رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پاسخ به پانا؛
۸۲۸۸ درخواست برای شرکت در دورههای طرح «آباد» ارائه شده است
سالانه حداقل ۵۰ هزار نفر در دورههای آموزشی توانمندساز شرکت خواهند کرد
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از اجرای طرح «آباد» در راستای رفع کاستیهای مهارتی رشتههای تحصیلی و ارائه آموزشهای توانمندساز به دانشآموختگان دانشگاهی خبر داد و گفت قرار بر این است که سالانه حداقل ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کنند و هماکنون ۸۲۸۸ درخواست برای شرکت در دورههای آباد وجود داشته و ۱۰۹۶ نفر آموزش کامل دیدهاند.
حسین بلندی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که بهمناسبت سیوسومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، درباره اهداف و برنامههای این دانشگاه اظهار کرد: طی دوسال گذشته بیشتر وعدههایی که درباره رشد و پیشرفت این دانشگاه داده شده بود، عملی شده است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه نظام آموزش عالی هوشمند، شایستهمحور، توانمندسازی و کارآمد که یکی از برنامههای وزیر علوم است، گفت: در همین راستا، دانشگاه علمی کاربردی طرح آموزش برای اشتغال دانشآموختگان تدوین کرد که در حال حاضر این طرح تحت عنوان طرح «آباد» را در مرحله اجرا قرار دارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به سوال پانا درباره تعداد افرادی که تا این مرحله در طرح «آباد» شرکت کردهاند، گفت: این طرح با هدف رفع کاستیهای مهارتی رشتههای تحصیلی و ارائه آموزشهای توانمندساز راهانداز ی شد و قرار بر این است که سالانه حداقل ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کنند. هماکنون ۸۲۸۸ درخواست برای شرکت در دورههای آباد داشتهایم که ۱۰۹۶ نفر آموزش کامل دیدهاند.
بلندی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی آموزش غیرهدفمند حتی اگر مهارتی باشد را هم قبول ندارد، گفت: معقتدیم که بر اساس نیاز باید آموزش داده شود تا فارغالتحصیلان بهصورت مستقیم مشغول کار شوند.
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته تعداد تقاضای ورود به دانشگاه علمی کاربردی حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: براساس آمارهای وزارت کار، ۹۳ درصد دانشجویان ما مشغول بهکار میشوند. برای اشتغال ۷ درصد باقیمانده نیز ۲۷ مرکز جدید تاسیس شده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به این سوال که آیا تضمین اشتغال دانشجویان در مراکز علمی کاربردی پس از اخذ ورودی جدید امکان اشباع دارد یا خیر اظهار کرد: مراکز علمی و کاربردی مظوف به تضمین اشتغال با توج به نیاز بخشهای مختلف کشور است. در واقع ما بیشتر از نیاز آموزش نمیدهیم. برای مثال یک بخش کشور نیاز به ۱۵۰ تکنسین دارد و اقدام به راهاندازی مرکز علمی کاربردی میکند، ظرفیت فقط همان ۱۵۰ نفر ورودی خواهد بود و حتی یک نفر نیز افزایش نخواهد یافت.
بلندی با اعلام این خبر که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو در مراکز علمی و کاربردی تضمین اشتغال شدهاند، بیان کرد: تلاش میشود تا طی برنامهای ۴ ساله تمامی واحدهای علمی کاربردی اشتغال دانشجویان خود را تضمین کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ادامه از برنامه سیستم جامع برای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با تاکید بر فنآوریهای دیجیتال خبر داد و گفت: همچنین ۴۲ برنامه در حوزه آی تی در دانشگاه علمی کاربردی تصویب شده است. برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرده که طی ۵ سال آینده، ۵۰۰ هزار نفر در این حوزه تربیت شوند، ما با سازمان صنفی یارانهای کشور تفاهمنامهای منعقد کردیم تا ۵۰ درصد این برنامه را عملیاتی کنیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی درخصوص مسولیت اجتماعی مسئلهمحور نیز تاکید کرد: تدوین طرح برای گروه سربازان، بازنشستگان، زنان خانهدار و معلولان جسمی حرکتی و تدوین طرح نظام آموزش کارشناسی پیوسته در قالب طرح ۳+۳ را انجام دادهایم. همچنین راهاندازی مدارس عالی اشتغال از برنامههای پیش روی ما در این زمینه است.
وی در ادامه به برنامه آمایش آموزش عالی در دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۷۷۵ کد رشته محل وجود داشت که این میزان در مهرماه سال ۱۴۰۳ به ۴۴۰۹ کد رشته محل کاهش یافت. در حال حاضر حدود ۹۰۰ کد رشته محل جدید اضافه شده و میزان درخواست پذیرش دانشجو در این دانشگاه از گذشته بیشتر شده است.
بلندی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۱۵ مرکز علمی کاربردی وابسته به برخی دستگاهها و ارگانها تعطیل شد که البته واحدهای هلال احمر و شهرداری تهران که تعطیل شده بودند با پیگیریهایی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، دوباره بازگشایی شدند.
ارسال دیدگاه