یک کارشناس برنامهریزی شهری و منطقهای در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
تخریب مسیلها، آبراههها علت اصلی وقوع سیل مشهد است
تهران (پانا) - یک کارشناس برنامهریزی شهری و منطقهای در رابطه با علل وقوع سیل در شهر مشهد گفت جادهکشی و مرتفعسازی در ارتفاعات مشهد، آسیبهای غیرقابلجبرانی به اکوسیستم منطقه وارد کرده و در واقع این موضوع از پیامدهای توسعه نامتوازن شهری است. در نتیجه همین اقدامات تخریب مسیلها، آبراههها و ... رخ داده است و وقتی تمام این کارها انجام شده، نباید تعجب کرد که چرا سیل مشهد شدید بوده است.
محمد جواد خسرویپور در گفتوگو با پانا درخصوص علل وقوع سیل سهمگین در شهر مشهد اظهار کرد: «بارشهای سیلابی در کشور ایران همیشه از گذشته وجود داشته است. البته در هیچ دورهای همچون دهههای اخیر سیلابها به این مقدار پرتعداد نبوده است، اما با این حال در طرحهای توسعه کشور همچنان ردپایی جدی از برنامههای سازگار با اقلیم در چشمانداز مدیریتی و برنامهریزی کلان کشور وجود ندارد.»
وی افزود: «مشکل این است که در سنوات گذشته ما مسیلها را پر کردهایم، پوشش گیاهی بالادست حوضههای آبخیز را از بین بردهایم و بالطبع آب جذب زمین نمیشود، همچنین کانالهای درون شهری متناسب با بارشهای سیلابی طراحی نشده یا در مسیر رودخانه یا بستر و حریم ساخت و ساز کردهایم.»
رئیس نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعهای شهری تهران ادامه داد: «علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، پلها را کوتاه و جادهها را غیر کارشناسی طراحی کردیم، بهنحوی که با سیل این پلها و جادهها بهراحتی خراب میشود. همه این موارد یا ناشی از عدم توجه به طرحهای بالادست است یا خود این طرحها همانطور که گفته شد در کمترین سازگاری با اقلیم بوده است.»
خسروی با اشاره به اینکه موضوع سازگاری با اقلیم در سنوات گذشته مدیریت شهرهای کشور آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: «برای مثال یکی از مشکلات اصلی در افزایش خسارات ناشی از سیل ساختوساز و توسعه نامتوازن است. اگر دقت شود یحتمل در هرجایی که سیلی ناگهانی رخ داده است یکسری تخلف شهرسازی نیز مشاهده میشود. طرحهای توسعه باید به زیرساختها توجه کند؛ اصلا مگر سیل از کجا میگذرد؟ مسیل محل عبور سیل است و حالا اگر سیل وارد بزرگراه شده، یعنی یا ما آن بزرگراه را در محل عبور سیل یا همان مسیل ساختهایم یا حریم آنرا رعایت نکردهایم یا درخصوص مقررات مربوط به آن توجه کافی را نداشتهایم.»
وی اضافه کرد: «در شهرسازی تاکید داریم که باید طراحی و برنامهریزی برای شهر طوری باشد که دوره گردش مخاطرات نیز در آن در نظر گرفته شود. جادهکشی و مرتفعسازی در ارتفاعات مشهد، آسیبهای غیرقابلجبرانی به اکوسیستم منطقه وارد کرده و در واقع این هم از پیامدهای توسعه نامتوازن است. در نتیجه همین اقدامات ما شاهد تخریب مسیلها، آبراههها و ... بودهایم و وقتی تمام این کارها انجام شده، نباید تعجب کنیم که چرا سیل مشهد شدید بوده است.»
رئیس نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعهای شهری تهران تصریح کرد: «سیل در دوره گردش خود دوباره وارد مسیلی شده که بارها از آن عبورکرده اما اینبار انسان در آن مسیر دخل و تصرف داشته است. ظاهرا بیشترین خسارات ناشی از سیل در شهر مشهد در سه یا چهار نقطه گزارش شده است که این نقاط دقیقا نقاطی است که مسیلها در آن تخریب شده، پوشش گیاهی آسیب دیده، ساختوسازهای مختلف در آن انجام شده و در یک کلام برنامههای توسعه طی سالیان سال بدون پیوست محیط زیستی در آن اجرا شده است.»
خسروی خاطرنشان کرد: «اکنون در دنیا با این مساله مواجهیم که تغییرات اقلیمی درحال رخ دادن است. علاوه بر این موضوع، انسانها نیز در طبیعت دستکاریهایی انجام دادهاند که اثرات تغییر اقلیم را تشدید میکند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که بارشهای کوتاه مدت اما سنگین از ویژگیهای سرزمینی ماست. همه این مسائل ضرورت وجود نگاه ویژه به مسائل محیط زیستی را در طرحهای توسعه بیشتر میکند.»
ارسال دیدگاه