کارشناس حیات‌وحش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

عقیم‌سازی فراگیر، بهترین راه برای کنترل جمعیت حیوانات شهری

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه حیات‌وحش گفت کشتار حیوانات شهری نشان داده که این روش تاثیر خاصی در کاهش و کنترل تعداد آن‌ها ندارد. عقیم‌سازی فراگیر بهترین راه برای کنترل تعداد این حیوانات است.

کد مطلب: ۱۴۷۸۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
عقیم‌سازی فراگیر، بهترین راه برای کنترل جمعیت حیوانات شهری

سپهر سلیمی، کارشناس حیات‌وحش در گفت‌وگو با پانا درباره تاثیر کشتن حیوانات در کاهش تعداد آن‌ها، بیان کرد: «تحقیقات جهانی و از آن مهمتر، چند دهه تجربیات کشتار حیوانات شهری نشان داده که این روش تاثیر خاصی در کاهش و کنترل تعداد آن‌ها ندارد.»

وی افزود: «علاوه بر این کشتار سگ‌ها خود عاملی برای افزایش تعداد آن‌ها محسوب می‌شود. از همه مهمتر اینکه این روش اخلاقی نیست‌. برای کنترل  جمعیت حیوانات باید به شکل علمی و درست اقدام به عقیم‌سازی فراگیر شود.»

سلیمی ادامه داد: «مثلا سگ‌ها برای خود قلمرو دارند هنگامی که تعدادی از آن‌ها کشته می‌شوند تعداد دیگر از قلمرو دیگر به آن منطقه می‌آیند. به طور میانگین سالانه حدود دو میلیون سگ گله در کشور به دنیا می‌آید که حدود  ده درصد از آن‌ها نگه داشته شده و بقیه در حاشیه شهرها و مناطق طبیعی رها می‌شوند.»

این کارشناس تاکید کرد: «باید منبع اصلی با مدیریت درست از بین برود. تا زمانی که جمعیت سگ‌ها مدیریت نشود شاهد کاهش جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست نخواهیم بود.»

سلیمی بیان کرد: «عقیم‌سازی فراگیر بهترین راه برای کنترل تعداد این حیوانات است. هیچ دوستدار حیوانی  نمی‌خواهد که آن‌ها در کوچه و خیابان رها باشند.»

وی گفت: «کمبود غذا، تصادف، مسمومیت به اشکال مختلف در نهایت موجب کشته‌شدن آن‌ها می‌شود. اما کشتن آن‌ها بدترین راه موجود است و بهترین راه برای کنترل جمعیت استفاده از تجربیات جهانی و مدیریت اخلاقی جمعیت آن‌ها است.»

کارشناس حیات‌وحش این مدیریت را وظیفه شهرداری‌ها دانست و گفت: «افزایش جمعیت حیوانات شهری از عوارض گسترش زندگی شهرنشینی است و از این‌رو مدیریت آنها که شامل حفظ بهداشت و سلامتی، غذارسانی و مدیریت اخلاقی جمعیت آنها باید توسط شهرداری‌ها انجام شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار