لزوم راه‌اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تاسیس و راه‌اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور را به عنوان یک نهاد مالی اختصاصی ملی با هدف توسعه راه‌های نوآورانه برای پیوند منابع مالی بین‌المللی با استراتژی‌های سرمایه ‌گذاری ملی ضروری دانست.

کد مطلب: ۱۵۰۹۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم راه‌اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور

مهدی رهنما با تشریح وضعیت اقلیمی ایران گفت: تغییر اقلیم در حال حاضر به عنوان یک مساله مهم در سطح جهان مطرح است. مطالعات صورت گرفته نشان داده که به‌طور کلی بخش اعظمی از مخاطرات طبیعی در دنیا را مخاطرات جوی و اقلیمی تشکیل می‌دهد که تلفات و خسارات زیادی را در پی دارد.

وی اضافه کرد: کشور ایران نیز با توجه به وضعیت اقلیمی موجود و پیش نشانگرهایی که در گزارش‌های مختلف وضعیت اقلیمی منطقه آسیا آمده است به عنوان یکی از کشورهای با بیشترین آسیب پذیری در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی است. به همین علت برنامه‌ریزی جهت افزایش تاب‌آوری و کاهش آسیب‌پذیری در برابر اثرات ناشی از تغییر اقلیم در سطح ملی و در قالب یک برنامه یکپارچه ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، موفقیت در اجرای برنامه‌های اقدام عمل در برابر اثرات ناشی از تغییر اقلیم را در گرو تامین منابع مالی مورد نیاز این برنامه‌ها دانست و بر ضرورت تاسیس صندوق ملی تغییر اقلیم تاکید کرد.

رهنما تاکید کرد: تاسیس و راه اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور به عنوان یک نهاد مالی اختصاصی ملی با هدف توسعه راه‌های نوآورانه برای پیوند منابع مالی بین‌المللی با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ملی بیش از پیش ضروری است. این صندوق باید توسط دولت به عنوان یک دستگاه اجرایی تحت سیاستگذاری هیئت وزیران با ماهیت توسعه عمومی غیر دولتی ایجاد شود و به عنوان یک کاتالیزور برای جذب سرمایه‌گذاری و اجرای طیف وسیعی از مکانیسم‌های تامین مالی جایگزین برای برنامه‌های کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری عمل کند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز این صندوق گفت: می‌توان از طریق کمک‌های دولتی، اشخاص حقیقی، حقوقی، داخلی و بین‌المللی منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز صندوق تامین شود. برای مثال کمک‌های دولتی بر اساس قوانین موجود در کشور نظیر قانون محاسبات عمومی و در چارچوب موافقتنامه‌های سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند به این صندوق تخصیص یابد همچنین کمک‌های غیردولتی می‌تواند در چارچوب دستورالعمل مسئولیت‌های اجتماعی در اختیار صندوق ملی تغییر اقلیم قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، رهنما در پایان اظهارکرد: صندوق ملی تغییر اقلیم میتواند با ابزارهایی نظیر اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری مستقیم یا مشارکتی و حمایت مالی از پروژه‌های کلان در سطح ملی و بین‌المللی با هدف حمایت از پروژه‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی در داخل دولت، بخش های غیردولتی و نیز موسسه‌های پژوهشی و دانش بنیان فعالیت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار