رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد؛

لزوم آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار در منطقه

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تبعات گرد و غبار اظهار کرد لازم است عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار در منطقه آغاز شود.

کد مطلب: ۱۴۸۷۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم آغاز عملیات اجرایی گرد و غبار در منطقه

علی سلاجقه در مراسم بزرگداشت مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه و کنترل طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار است و با توجه به توافقات صورت گرفته دست همکاری به سمت کشورهای منطقه مانند عمان، عراق، سوریه و یمن به منظور کنترل طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار دراز می‌کنیم.

وی افزود: با کشورهای منطقه رایزنی‌های متعددی در این زمینه انجام داده‌ایم و تبادل نظر کارشناسی صورت گرفته است.

سلاجقه با اشاره به نصویب قطعنامه مقابله با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در مجمع محیط زیست ملل متحد و بیانیه ۲ نشست منطقه‌ای و بین المللی در این زمینه تاکید کرد: لازم است به این میثاق بین‌المللی عمل کنیم چرا که گرد و غبار همه ارکان یک کشور را مانند سیستم حمل و نقل و زیست گیاهی و جانوری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاکید شهید آیت الله رئیسی بر مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: شهید جمهور بر حل مشکل گرد و غبار با منشا خارجی تاکید داشتند و ایران با همکاری وزارت امور خارجه رایزنی‌هایی متعددی با سازمان‌های بین‌المللی و کشورها انجام داد. در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته توانستیم قطعنامه مقابله با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار را در مجمع محیط زیست ملل متحد به تصویب برسانیم و روز ۲۱ تیر ماه به عنوان روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار تصویب شد. بدین ترتیب جهان برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود برای کاهش اثرات طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبارمتعاهد شده است.

سلاجقه ضمن بیان اینکه دیپلماسی محیط زیستی به عنوان پیشقراول دیپلماسی سیاسی در دستور کار دولت سیزدهم بوده است، گفت: تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک ساختار مشترک در زمینه مقابله با گرد و غبار انجام داده‌ایم و در نتیجه نشست‌های برگزار شده تشکیل سازمان منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار و دبیرخانه‌ای در این زمینه به تصویب رسید و برای راه اندازی صندوق مقابله با گرد و غبار نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: ایران دو طرح و برنامه زیر عمل منطقه‌ای را نیز  در جنوب و جنوب غرب و شمال و شمال شرق برای مقابله با گرد و غبار تدوین کرده است.

سلاجقه افزود: به پیشنهاد ایران یک دهه به عنوان دهه مبارزه با طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار نامگذاری شده است چرا که مردم ۱۵۰ کشور جهان از این معضل رنج می‌برند و شرایط به گونه‌ای است که می‌توان جدول مندلیوف را در هوا مشاهده کرد چون انواع فلزات در هوا وجود دارد.

وی تاکید کرد:این وضعیت هشداری جدی تلقی می‌شود چرا که موجب افزایش بیماری‌ها شده است بنابراین باید همکاری های کشورها جدی‌تر دنبال شود.

سلاجقه ضمن آرزوی موفقیت برای مسعود پزشکیان - رئیس جمهور منتخب- ابراز امیدواری کرد که او مسیر دیپلماسی محیط زیستی را برای حل مشکل گرد و غبار ادامه دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار