رئیس مرکز پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به پانا؛

تحصیل ۵۲ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی

بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان کشور دختر هستند

تهران (پانا) - رئیس موسسه پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت اکنون ۵۲ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، ۶ درصد در رشته‌های مرتبط با علوم پایه، ۲۲ درصد رشته‌های مرتبط با فنی و مهندسی، ۷ درصد در رشته‌های مرتبط با هنر، ۹ درصد در رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی و ۴ درصد در رشته‌های مرتبط با کشاورزی تحصیل می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۸۰۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل ۵۲ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی

علی باقر طاهری‌نیا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: به همت همکاران در دانشگاه‌ها، مجموعه احکام خوبی در برنامه هفتم توسعه برای حوزه فناوری‌ها و مهارت‌آموزی پیش‌بینی شده که تحولی است و امیدواریم با باورمندی دولت آینده به این برنامه، شاهد عملیاتی کردن این موارد باشیم.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده تا همپوشانی رشته‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت برطرف شود، گفت: ظرفیت اشتغال‌پذیری در دانشگاه‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، همچنین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مکلف شده‌اند تا در موسسات آموزش عالی در کنار دروس نظری و عملی، دروس مهارتی را نیز به برنامه درسی خود اضافه کنند‌.

رئیس موسسه پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: این سیاست به‌گونه‌ای است که دروس باید مهارت کاربردی مورد نیاز کشور را به دانشجویان آموزش دهد.

طاهری‌نیا با تاکید بر اینکه تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای اشتغال دانشجویان نیز پیش‌بینی شده است، بیان کرد: رئیس‌جمهور آینده مجری برنامه هفتم توسعه است و بدون اطلاع از این برنامه نمی‌توان وعده‌ای را داد که احکام خوبی برای آموزش عالی در آن وجود دارد، امید است راهکارهای عملیاتی برای این برنامه به‌خصوص در حوزه آموزش عالی وجود داشته باشد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مرجع آمار آموزش عالی در کشور است، گفت: مرکز آمار ایران، داده‌های معتبر را از اینجا می‌گیرد و حتی سازمان برنامه بودجه برای بودجه پایه دانشگاه‌ها از این موسسه می‌گیرند.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ تقریبا نسبت دانشجویان زن و مرد با یکدیگر برابر بوده است، گفت: در حال حاضر سه میلیون ۲۴۹ هزار ۶۰۱ نفر دانشجو در کشور داریم که تمرکز روی مقطع کارشناسی است و در حدود ۶۴ درصد دانشجویان در این مقطع تحصیل می‌کنند. همچنین ۱۳ درصد در مقطع کاردانی، ۱۶ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۴ درصد در مقطع  دکتری تخصصی مشغول به تحصی هستند. 

طاهری‌نیا با اعلام این خبر که سهم دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی امسال افزایش یافته است، گفت: طی ۱۰ سال اخیر از سال تحصیلی ۹۱-۹۲ تا سال تحصیلی ۹۶-۹۵ آمار دانشجویان دختر کاهشی بوده است، اما از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به بعد روند افزایشی بوده و برای اولین بار در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، تعداد ۵۰.۱۹ درصد از کل دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با یادآور شدن این موضوع که بیشترین رشد دانشجویان در رشته‌های مرتبط با علم و استخدام در آموزش و پرورش بوده است، بیان کرد: طی دو سال تحصیلی اخیر این میزان رشد ۲۰.۵ درصدی داشته اشت.

معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال پانا درخصوص آمار دانشجویان به تفکیک رشته گفت: اکنون ۵۲ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، ۶ درصد در رشته‌های مرتبط با علوم پایه، ۲۲ درصد رشته‌های مرتبط با فنی و مهندسی، ۷ درصد در رشته‌های مرتبط با هنر، ۹ درصد در رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی و ۴ درصد در رشته‌های مرتبط با کشاورزی تحصیل می‌کنند.

طاهری‌نیا با بیان اینکه دانشجویان دکتری تا سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ افزایشی بوده، اما از آن سال تاکنون با روند نزولی روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رتبه تولید علم ایران در رنکینگ‌های بین‌المللی در بخش تولید علم همین موضوع نزولی شدن تعداد دانشجویان مقطع دکتری است. 

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه باید به ۵۰ درصد برسد، گفت: سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی اکنون ۱۲ درصد است. البته چون دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مهارت معلمی را می‌آموزند، از سایر جنبه‌های آموزش مهارتی، این سهم به ۴۰ درصد می‌رسد.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی با بیان اینکه ۷۹ هزار نفر اعضای هیات علمی در کشور داریم، عنوان کرد: از این تعداد ۵۴ درصد استادیار، ۲۰ درصد دانشیار و ۱۰ درصد استاد تمام هستند.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ هزار دانشجو از بین فارغ التحصیلان آموزش عالی وارد بازار کار می‌شوند، اظهار کرد: سهم آقایان ۵۲ درصد و سهم بانوان ۴۸ درصد است که با توجه به افزایش تعداد دانشجویان دختر در کشور این سهم طی چند سال آینده افزایش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار