است. در این راستا زیر ساخت هایی لازم داشتیم که با همکاری های زیاد سامانه کاتب راه اندازی شد و در این مدت کوتاه که این سامانه راه اندازی شده نزدیک به ۱۲۰ هزار مشاور املاک در مدت شش ماه به این سامانه متصل شدند که این نشان از موفقیت این سامانه است.
خندانی اظهار کرد: بحث بعدی توسعه سند رسمی در کشور و ایجاد شفافیت است. باید در کشور مالکیت افراد را محترم شمرده تا به توسعه کشور کمک شود. از زمانی که این قانون اجرا شد شکل اسناد نیر از رنگ طلائی به سبز تغییر کرد و در چارچوب خاصی تدوین و صادر شده است. از زمان صدور این اسناد تا کنون کمترین شکایت نسبت به این اسناد سبز رنگ داشتیم.
وی در خصوص قانون تسهیل فضای کسب و کار گفت: قانون تسهیل فضای کسب و کار که دفاتر اسناد رسمی نیز در این قانون تکالیف داشتند در سال ۱۴۰۳ عملیاتی شد و در راستای سه آزمون ۲هزار هفتصد سردفتر موفق به کسب پروانه سردفتری شدند و تعداد زیادی نیز در حال گذراندن مراحل قانونی صدور ابلاغ هستند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص برو سپاریها اظهار کرد: در حوزه املاک برای نخستین بار قرار است برونسپاری در دفاتر اسناد رسمی شاهد باشیم. انشالله در آینده نزدیک شاهد «پردیس خدمات ثبتی» خواهیم بود.
خندانی در خصوص رتبهبندی دفاتر و راهاندازی دفاتر اسناد رسمی مجازی گفت: رتبهبندی از جهت میزان رضایت افراد از دفاتر در نظر گرفته شده، ضوابط و معیارهای آن در حال بررسی بوده و قرار است بر اساس ضوابط رتبهبندی شوند.قاعده درجه بندی نیز بستگی به اصلاح قانون دارد.
وی افزود: هدف دفاتر مجازی این است که مردم کمترین مراجعه حضوری به دفاتر را داشته باشند، طرحی به عنوان دفاتر اسناد مجازی ارائه شد، در این راستا قرار شد افراد در هرجا و در هر ساعت از شبانهروز با سامانهها ارتباط برقرار کنند و کلا یکبار برای امضا به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند؛ البته اگر شرایط هوش مصنوعی به خوبی پیش برود بخش امضا نیز به صورت مجازی ممکن خواهد بود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص تخلفات دفاتر گفت:در هر صنفی حتما مخالفانی وجود دارند؛ با توجه به میزان صلاحیت و اختیارات دفاتر ،میزان تخلفات در کمترین سطح در کشور است. علتاش هم این است که همه سردفتران قائل به اجرای قوانین و دستورالعملها هستند و به شدت کنترل میشوند. ممکن است اشتباهاتی رخ دهد ولی نباید به عنوان تخلف محرز به آن نگاه کرد.
وی در خصوص مناطقی که فاقد سند مالکیت هستند ، گفت: شهرهای پردیس و پرند که در راستای مسکن مهر ساخته شدند، اقداماتی برای صدور سند مالکیت آنها نیز انجام شده است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: طبق آیین نامه قبلا هر ۴ سال یکبار تعرفهها تغییر میکرد که با مشکلاتی رو به رو بودیم اما قرار شد به صورت سالانه سازمان ثبت تعیین کننده تعرفه دفاتر باشد.
ارسال دیدگاه