مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران:

روش‌های گذشته در ارتباط با دوچرخه‌سواری چندان موفق نبوده است

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت روش‌های گذشته در ارتباط با دوچرخه‌سواری چندان موفق نبوده و سهم دوچرخه‌سواری ۶ هزارم درصد است و علیرغم اینکه تاثیر دوچرخه‌سواری بر رفع آلودگی هوای شهر بسیار مهم است، باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و انشاءالله قرارداد جدید دوچرخه اشتراکی به امضا خواهد رسید و به مدهای جدید حوزه حمل و نقل توجه ویژه‌ می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۵۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
روش‌های گذشته در ارتباط با دوچرخه‌سواری چندان موفق نبوده است

سید مجتبی شفیعی مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک با اشاره به برگزاری ۱۸ دوره از این کنفرانس در سنوات گذشته اظهار کرد: این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸ برگزار شد و در ادامه با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری این کنفرانس منتفی شد.

وی تصریح کرد: در طی ۱۸ دوره از برگزاری این کنفرانس ۷ هزار مقاله پذیرفته و داوری شده است و این کنفرانس یک اتفاق بزرگ مهندسی ترافیکی در سطح کشور و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود.

شفیعی افزود: نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک در ۱۵ و ۱۶ اسفندماه برگزار خواهد شد همچنین از ششم آذرماه ارسال مقالات آغاز شده و علاقه‌مندان می‌توانند در سایت مربوط به این کنفرانس ثبت نام کنند و علاقه‌مندان تا ۱۵ بهمن فرصت خواهند داشت.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این دوره از برگزاری کنفرانس ۱۱ محور و موضوع در حوزه حمل و نقل در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به حمل و نقل همگانی، حمل و نقل هوشمند، برنامه‌ریزی حمل و نقل و برنامه‌ریزی شهری، ایمنی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل، حمل و نقل پاک و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک و طرح هندسی، حمل و نقل بار، آموزش، مقررات و رفتار ترافیک، مدیریت سیستم‌های حمل و نقل و مباحث ویژه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برگزاری این کنفرانس منجر به ارتباط میان بدنه مدیریتی حمل و نقل عمومی و متخصصان خواهد شد.

شفیعی با اشاره به خروجی این کنفرانس و تاثیر آن بر حوزه حمل و نقل گفت: بسیاری از روش‌های تخصصی و علمی حوزه حمل و نقل توسط متخصصان داخلی طراحی شده است و در جریان این کنفرانس حجم عظیمی از دانش حوزه حمل و نقل عمومی به متخصصان داخلی آموزش داده می‌شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی در برگزاری این کنفرانس همراهی کرده‌اند گفت: انشاءالله این کنفرانس در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به شیوه اجرای جدید طرح ترافیک اظهار کرد: از سال شیوه جدید در ارتباط با طرح ترافیک اجرا شده است و این روش تغییراتی را نسبت به گذشته دارد و در واقع به سمت عدالت بیشتر حرکت کرده است. البته باز هم باید اصلاحاتی صورت بگیرد که در این بخش کمیته‌ای تعیین شده است تا بررسی‌های لازم را انجام بدهد.

شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ترافیک از سال آینده به روش جدید اجرا خواهد شد یا خیر تصریح کرد: ما جلساتی را با شورای شهر تهران بویژه کمیسیون حمل و نقل برگزار کرده‌ایم اما ملاحظات کلی در رابطه با طرح ترافیک وجود دارد و ما باید دفعات روش اجرای طرح را کاهش دهیم چرا که تغییرات مکرر موجب سردرگمی مردم می‌شود و ما باید به بهینه‌سازی روش اجرا برسیم. البته باید به این موضوع اشاره شود که روش موجود از روش دنیا عقب نبوده و انشاءالله تا اجرای روش جدید طرح ترافیک این روش در پایتخت اجرا خواهد شد.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص توسعه پارک حاشیه‌ای در پایتخت افزود: در این روش به زودی ۵۰ هزار پارک حاشیه‌ای در مناطق مختلف تهران عملیاتی و اجرا می‌شود و انشاءالله تا سال آینده این عدد به ۹۰ هزار پارک حاشیه‌ای می‌رسد البته طبق مصوبه شورا این عدد را باید به ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای برسانیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار بگیرد، تهیه محتوای آموزشی در ارتباط با نحوه اجرای طرح ترافیک است. به طوریکه بسیاری از شهروندان همچنان از جزئیات این طرح مطلع نیستند و انشاءالله محتواهای آموزشی تهیه خواهد شد. شفیعی همچنین در ارتباط با مدهای جدید حوزه حمل و نقل گفت: در این حوزه ما توجه ویژه‌ای را به مدهای حمل و نقل داریم و دوچرخه‌سواری، موتورسیکلت برقی، اسکوتر از مدهای حمل و نقل محسوب می‌شوند و مورد توجه ما قرار دارند.

شفیعی تصریح کرد: روش‌های گذشته در ارتباط با دوچرخه‌سواری چندان موفق نبوده و سهم دوچرخه‌سواری ۶ هزارم درصد است و علیرغم اینکه دوچرخه‌سواری تاثیرش بر رفع آلودگی هوای شهر بسیار مهم است باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و انشاءالله قرارداد جدید دوچرخه اشتراکی به امضا خواهد رسید و ما به مدهای جدید حوزه حمل و نقل توجه ویژه‌ای را داریم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در شبکه‌ای که برای دوچرخه‌سواری از گذشته ایجاد شده کامل نیست و عملا تبدیل به عاملی مزاحم برای شهروندان در شهر شده است و بعضا موتورسیکلت‌ها از‌ آن تردد می‌کنند. به همین جهت اصلاح مسیرهای دوچرخه‌سواری در دستور کار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران قرار گرفته است و مکان‌هایی که شبکه‌ای کامل در ارتباط با دوچرخه‌سواری باشد آن را حفظ خواهیم کرد و در مکان‌هایی که نیاز به اصلاح باشد این کار را انجام خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه دوچرخه‌سواری نیازمند حمایت حمالی از سمت دولت و شهرداری است، افزود: به ازای هر یک سفر مدیریت شهری برای هر نفر حدود ۲۰ هزار تومان هزینه می‌شود اما برای دوچرخه‌سواری هیچ اقدامی انجام نشده است و در مدل جدید خرید خدمت در قالب دوچرخه اشتراکی به فردی که دوچرخه را ایجاد کرده است یارانه پرداخت می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث تشویق و ترغیب دوچرخه‌سواری در سطح شهر شود.

شفیعی همچنین به موضوع خیابان کامل اشاره کرد و گفت: این موضوع در دوره گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت اما با ضعف‌هایی روبرو بود و در این دوره از مدیریت شهری نیز ما این طرح را متوقف نکرده‌ایم و در برخی از نقاط آن را تکمیل کردیم اما بعضا پروژه‌هایی که درصد پیشرفت قابل توجهی را نداشتند حذف کردیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در ارتباط با خاموش شدن چراغ های راهنمایی و رانندگی در برخی از معابر در پایتخت گفت: شرکت کنترل ترافیک متولی چراغ‌های راهنمایی است و پلیس روی زمانبندی چراغ‌ها نمی‌تواند وارد شود و عامل راهبر کنترل چراغ را در زمان‌های مخصوص برعهده بگیرد و اینکه چه زمانی پلیس در ارتباط با چراغ‌های راهنمایی و رانندگی وارد عمل بشود همیشه مورد اختلاف پلیس و شهرداری بوده است و ممکن است بر اثر برخی زا خرابی‌ها، چراغ‌های راهنما خاموش شده باشند ضمن اینکه قراردادهایی در حال انعقاد است تا این موضوع نیز مرتفع شود.

وی همچنین در ارتباط با اجرای طرح زوج و فرد از مقابل درب منازل در روزهای گذشته و در پی تشدید آلودگی هوا در پایتخت گفت: طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا موثر است اما باید به صورت کامل اجرا شود تا نتایج خوبی را داشته باشد.

محمود صفارزاده رئیس علمی نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک با اشاره به اینکه این کنفرانس بزرگترین گردهمایی حمل و نقل در کشور محسوب می‌شود، گفت: اساتید و پژوهشگران، هیئت‌های علمی بزرگ در این کنفرانس حضور خواهند داشت و پس از یک وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، نوزدهمین کنفرانس در ۱۵ و ۱۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین به مشارکت صاحبنظران برجسته بین‌المللی از سراسر جهان به عنوان سخنران در این دوره از کنفرانس حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی در ادوار گذشته شرکت داشته‌اند.

صفارزاده با بیان اینکه بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل در سطح شهر خروجی کنفرانس‌های ادوار گذشته است گفت: ما بعضا به لحاظ تخصصی در حوزه حمل و نقل نه تنها از دنیا عقب نیستیم بلکه در بسیاری از موارد شرایط خوبی را داریم و بسیاری از روش‌هایی که در حوزه مدیریت ترافیک در سطح کشور اجرا می‌شود نتایج و خروجی کنفرانس‌ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار