امانی: ۸۵ درصد املاک خلازیر وقفی است
تهران (پانا) - یک عضو شورای شهر تهران گفت که ۸۵ درصد املاک محله خلازیر، وقفی است و مردم برای هر اقدامی در زمینه نوسازی و ساخت و ساز، یک بار به شهرداری و یک بار به اوقاف باید عوارض برابر پرداخت کنند.
ناصر امانی طی گزارشی در صحن علنی شورا مشکلات و چالشهای محله «خلازیر» را قرائت کرد. او گفت: اگر خاطر شریف نمایندگان محترم مردم و رسانهها باشد، در نطق پیش از دستورم در جلسهی علنی به مفهوم سه تهران اشاره کردم که تا از هم تفکیک و مرزبندی نشوند و حیطه اختیارات و مسوولیت هر یک از آنها اعم از دولت، مدیریت شهری و سایر ارکان نظام مشخص نگردد، مشکلات اساسی تهران حل نخواهد شد.
او ادامه داد: این "سه تهران" عبارتند بودند از تهران به عنوان یک کلانشهر و مرکز استان تهران، تهران به عنوان پایتخت و مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران و تهران به عنوان منطقه شهری تهران. گزارشی که امروز از محله خلازیر خدمت شما تقدیم میکنم، مصداق بارزی از این سه تهران است. پرداخت سه عوارض، گرفتن مجوز از دو سازمان، پاسکاری مردم بین شهرداری و وقفیهی منطقه پدیدهی دیگری است که این بار در جنوبیترین منطقه تهران شاهد آن بودم.
امانی اضافه کرد: ۸۵ درصد املاک محله متعلق به آن وقفی است و مردم برای هر اقدامی در زمینه نوسازی و ساخت و ساز، یک بار به شهرداری و یک بار به اوقاف باید عوارض برابر پرداخت کنند. حداقل حقوق را میگیرند، بازنشسته هستند، درآمدشان تنها از پرداخت مستمری صندوقهای بازنشستگی تامین میشود و یا کارگران روزمزد هستند. فرزندانشان نیاز به مسکن دارند. توان خرید که محال است. قدرت رهن و اجاره هم ندارند. برخی هم که زمین دارند و خانه دارند، باید برای ساخت یک طبقه از شهرداری مجوز بگیرند. به شهرداری مراجعه میکنند، سند مطالبه میکند و به اوقاف ارجاع میدهد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: اوقاف برای صدور سند، مبالغ بالایی مطالبه میکند که نه تنها پرداخت بلکه محاسبه آن برای این مردم ممکن نیست. مردم سوال میکنند چه کنیم؟ آیا ما شهروندان این کشور و این شهر نیستیم؟ از خلازیر میگویم؛ محلهی شهید کاظمی در منطقه ۱۹ با بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت که از سال ۹۱ و همزمان با ابلاغ طرح تفصیلی، به محدوده شهر تهران ملحق شده است و مردم عوارض سومی هم بابت الحاق به شهر تهران باید به شهرداری پرداخت کنند که البته مبلغ آن به میزان متراژ زمین متفاوت است.
رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: محله غیرقابل تحمل با ۲۰۰۰ گاراژ که محل دپو نخالههای ساختمانی، چوب، آهن، پلاستیک و غیره و همچنین محل دپوی پسماندهای کارگاهها و گاراژهای مذکور است که از عصر تا صبح روز بعد با آتش زدن آنها توسط معتادان و کارتنخوابنها یکی از منابع اصلی آلودگی هوای تهران است و تنفس را برای ساکنین ۵ شهرک محله یعنی شهرک شهید رجایی، شهرک شهید صدری، شهرک احمدیه، شهرک ابوذر و مرحوم سیداحمد خمینی مشکل کرده است.
او ادامه داد: میزان نخالهها و پسماندهای رهاشده در مناطقی که اشاره کردیم به قدری زیاد است که توان یک پیمانکار آن هم در سطح ناحیه به هیچ وجه پاسخگوی پاکسازی آن نخواهد بود. هرچند به گفته مردم، شهرداری هرچند روز یک بار آنها را جمع میکند، اما یک ساعت بعد همان آش و همان کاسه است.
امانی گفت: اما مهمترین درخواست مردم این مشکلات نیست؛ بلکه سیستم فاضلاب و آب گرفتگی منازل و محل کارشان با کوچکترین بارندگی است؛ زیرا علیرغم اجرای سیستم فاضلاب از سالهای قبل، به دلیل نداشتن مرکز تصفیه، به بهرهبرداری نرسیده است و مردم نیز به ناچار خود اقدام به وصل فاضلاب خود به لولههای نصبشده کرده و با کوچکترین بارندگی آب پس زده و معابر منطقه را فرا میگیرد. در محله از فضای سبز، بوستان و مراکز فرهنگی هیچ خبری نیست و سرای محلهی شهید کاظمی از چند ماه قبل توسط همان وقفیهای که عرض کردم که ادعای مالکیت زمین سرای محله اداره پلمپ و تعطیل شده است و تنها مرکزی که مردم امکان استفاده از برنامههای آنها را داشتند، از آنها گرفته شده و یکی از مهمترین خواستههای مردم بازگشایی مجدد این سرا است.
او ادامه داد: پدیده نادری که در این محله شاهد آن بودیم، سر کوچه و خیابان نشستن پیرمردان و بازنشستگانی بود که به خاطر نداشتن حداقل یک پاتوق محلی و به عنوان اعتراض محلی (این را خودشان به من میگفتند) دست به این کار میزنند و به گفته خودشان هرازچندگاهی با اعتراض همسایگان تجاری و مسکونی، محل تجمعشان را تغییر میدهند. از مرکز بهداشت و داروخانه در محله هم خبری نیست و مردم برای کارهای درمانی خویش ناچار به مناطق درمانی دیگر تردد میکنند. البته از بافت فرسوده در محله خبری نیست، ولی محدودیت نوسازی و ارتفاع حداکثر سه طبقه، روند نوسازی و ساخت و ساز را به تعطیلی و رکود کشانده است.
امانی اضافه کرد: بازار خلازیر که وصف آن آمد، با پهنهی G و کاربری فضای سبز بوده و زمینهای آن وقفی است، اما در حال حاضر کاربری تجاری دارد و اجاره آن که هر گاراژ حداقل ماهیانه یک میلیارد تومان است، نه برای مدیریت شهری که صرف اهداف وقف خاص میشود که البته ظاهرا قانونی و شرعی است. باید بین مدیریت شهری و موسسه وقفی خاص در این زمینه هماهنگی و توافقی حاصل و وضعیت ساکنین محله و هم صاحبان گاراژها و املاک تجاری غیررسمی این بازار بزرگ، شلوغ و پیچیده تعیین تکلیف شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: داشتن یک قانون بد بهتر از بیقانونی است. مصداق بارز این گفتار حکیمانه را در این محله شاهد هستیم. آیا وقت آن نرسیده است که بعد از ۴۰ سال در مرکز کشور تفکیک سه تهران کلانشهر، پایتخت و منطقه شهری تهران را حداقل در حد طرحهای شهری و حد و مرزهای کاغذی روشن کنیم؟ حل این مشکل نه با مدیریت شهری که با متولیان استان تهران و وزارت کشور و دیگر سازمانهای مسوول است.
او خطاب به رییس شورای شهر تهران گفت: آقای چمران! جالب است؛ زمین وقفی، پهنهی طرح تفصیلی، کشاورزی و فضای سبز، کاربری فعلی تجاری، هزینهها و تبعات زیستمحیطی، آلودگی هوا، صوتی، ترافیکی و اجتماعی آن برای مردم جنوب تهران؛ اما سود و منافع آن برای دیگران! چرا؟
امانی تاکید کرد: در پایان خواستهها این است؛
۱) از شهردار تهران درخواست پیگیری بازگشایی سرای محله شهید کاظمی و توافق با واقف را خواستارم.
۲) از شرکت فاضلاب تهران خواستار توافق سریع با مدیریت حرم مطهر امام رضوانالله و ساخت و بهرهبرداری از سیستم فاضلاب محله را میخواهم.
۳) از شهرداری تهران، معاونت حمل و نقل اجرای کنار گذر جنب پمپبنزین برای ورود و خروج مردم و خارج شدن محله از بنبست و فعال کردن پمپ گاز CNG که توسط بخش خصوصی ساخته شده و متاسفانه به دلیل وجود معارض بهرهبرداری نشده است.
۴) از شهرداری تهران ساخت بوستان محلی در حد پاتوق و تعیینتکلیف زمین بسته ۱.۵ هکتاری که تبدیل به محل دپوی زباله و نخاله و تجمیع معتادین هست را خواهانم.
۵) از موسسه وقفی خاص، مردمداری، هماهنگی با مدیریت شهری و اولویت دادن به مردم ساکن منطقه و خودداری از واگذاری زمینهای با کاربریهای فضای سبز به سوداگران را میخواهم.
۶) از وزارت کشور و استانداری تهران، تعیین تکلیف بازار خلازیر و حل مشکل منطقه شهری تهران در منطقه ۱۹ را خواهاننم.
امانی همچنین در واکنش به حضور و پاسخ شهردار منطقه ۱۹ به گزارش محلهگردی از «خلازیر» گفت: آقای هدایت با اینکه مدت کوتاهی است آمده، اما خیلی خوب به مسائل منطقه مسلط شده است.
او ادامه داد: همچنین پیشنهاد میدهم به مناسبت روز حملونقل، یکی از مشکلات کارکنان خودرو و سرویس مثل بحث بیمهشان را حل کنیم. خواستههای زیادی دارند و مرتبا هم دارند پیگیری میکنند. فقط بحث بیمهشان که از حالت اختیاری تبدیل به اجباری شود مثل بقیه شرکتهای پیمانکاری شهرداری فعلا حل شود. حل این موضوع میتواند بخش زیادی از حواشی ایجاد شده را حل کند.
ارسال دیدگاه