یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

برای مقابله با کار کودک باید تورم کنترل شود

بروز پدیده کار کودک، ماحصل نابسامانی اقتصادی است

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس گفت اولین کار و مهم‌ترین کار هر دولتی کنترل تورم در جامعه است و برای این کار باید از هر روش‌ صحیحی استفاده کرد. با انجام این عمل، فشار تحمیل شده به جامعه و خانواده‌ها کمتر خواهد شد، سامان اقتصادی به وجود می‌آید و دیگر نیازی به کار کودکان نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۹۲۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
برای مقابله با کار کودک باید تورم کنترل شود

محمدرضا ذوالفقاری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه پدیده کودک کار در جامعه، موضوعی است همزاد اقتصاد، اظهار کرد: «در هر جامعه‌ای که مشکلات اقتصادی و بحث تورم وجود داشته باشد، پدیده‌های مختلفی را شاهد خواهیم بود. بخش عمده‌ای از دلایل بروز پدیده کودکان کار نیز به بحث نابسامانی‌های اقتصادی و مشکلات مرتبط با تورم باز می‌گردد.»

این جامعه‌شناس افزود: «هنگامی که یک جامعه به سامان اقتصادی برسد، گرانی‌ها در آن جامعه کنترل شود و خانواده‌ها بتوانند با یک درآمد پایدار از پس زندگی و مخارج خود بر آیند، شاهد کم‌تر شدن این پدیده در اجتماع خواهیم بود.»

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه معضلات اقتصادی منجر به گرفتن قدرت برنامه‌ریزی از خانواده‌ها می‌شود، گفت: «خانواده کوچک‌ترین نهاد اقتصادی است و وقتی اعضای آن نتوانند راه مشخصی برای آینده خود ترسیم کنند، اقدام به انجام فعالیت‌های بیشتر اقتصادی می‌کنند، زیرا همواره فکر می‌کنند از همنوعان خود عقب هستند و نمی‌توانند از پس مخارج زندگی بر آیند. در نتیجه به همین دلیل است که فرزندان به کمک والدین خود می‌روند و شروع به فعالیتی که درآمد دارد، می‌کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که دولت‌ها برای مقابله با چنین پدیده‌هایی که حتی در گاهی اوقات منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود، باید چه کنند نیز بیان کرد: «اولین کار و مهم‌ترین کار کنترل تورم در جامعه است و برای این کار باید از هر روش‌ صحیحی استفاده کرد. با انجام این عمل، فشار تحمیل شده به جامعه و خانواده‌ها کمتر خواهد شد، به سمت سامان اقتصادی حرکت خواهیم کرد و دیگر نیازی به کار کودکان نخواهد بود.»

ذوالفقاری اضافه کرد: «براساس آمارهای منتشر شده در زمانی که جامعه وضع مطلوبی در حوزه اقتصاد داشته، پدیده کودک کار کمتر مشاهده شده است، حتی دستفروشی نیز به میزان بسیار کمی وجود داشته، اما هر وقت اوضاع اقتصادی و سامان اقتصادی بهم ریخته، بروز چنین پدیده‌‌ای بیشتر شده است.»

این جامعه‌شناس تاکید کرد: «پس از مهار تورم، کاری که دولت می‌تواند در راستای مقابله با بحث کار کودک انجام دهد، شناسایی درست و دقیق و کسب اطلاع دقیق و سریع از طبقات محروم جامعه در راستای کمک به آن‌ها است. اکنون بیشترین آمار کودک کار متعلق به خانواده‌هایی است که جزو قشر فقیر جامعه محسوب می‌شوند، این خانواده‌ها چاره‌ای جز کار کودک ندارند؛ کمک کردن مستمر و مداوم دولت به این خانواده‌ها بسیار می‌تواند در حل کردن بحث کار کودک موثر باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار