یک کارشناس حوزه محیط‌زیست مطرح کرد؛

دولت جدید نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی باید بسیار حساس باشد

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست گفت: دولت جدید نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی باید بسیار حساس باشد و برنامه‌هایی مانند جلوگیری از تخریب محیط زیست، توسعه فضاهای سبز، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ... را در دستور کار خود قرار دهد.

کد مطلب: ۱۴۹۹۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
دولت جدید نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی باید بسیار حساس باشد

تابستان سال جاری متاثر از پدیده تغییر اقلیم و روند گرمایش جهانی بود و به همین دلیل شاهد استقرار موج شدید گرما در نقاط مختلف ایران بودیم. این موج شدید گرما به نحوی در کشور نفوذ پیدا کرده بود که در مردادماه امسال، مردم تهران ۱۱ بار دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه کردند، افزایش دمایی که می‌توان گفت در تاریخ پایتخت بی‌سابقه بود.

علاوه بر این، بر اساس داده‌های سازمان‌های بین‌المللی هواشناسی، ماه آگوست میلادی گرم‌ترین ماه تاریخ اعلام شد و استقرار گنبد حرارتی در منطقه غرب آسیا و به ویژه ایران، افزایش دمای هوا در مناطق مختلف کشور را تشدید کرد. همین موضوع باعث شد تا به صورت پیوسته تعداد قابل توجهی از شهرهای ایران در فهرست گرم‌ترین شهرهای جهان در تابستان امسال قرار بگیرند؛ برای مثال در پانزدهم ماه آگوست ۲۰۲۴، سه شهر طبس، امیدیه و دزفول در ایران به عنوان گرم‌ترین شهرهای جهان معرفی شدند و این سه شهر در کنار سه شهر دیگر زابل، اهواز و آبادان در فهرست ۱۵ شهر گرم جهان قرار گرفتند. موارد ذکر شده نشان دهنده این است که شدت افزایش دما در ایران به چه میزانی بالا و مخاطره آمیز بوده است.

براساس گفته‌های رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، افزایش شدید دما در سال جاری مشکلات فراوانی را برای حوزه‌های مختلف ایجاد کرد که تهدید سلامت و افزایش بسیار زیاد مراجعات مردمی به بیمارستان‌ها، به ویژه در مناطق گرمسیری به دلیل گرمازدگی و اضافه بر آن افزایش تعداد و دامنه آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور از جمله این مشکلات بود.

همچنین محمدحسن نامی در رابطه با دیگر مشکلات ناشی از افزایش دما در کشور گفته است: «حوزه آب و انرژی به ویژه انرژی برق یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که در تابستان سال جاری در پی افزایش شدید دما، دچار چالش‌های جدی شد.»

نکته قابل توجه اما این است که به غیر از بالا رفتن میزان مصرف آب و انرژی به واسطه همین مخاطره محیطی، ضریب حوادث نیروگاهی و توزیع و فوق توزیع برق کشور نیز به شدت افزایش یافت. همچنین تامین آب، به ویژه مدیریت ذخایر سدها هم با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شد. بیشتر شدن تعداد حوادث در شبکه سراسری برق و از سوی دیگر افزایش شدید تقاضای مصرف برق به ویژه در بخش خانگی، تامین برق پایدار در کشور را نیز دچار اختلال کرد، اما مدیران و کارکنان صنعت برق با بکارگیری تمام توان خود و همچنین روش‌های نوین، توانستد در بسیاری از مواقع به مشکلات به وجود آمده، فائق آیند.

مجید شهری، کارشناس حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا درخصوص راهکار برای جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از افزایش شدید گرما در کشور اظهار کرد: «در سال‌های پیش رو باید اقدامات گسترده‌ای برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گیرد، این کار موجب می‌شود تا از تهدید گرمایش جهانی در امان ماند. تمامی مختصصان و کارشناسان حوزه انرژی و حتی مردم عادی می‌دانند که گرما و افرایش شدید دما طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت و فقط جذب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و برنامه‌ریزی دقیق است که فرصت‌ توسعه کشور را فراهم می‌کند و ایران را در مقابل مشکلات و تغییرات دمایی مصون می‌دارد.»

این کارشناس محیط‌زیست با بیان اینکه در گذشته فرهنگسازی خوبی در بخش صرفه‌جویی انجام شده بود، گفت: «این فرهنگسازی موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هدر رفت انرژی برق می‌شود، مثال بارز این فرهنگسازی استفاده از لامپ‌های کم مصرف بود. حال نیز نیاز است که فرهنگسازی جدیدی در این بخش انجام شود و راهکارهای ساده‌ای که منجر به کاهش مسزان برق در کشور می‌شود را در بین مردم جا انداخت. برای نمونه می‌توان به طرح‌های تشویقی برای مشترکان کم مصرف اشاره داشت، ادامه دار شدن این طرح و همچنین فرهنگسازی‌های صحیح دیگر قطعا از ما در مقابل این بحران محافظت می‌کند.»

وی در پایان با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم و روند گرمایش جهانی در سال‌های آینده تشدید می‌شود، بیان کرد: «نیاز است که مردم و مسئولان در کنار یکدیگر قرار گیرند. قدم اول در این راه برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های درست است، دولت جدید نسبت به موضوع تغییرات اقلیمی باید بسیار حساس باشد و برنامه‌هایی مانند جلوگیری از تخریب محیط زیست، توسعه فضاهای سبز، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ... را در دستور کار خود قرار دهد تا گامی مثبت در جهت حل مشکل افزایش گرمای شدید در ایران بردارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار