سرپرست سازمان ملی سنجش و نظارت بر ارزشیابی نظام آموزش کشور خبر داد؛

63 درصد داوطلبان کنکور 1403 زنان هستند

تهران (پانا) - سرپرست سازمان ملی سنجش و نظارت بر ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در مجموع ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند که ۳۷ درصد داوطلبان را مردان و ۶۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند و مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان این آزمون نیز زن هستند.

کد مطلب: ۱۴۸۶۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
63 درصد داوطلبان کنکور 1403 زنان هستند

عبدالرسول پورعباس امروز (یکشنبه) در نشست خبری برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ با اشاره به تعویق زمان این آزمون گفت: به استثنای دوران کرونا و شرایط ویژه آن، برای اولین بار در طول تاریخ سازمان سنجش، برگزاری کنکور به دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به تاخیر افتاد.

وی در این نشست در محل سازمان ملی سنجش با اشاره به مسئولیت نیروهایی که عهده‌دار امنیت برگزاری آزمون سراسری هستند، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: جلسات متعددی با شورای امنیت کشور (شاک) در راستای برگزاری بهتر آزمون داشتیم.

استاد دانشگاه امیرکبیر در ادامه به ارائه آمار نوبت دوم آزمون سراسری پرداخت و افزود: ۹۱۰ هزار نفر داوطلب واقعی برای شرکت در نوبت دوم آزمون، ثبت‌نام کرده‌اند و با احتساب داوطلبانی که در دو گروه آزمایشی (یکی از گروه‌های آزمایشی اصلی و رشته‌های هنر یا زبان خارجی،‌ شرکت می‌کنند، تعداد داوطلبان به ۹۸۰ هزار نفر می‌رسد.

تولید دفترچه‌های هوشمند به روش دیجیتال از سال آینده

وی با اشاره به اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری امسال اواخر مردادماه گفت: دفترچه‌های آزمون امسال هم با دستگاه‌های قبلی تولید شده و دستگاه‌های جدید از سال آینده به صورت دیجیتال (رقومی)، دفترچه‌های هوشمند را تولید خواهد کرد که برای هر داوطلب شخصی‌سازی شده است.

پورعباس خاطرنشان کرد: البته امسال هم شخصی‌سازی دفترچه‌ها را داشتیم، اما به صورت دستی، به‌طوری‌که هیچ دو نفری در کنار هم و حتی هیچ دو حوزه‌ فرعی، دفترچه‌هایشان به هم شبیه نیست و تنوع دفترچه‌های سوالات آزمون سراسری بسیار بالاست و چنانچه تخلف یا تقلبی در یکی از حوزه‌ها صورت گیرد به راحتی از روی دفترچهها قابل ردگیری است.

سرپرست سازمان ملی سنجش با اشاره به آغاز فرایند توزیع کارت نوبت دوم آزمون سراسری افزود: نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ در هزار و ۷۴۷ حوزه اصلی و در ۴۰۸ شهرستان برگزار می‌شود. از داوطلبان می‌خواهیم با توجه به گرمای هوا و ترافیک به گونه ای برنامه‌ریزی کنند که به موقع سر جلسه حاضر باشند. درهای حوزه های آزمون ساعت ۸ بسته خواهد شد و بهتر است نیم ساعت قبل در حوزه حضور داشته باشند.

پورعباس در مورد پیرترین و جوان‌ترین داوطلب این دوره از آزمون سراسری نیز گفت: مسن‌ترین داوطلبان آزمون امسال، دو خانم متولد ۱۳۲۲ و ۱۳۲۷ هر دو از کرمانشاه و متقاضی گروههای هنر و علوم انسانی هستند و جوان‌ترین داوطلب نیز یک خانم متولد ۱۳۹۰ از کنگاور و چهار نفر متولد ۱۳۸۸ شامل یک پسر و سه دختر هستند.

وی توضیح داد: از تعداد کل ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر داوطلب ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر مرد هستند و در مجموع ۳۷ درصد داوطلبان را مردان و ۶۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند.

هشدار به شبکه‌های تقلب

سرپرست سازمان ملی سنجش و نظارت بر ارزشیابی نظام آموزش کشور در مورد تقلب در آزمون سراسری هشدار داد و گفت: شبکه‌های مجازی که با پرداخت پول برای اقدامات متقلبانه تلاش می‌کنند در دوره قبل موفق نبودند، ۳۵ نفر در آزمون نوبت اول ۱۴۰۳ دستگیر شدند که تجهیزات غیر مجاز در جلسه ازمون با خود همراه داشتند که در مقایسه با تخلف‌های سال‌های قبل که به هزار مورد هم می‌رسید، رقم ناچیزی است.

وی به والدین داوطلبان هشدار داد که فریب این شبکه‌ها و افراد را نخورند و سعی کنند بچه‌ها به این جریان‌ها آلوده نشوند زیرا این افراد با گرفتن مدارکی از داوطلبان، مدعی می‌شوند که درصورت بروز مشکل، آنها را به عنوان هم‌دست خود معرفی می‌کنند و در واقع به دنبال اخاذی هستند.

سرپرست سازمان ملی سنجش درباره شروع فرایند برگزاری آزمون گفت که کارت ورود به جلسه آزمون در سامانه این سازمان در دسترس است و تاکنون ۳۰۰ هزار نفر کارت را دریافت کردند، به مرور برای داوطلبان پیامک زدیم تا کارت خود را دریافت کنند. بهتر است داوطلبان چاپ کارت ورود به جلسه آزمون را به لحظات آخر موکول نکنند.

اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع نمی‌شود

پورعباس با بیان اینکه در زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری امسال نیازی به قطع اینترنت نیست،‌ گفت: تجهیزات آشکارساز یا سیگنال‌یاب بسیار قوی و دقیق در اختیار همه حوزه‌های امتحانی قرار گرفته است و هر کسی هرگونه ابزار دریافت‌کننده سیگنال داشته باشد در حوزه‌های امتحانی کشف می‌شود بنابراین نیازی به قطع اینترنت نیست.

وی ادامه داد: ضمن اینکه شعب قضایی در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها برای همکاری با برگزارکنندگان آزمون سراسری حضور دارند و پلیس فتا با هرگونه اقدام شائبه‌ساز برخورد می‌کند.

سرپرست سازمان ملی سنجش به والدین توصیه کرد آرامش خود را تا زمان برگزاری کنکور حفظ کنند و گفت: متاسفانه بسیاری از والدین، بیشتر از بچه‌ها اضطراب دارند و عامل استرس داوطلبان می‌شوند که از آنها خواهشمندیم زمینه آرامش بچه‌ها را فراهم کنند.

نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در دهه اول مهر اعلام می‌شود

پورعباس زمان تقریبی اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۳ را دهم مهرماه ذکر کرد و گفت: درصدد هستیم نتایج را به گونه‌ای اعلام کنیم که پذیرفته‌شدگان بتوانند نیمه دوم مهرماه در کلاس درس دانشگاه حضور پیدا کنند و البته امیدوارم آموزش و پرورش نیز سوابق تحصیلی را هر چه سریعتر در اختیار ما بگذارد تا ما هم بتوانیم نتایج نهایی را زودتر اعلام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار