معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با پانا:
تکمیل مترو به 250 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد؛ عزم جدی دولت در حمایت از حملونقل عمومی
فضای خشک و بیروح اداری که در گذشته بین شهرداری و دولت وجود داشته و شرایط اختلافی بوده در این دوره بسیار مثبت و گرم است
تهران (پانا) - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت که برای تکمیل نیازهای حمل و نقل عمومی نیاز به حمایتهای دولتی است و در این دوره، عزم دولت برای حمایت از مدیریت شهری جدی است.
مجتبی شفیعی در گفتوگو با پانا با اشاره به لزوم حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی در تهران گفت: «اگر تنها بخواهیم در مترو خطوطمان را تکمیل کنیم بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم، در مورد خرید اتوبوس نیز قیمت هر اتوبوس حدود چهار و نیم تا پنج میلیارد تومان است و ما حداقل به ۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم که قطعا در توان مالی شهرداری تهران نیست.»
وی با بیان این که طی چند ماه اخیر هماهنگیهای خوب و جدی میان دولت و شهرداری شکل گرفته است، گفت: «در حوزه اتوبوسرانی، سه طرح در دولت دنبال میشود که قراردادهای آن بسته شده و یکی هم در حال انعقاد قرارداد است. ۸۰ درصد منابع دو هزار دستگاه اتوبوس را دولت تامین میکند و قرارداد دیگری در خصوص ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس هم در حال انجام است که ۸۲.۵ درصد آن را دولت تامین میکند و هر کدام از این قراردادها حدود ۴۵ درصد سهم شهر تهران است. یک قرارداد هم در خصوص خرید اتوبوس برقی است که به زودی بسته میشود و قول داده شده از مجموع هزار دستگاه اتوبوس ۵۰۰ دستگاه سهم شهر تهران باشد.»
شفیعی تاکید کرد: «تاکنون ندیدم تعاملی که بین مدیریت شهری و دولت شکل گرفته به صورت مثبت و همافزاینده وجود داشته باشد. گزارشها و این نوع ادبیات دستورهایی که روی درخواستهای شهردار تهران از طرف رئیس جمهوری، معاون اول و وزرا در سیستم برمیگردد و به برنامه و مصوبات و نتایج اجرایی تبدیل میشود نشان میدهد در یک دوره میان مدت و حتی کوتاه مدت شاهد تحولاتی حداقل در حوزه حمل و نقل باشیم.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به بیتوجهی دولتها به تکالیفی که قانون در حوزه حمایت از حمل و نقل عمومی بر عهده آنها گذاشته است، گفت: «اکنون ارتباط خوبی میان شهردار تهران و دولت خصوصا در دوره اخیر شکل گرفته به طور مثال وزیر کشور از شرکت واگنسازی تهران بازدیدی داشتند و جلسه خوب و مثبتی بود و حمایت کاملی از طرف وی در مورد قطار ملی و توسعه تولید واگنسازی در این شرکت داشتیم و دولت درباره قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مصوبه داد که هر چه زودتر پیش پرداختش انجام شود. جنبههای گوناگونی که بررسی میکنیم فضای خشک و بیروح اداری که در گذشته بین شهرداری و دولت وجود داشته و شرایط اختلافی بوده در این دوره کاملا عوض شده و تعامل بسیار مثبت و گرمی است.»
وی در پاسخ به این پرسش که در دورههای گذشته نیز دولت علاقمند به کمک به شهرداری بود اما با توجه به چالشهای ملی معمولا این حمایتها در اولویت قرار نمیگرفت چقدر امیدوارید که باز این اتفاقات تکرار نشود گفت: «شاید به دلیل تجارب نه چندان مثبتی که در گذشته وجود داشته خیلی امیدوار به حمایت جدی دولت نبودند ولی در این دوره چند ماهه نوع تعامل، مکاتبات، جلسات و ادبیاتی که در اجرا میبینیم واقعا اجرا میشود؛ یعنی قرارداد با خودروساز بسته شده و از ۲ هزار دستگاه ۹۰۰ دستگاه را برای تهران گذاشتند و معمولا در سهم بندیهای گذشته حداکثر یک سوم برای تهران لحاظ میشد و الان با دستور وزیر کشور تهران را در اولویت تحویل اتوبوس گذاشتند که اینها نشانههای خوبی است.»
وی گفت: «با توجه به قراردادهای دیگر از نظر سهم دولت و دستورهایی که معاون اول رئیسجمهوری و خود رئیس جمهور دادند به نظر میرسد شرایط نسبت به قبل متفاوت شده است. البته ممکن است دولت هنوز هم نتواند برخی از تکالیف قانونی را انجام دهد؛ یعنی بار مالی به حدی باشد که از توان دولت خارج باشد؛ اما در محدوده اختیاراتی که در دولت وجود داشته این حرکت حمایتی نسبت به مدیریت شهری را حداقل در حوزه حمل و نقل شهری میبینیم.»
ارسال دیدگاه