اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

موج هفتم کرونا به قله نزدیک شد

تهران (پانا) - نگرانی‌ها از گسترش زیرسویه‌ جدید کرونا که همچنان در کشور فعال است افزایش یافته و آمار فوتی‌های روزانه کرونا نیز مجددا صعودی شد و به گفته مسئولان نظام سلامت کشور در مسیر رسیدن به قله موج هفتم کرونا قرار دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
موج هفتم کرونا به قله نزدیک شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۷۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۱۴۲ هزار و ۶۵۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۷۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۴۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در هفته‌ای که گذشت آمار فوتی‌های روزانه مجددا افزایش یافت و فقط در یک شبانه‌روز 90 هموطن بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۸۳ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۴۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۲۳ دُز رسید.

افزایش شهرهای قرمز کرونایی

در هفته‌ای که گذشت وزارت بهداشت جدیدترین نقشه کرونایی کشور را منتشر کرد و بر این اساس ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

روند کاهشی مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی

سعید کریمی، رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: چند روز است که میزان مراجعات بیماران کرونا به مراکز درمانی، روند کاهشی دارد و تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان‌ها، رو به کاهش است. وی گفت: واکسن های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ و میر بیماران کووید19 همچنان موثر هستند اما به واکسن سازهای داخلی توصیه کرده ایم که تولید واکسن بر اساس واریانت و زیرواریانت های غالب کنونی را در دستور کار قرار دهند البته در دنیا هم تا جایی که می دانم، واکسن های جدید بر اساس زیرسویه BA.5 ساخته نشده و واکسن های ساخته شده بر اساس زیرسویه BA.1 است و این روند باید همانند ساخت واکسن آنفلوآنزا شود که هر سال بر اساس سویه های جدید ساخته می شود. پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی دو ماه آینده، خیلی مهم است چراکه در ماه های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی هستیم؛ زائران اربعین حتما واکسیناسیون خود را به ویژه اگر 6 ماه از آخرین تزریق واکسن شان گذشته، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت ها، برخی بیماری ها به همراه مسافران بود اما در شرایط کرونا حتما قبل از سفر به ویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود.

کشف جسد آخرین مفقودی سیل فیروزکوه

سیل اخیر مزداران در شهرستان فیروزکوه به کشته شدن بیش از 20 هموطن منجر شد که طبق گفته مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین مفقودی سیل مزداران در فیروزکوه نیز طی هفته‌ای که گذشت پیدا شد. وی با بیان اینکه در چند نقطه از جمله روستای مزداران شهرستان فیروزکوه گزارش مفقودی داشتیم، گفت: این مفقودی جوانی بود که به همراه مادربزرگش جان خود را از دست داده بودند اما جسد او پیدا نشده بود. با پیگیری تیم‌های جست‌وجو، سگ‌های آنست و.. محورها و مسیل‌ها بررسی شد و امروز جسد این فرد که آخرین مفقودی سیلاب مزداران بود کشف شد.

آخرین وضعیت بزرگراه شوشتری

بیش از 12 سال است اجرای طرح بزرگراه شهید شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای بزرگراه شهید سلیمانی (رسالت سابق) منتهی می‌شود و حدود 16 کیلومتر طول دارد، از سوی شهرداری کلید خورده است. بخشی از این پروژه از پارک ملی سرخه‌حصار عبور می‌کند هنوز پیوست محیط‌‌زیستی ندارد. در جریان مراسم کلنگ‌زنی دوباره اتوبان شهید شوشتری معاون عمرانی شهردار تهران اعلام کرده بود که این پروژه در دو فاز انجام می‌شود. فاز نخست این بزرگراه حدفاصل بزرگراه امام رضا(ع) تا ورزشگاه تختی (کیلومتر صفر تا ۹.۳۰۰‌) شامل بهسازی ۵ کیلومتر ابتدایی مسیر که در گذشته احداث شده و نیز اجرای مسیر ۴.۳ کیلومتری به‌صورت بزرگراهی در دو مسیر رفت و برگشت هر یک با ۳ خط عبوری در تراز صفر است. این بخش از پروژه در طول یکسال و با هزینه حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اجرا خواهد شد. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، فاز دو این بزرگراه نیز به طول حدود ۹کیلومتر ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی در طول ۴ سال اجرا خواهد شد. مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در هفته‌ای که گذشت گفت: بخش‌هایی از بزرگراه شوشتری کلنگ‌زنی دوباره شده که معارض زیست‌محیطی ندارد.

انتخاب رشته کنکور 1401 آغاز شد

در هفته‌ای که سپری شد فرایند انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری 1401 آغاز شد و تمام دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور نیز منتشر شد. این مهلت تا 22 مردادماه ادامه دارد.

دستگیری عوامل نبش قبر «مجید عبدالباقی»

اخیرا مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل آبادان مورد سوءظن قرار گرفت و جان خود را از دست داد. در هفته‌ای که سپری شد، برخی افراد ناشناس اقدام به نبش قبر او کردند که حجت الاسلام والمسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان از دستگیری عوامل نبش قبر مجید عبدالباقی خبر داد و گفت: نبش قبر مجید عبدالباقی در شهرستان دهاقان توسط ۲ فرد انجام شده است. این افراد بعد از نبش قبر به آبادان بازگشتند که پس از شناسایی دستگیر شدند. رئیس کل دادگستری اصفهان در مورد انگیزه این افراد از نبش قبر، گفت: این افراد که با متوفی نسبت فامیلی دارند برای اینکه متوجه شوند آیا جسد دفن شده متعلق به مجید عبدالباقی است یا نه، اقدام به نبش قبر کرده اند.

اولین محموله داروی بیماران (SMA) وارد کشور شد

هم اکنون 609 بیمار مبتلا به اس ام ای در کشور ثبت شده‌اند. بیماری اس ام ای یا آتروفی عضلانی-نخاعی یک بیماری ژنتیکی پیش‌رونده و نادر بوده و شایع‌ترین علت ژنتیکی مرگ نوزادان است که از هر 11 هزار نوزاد متولد شده در دنیا، یک نفر به این بیماری مبتلا است و با تصمیم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای مجوز ورود این دارو به کشور، برای نخستین بار نویدبخش درمان بیماران مبتلا به اس ام ای شده است. سعید اعظمیان، مدیرعامل انجمن اس ام ای ایران با اعلام ورود اولین محموله داروی ریسدیپلام (Risdiplam) با نام تجاری اِوریسدی (Evrysdi) به کشور، گفت این دارو اولین داروی خوراکی بیماری اس ام ای در جهان بوده و با فاصله کمی بعد از ورود به بازارهای جهانی وارد ایران شده است. این دارو نخستین داروی خوراکی بیماری اس ام ای در جهان بوده و با فاصله کمی بعد از ورود به بازارهای جهانی توسط شرکت بهستان دارو وارد ایران شده است که بزودی و با نظارت و همکاری وزارت بهداشت در دسترس بیماران اس ام ای قرار می‌گیرد.

زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: که روز یکشنبه هفته آتی، انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران برای سال دوم برگزار می‌شود. وی درخصوص اینکه چرا انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه برگزار نشد، گفت:‌ به دلیل عدم حضور تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه، قرار شد روز یکشنبه هفته آتی انتخابات هیات رئیسه سال دوم شورای شهر تهران برگزار شود. نادعلی درخصوص اینکه آیا به جز ریاست شورا که بر روی حضور دوباره آقای چمران اتفاق نظر است سایر اعضای هیات رئیسه یا ترکیب کمیسیون‌ها تغییر می‌کند، اضافه کرد: پیش‌بینی نداریم و بعید می‌دانم تغییری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار