ضرورت توجه به بازتوانی اجتماعی و اقتصادی پس از وقوع بحران‌ها

تهران (پانا) - عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سالروز زلزله مهیب رودبار و منجیل و با بیان اینکه موضوع بازتوانی اجتماعی و اقتصادی نقش به سزایی در پیشگیری از آسیب‌های فردی و اجتماعی پس از وقوع بحران‌ها دارد گفت که زلزله صرفا امداد و نجات نیست بلکه از پیش از وقوع بحران باید فکر اساسی برای بازتوانی روحی ، معنوی ، اقتصادی و اجتماعی افراد آسیب دیده کرد تا در کمترین زمان ممکن شرایط اجتماع به حالت قبل و چه بسا به شرایطی بهتر از گذشته برگردد .

کد مطلب: ۱۲۸۸۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به بازتوانی اجتماعی و اقتصادی پس از وقوع بحران‌ها

احمد صادقی در هفتاد و دومین جلسه شورا با اشاره به سالرزو واقعه زلزله رودبار و منجیل گفت: در ابتدا یاد و خاطره استاد بلامنازع علم و ادب و تخصص شهید مصطفی چمران را گرامی می داریم و با تاسی از فرمایشات امام راحلمان می گوییم از خدا می خواهیم که مانند چمران بمیریم.

وی در ادامه افزود: همچنین از از خداوند بزرگ طول عمر برای جناب آقای چمران که به حق جانشین برادر شهیدشان هستند، خواهانیم.

صادقی در ادامه گفت: 31 خرداد مصادف با سالروز زلزله مهیب رودبار و منجیل است و در همین راستا تذکری در این خصوص ارایه خواهم داد.

صادقی در ادامه اظهار داشت: اگرچه زلزله در حیطه مباحث جامعه شناسی قرار ندارد ولی بعد از وقوع به سبب آثار فردی و اجتماعی گوناگون همانند خود کشی ، نزاع و از هم گسیختگی سازمان و روابط اجتماعی و اختلال در نظم اجتماعی موضوع جامعه شناختی میشود .

وی ادامه داد: پیامدهای اجتماعی حوادث عظیم همانند زلزله بر ساخته شدن آنومی، نابسامانی و عدم تعادل اجتماعی منجر میشود چراکه به هم خوردن الگوهای مرسوم و متعارف زندگی اجتماعی و فروپاشی نظام ساختارها و نهادهای اجتماعی، عدم تطابق شرایط با انتظارات و نیازهای به وجود آمده را در پی خواهد داشت در چنین شرایط و آثار اجتماعی است که دگرگونی ها و تغییراتی از جمله فروپاشی تقسیم کار اجتماعی، تخریب شبکه های مردمی، آسیب پذیری خانواده و ... رخ مینماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدون تردید بحران می تواند در هر زمانی و برای هر شهری اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی شهروندان بسیار آسیب پذیر و نیازمند حمایت دیگران می شوند. ارایه خدمات مددکاری و روانشناحتی و همچنین اقدامات حساب شده و تاثیر گذار در موضوع بازتوانی اجتماعی و اقتصادی توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای هم در حین بحران و هم در پس از بحران و با هدف بازتوانی و توانمند سازی افراد و گروههای آسیب دیده نقش به سزایی در پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی پس از وقوع بحرانها دارد.

صادقی ادامه داد: امروز مصادف است با زلزله مهیب رودبار و منجیل که در 32 سال پیش رخ داد و منجر مدفون شدن چندین روستا و فوت بیش از 37 هزار نفر از هموطنان عزیزمان گردید .

وی خاطر نشان ساخت: ضمن گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان این حادثه مهیب ، میخواهم یک تذکر جدی به متولیان حوزه بحران در شهر تهران بدهم که زلزله صرفا امداد و نجات نیست بلکه از پیش از وقوع بحران باید فکر اساسی برای بازتوانی روحی ، معنوی ، اقتصادی و اجتماعی افراد آسیب دیده کرد تا در کمترین زمان ممکن شرایط اجتماع به حالت قبل و چه بسا به شرایطی بهتر از گذشته برگردد .

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم است تا دستگاه‌های متولی مثل هلال احمر ، بهزیستی ، شهرداری تهران و وزارت بهداشت حتی نهادهایی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه دقیق و جامعی برای موارد زیر داشته باشند.

1-شناسایی متخصصان و نخبگان همانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان، آموزش آنها و شبکه سازی ایشان برای حوادث و بحران های بزرگ

2-شناسایی مراکز تجمع افراد آسیب پذیر در بحران مثل مراکز نگه داری از سالمندان و کم توانان ، مراکز نگه داری از کودکان و ... صورت پذیرفته و تمهیداتی برای رفع خطر ، مقاوم سازی و آموزش افراد و کادر حاضر در اماکن صورت پدیرد .

3-زمینه و زیر ساخت لازم برای آموزش و سازماندهی تشکل های مردم نهاد تخصصی در حوزه بازتوانی فراهم شود.

4-ایجاد مراکز مشاوره اقتصادی توسط سازمان های اقتصادی و ارائه خدمات اشتغال و کارآفرینی به شهروندان در معرض خطر صورت پذیرد .

5- هدایت ظرفیت های خیرین و موسسات خیریه به موضوعات حوزه بحران و طراحی نقش و واگذاری امور به این مجموعه ها در زمان حوادث.

6- آموزش و سازماندهی روحانیون جهت حضور در بحران ها با هدف تسلی بخشی به بازماندگان

7- برنامه ریزی جهت حضور هنرمندان با هدف روحیه بخشی و سرگرمی بازماندگان بحران ها

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار