کدام خطوط مترو برای تردد معلولان مناسبتر است؟
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه ۱۵۵ ایستگاه مترو در پایتخت وجود دارد که در تسهیل ترافیک شهر تهران بسیار تاثیرگذار است گفت ۹۲ ایستگاه معادل ۶۰ درصد از ۱۵۵ ایستگاه خطوط هفتگانه مترو تهران و حومه به امکاناتی چون آسانسور، خطوط بساوایی، نشانه، علائم و میلههای دستگرد به منظور سهولت در تردد معلولان و افراد خاص تجهیز شدهاند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، مسعود درستی افزود: خط پنج از منظر پوشش هر ۲ سکو توسط آسانسور با میزان ۹۲درصد، خط یک با ۶۲ درصد و خط ۲ با ۵۹ درصد، مناسبترین خطوط برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند.
وی تصریح کرد: در سالهای اخیر توجه ویژهای به مناسبسازی مترو برای معلولان شده و در این راستا، افتتاح ایستگاههای جدید منوط به داشتن آسانسور شد تا افرادی که با ویلچر وارد مترو میشوند با پلههای ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند با آسانسور به سکوی ایستگاه برسند.
درستی با اشاره به اینکه در ایستگاههای قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و در برخی از ایستگاهها نیز آسانسورها به دلیل مشکل دریافت مجوز استاندارد، فعال نیستند گفت: از مجموع ۱۵۵ ایستگاه در حال بهرهبرداری، ۲۹ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهرهبرداری هستند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه تصریح کرد: همه ۱۳ ایستگاه خط پنج، دارای سطح شیبدار در ورودی ایستگاه هستند همچنین همه ایستگاههای واقع شده در این خط، در هر ۲ سکو دارای آسانسور بوده و تنها آسانسور ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی تحویل نشده است؛ بنابراین میتوان گفت این خط برای استفاده افراد دارای معلولیت بهویژه معلولان حرکتی، مناسب است.
درستی افزود: از مجموع ۳۲ ایستگاه واقع شده در خط یک متروی تهران نیز تعداد ۲۰ ایستگاه دارای آسانسور است که دسترسی آسانسور ۶ ایستگاه آن به یک سکو فراهم شده و ایستگاه پالایشگاه نیز فقط در تراز سالن فروش دارای آسانسور است و ۱۹ ایستگاه شامل ایستگاههای کهریزک، شهید مفتح، حرم مطهرامام خمینی(ره)، شهید بهشتی، شاهد -باقرشهر، قیطریه، پالایشگاه، تجریش، شهرری، سعدی، علیآباد، شهدای هفتم تیر، جوانمرد قصاب، دکتر شریعتی، شهید بخارائی، قلهک، پایانه جنوب، امام خمینی (ره) و شوش در این خط دارای رمپ و یا ورودی همسطح هستند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: در اجرای طرح مناسبسازی ایستگاهها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفتهاند و در مجموع در خط یک و دو ۶۸درصد، خط سه برابر با ۴۴درصد، خط چهار ۶۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش۶۰درصد و خط هفت برابر با ۶۲ درصد دارای مسیر ویژه نابینایان هستند.
وی افزود: تمامی ایستگاه های جدید مترو باید هنگام بهرهبرداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاهها اقدام کند.
درستی خاطرنشان کرد: بهبود و ارتقای سطح مناسبسازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه قرار دارد.
ارسال دیدگاه