کیفیت هوای تهران مهرماه چطور بود؟

تهران (پانا) - سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت مهرماه سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران ۲۲ روز در وضعیت قابل قبول بود.

کد مطلب: ۱۵۱۱۶۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت هوای تهران مهرماه چطور بود؟

فاطمه کریمی اظهار کرد: وضعیت کیفیت هوا، طی مهرماه ۲۲ روز در شرایط قابل قبول و هشت روز بالاتر از حد مجاز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مقایسه اجمالی وضعیت شاخص کیفیت هوای شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال گذشته نشانگر افزایش تعداد روزهای آلوده طی اولین ماه پاییز سال جاری است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت، همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش بار ترافیکی ناشی از آن، طی هفتمین ماه سال، در کلیه روزهای آلوده، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص شهر بوده است و در روز ۵ مهرماه هم‌زمان با آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون نیز فراتر از حد مجاز قرار گرفت که این مسئله به دلیل وقوع طوفان گرد و خاک در شامگاه روز ۴ مهر بود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه تضعیف ناپایداری جوی و کاهش سرعت باد از ۲۳ تا ۲۷مهر ماه باعث شد تا پنج روز متوالی کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند، تصریح کرد: میانگین شاخص ایستگاه‌های شهر تهران در آلوده‌ترین روز این دوره (۲۶ مهر) برابر با ۱۱۹ بود.

به گفته وی هرچند تغییرات میزان انتشار آلودگی به‌ویژه از منابع متحرک در ایجاد این شرایط مؤثر است ولی بی‌تردید تغییرات شرایط هواشناسی طی سال‌های مختلف در کاهش و افزایش غلظت آلاینده‌ها تأثیر فراوانی داشته است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: در صورت اهتمام در کنترل آلودگی منابع آلاینده به‌خصوص وسایل نقلیه موتوری، مهار انتشار آلاینده‌ها با سرعت بیشتر انجام خواهد شد. لذا با وجودی که نمی‌توان درصد دقیقی از تأثیر پدیده‌های جوی و اقدامات کنترلی در افزایش و کاهش غلظت آلاینده‌ها ارائه کرد ولی به‌طورقطع با انجام روش‌های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت و دیزلی، اعمال محدودیت‌های ترددی برای خودروهای بیش آلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کم آلاینده با محوریت توسعه‌ی وسایل نقلیه برقی، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت سوخت، از غلظت آلاینده‌های در هوا کاسته خواهد شد.

کریمی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تمهیداتی که در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است، شاهد کاهش بخشی از بار آلودگی هوا به‌ویژه در خصوص شاخص ذرات معلق باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار