استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی باید اجباری شود
تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از از تصمیمات متزلزل مدیران شهری در حوزه حمل ونقل انتقاد کرد.
بهگزارش ایلنا، محمد علیخانی در خصوص اجرای طرح فاصلهگذاری هوشمند در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: فاصلهگذاری اجتماعی هوشمند احتمالا به این معنی است که مردم خودشان هوشمند باشند و فاصلهها را رعایت کنند، چرا که اقدام هوشمند دیگری در این مدت در این حوزه ندیدهایم.
او با اشاره به اینکه در حوزه حمل ونقل در دو قسمت فاصلهگذاری به مرحله اجرایی میرسد، اظهار کرد: بخش اول مربوط به حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که اقداماتی از جمله ضدعفونی و رعایت دستورالعملها توسط پرسنل بهخوبی انجام شده و بر روی آنها نظارت میشود. بخش دوم مردم هستند که برخی از آنها واقعا اقدامات بهداشتی و حفظ فاصله را رعایت میکنند، اما برخی از آنها به این موارد توجه ندارند.
تهیه پروتکلهایی با ضمانت اجرائی برای مسافران ناوگان حمل ونقل عمومی
علیخانی با اشاره به خلائی که در اجرای دستورالعملها در حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: در اینجا یک خلاء وجود دارد و آن هم نبود ضمانت اجرائی است و تصمیمات حالت توصیهای دارد. هرچقدر که در مترو و اتوبوس خط کشی شود و صندلیها علامتگذاری شوند بیفایده است، چرا که عدهای رعایت نمیکنند. برخی با وجود اتوبوس خالی، باز هم برای سریعتر رسیدن به مقصد سوار اتوبوسهای پر میشوند و نداشتن یک مصوبه قانونی با ضمانت اجرا خلاء واضحی در این قسمت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه پروتکلی بدین منظور برای بخش حمل و نقل عمومی و مسافران آماده شده است که باید در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شود و در آن ضمانت اجرائی دیده شود، ادامه داد: باید در آن مشخص شود اگر کسی به فاصلهها توجه نکرد، برای افراد چه ضمانت اجرائی و جریمهای باید در نظر گرفته شود. اگر فاصلهگذاری اجتماعی با ضمانت اجرائی همراه نباشد اجرای آن در مترو و اتوبوس مقدور نیست.
استفاده از ماسک در حمل ونقل عمومی باید اجباری شود
او همچنین به استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که استفاده از ماسک در حملونقل عمومی باید اجباری شود، در کشورهایی که ماسک را اجباری کردند، از این اقدام نتیجه گرفتند و حالا که نمیشود حمل ونقل عمومی را تعطیل کرد، استفاده از ماسک اجباری شود.
علیخانی درخصوص چگونگی تامین ماسک در صورت اجباری شدن آن در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: این وظیفه دولت است. این حداقل کاری است که میتوان انجام داد و به مردم کمک کرد تا ویروس شیوع پیدا نکند. این امکان باید توسط دولت فراهم شود و شهرداری و مترو این آمادگی را دارند تا ایستگاهها را به جایگاههایی برای توزیع ماسک در نظر بگیرند.
او با اشاره به اینکه اجرای طرح ترافیک نیز به افزایش استفاده از مترو و اتوبوس دامن میزند، ادامه داد: اجرایی شدن و یا نشدن طرح ترافیک هر کدام تبعاتی به همراه خواهد داشت. عدم اجرای طرح ترافیک درآمدهای شهرداری را کاهش میدهد و ممکن است به ترافیک دامن بزند، اما باید ببینیم ضرر کدامیک کمتر است. به نظرم اگر طرح ترافیک اجرا نشود ضرر کمتری بهلحاظ سلامتی شهروندان در پی دارد.
انتقاد از عملکرد شهرداری در شورای ترافیک
علیخانی با بیان اینکه عدم اجرای موقت طرح ترافیک ضررش کمتر است، گفت: باید این کار تا رسیدن به یک شرایط پایدار ادامه یابد. اینکه در یک ساعت ورود و خروج را تعیین کنیم، تاثیر چندانی در عمل ندارد و باید چاره جویی اساسی شود.
او ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری در شورای ترافیک گفت: از شهرداری تهران که در شورای ترافیک این تصمیمات را میگیرد انتقاد دارم. شهردای عضو شورای ترافیک است و از چند رای و نه یک رای برخوردار است و میتواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد. شهردار و سرپرست معاونت حملونقل حداقل باید قبل از تصویب برخی موارد با شورای شهر و کمیسیون تخصصی مشورت داشته باشند و اگر مطالعاتی در این زمینه وجود دارد شورا را مطلع کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص چندگانگی تصمیمات مدیریت شهری گفت: البته شهرداری در خصوص کرونا بسیاری از وظایف خود را درست انجام داده است و قابل تقدیر هم هست ولی در زمینه حمل و نقل مشورتی با شورا نکرده است.
انتقاد از عملکرد حناچی در جلسات ستاد مبارزه با کرونا
او ضمن انتقاد از نبود عضوی از شورای شهر در جلسات ستاد مبارزه با کرونا، به اقدامات شهردار تهران در این ستاد نیز انتقاد کرد و گفت: شهردار که در این ستاد حضور دارد باید قبل از جلسات ستاد پیشنهادات خود را با اعضای شورای شهر و کمیسیونهای تخصصی مطرح کند تا تصمیمات زیر سوال نرود، متاسفانه آقای شهردار در برخی موارد مشورت نکرده است.
علیخانی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی، رایزنی شهرداری برای ورود اتوبوسهای جدید که دولت وعده آن را داده بود باید شدت بگیرد، گفت: ما سه هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و در دو سال گذشته و در شرایط عادی تنها تعداد محدودی تحقق پیدا کرده است و نمیتوان انتظار کرد در شرایط فعلی و کوتاه مدت بتوانند اتوبوس یا واگن جدیدی برای مترو خریداری کنند.معاون عمرانی وزارت کشور نیز اعلام کردهاند که میشود از اتوبوسهای بین شهری در شهر استفاده کرد.
او ادامه داد: اگرچه که ایده خوبی است، اما با این شرایط و قیمتهایی که در نظر گرفته شده، به نظر نمیرسد اتوبوسهای بین شهری برای جابجایی مسافران درون شهری تمایلی نشان دهند، چرا که برای مسافران برون شهری قیمتهای بالاتری اخذ میکنند و با این کرایههای ارزان داخل شهر بعید است استقبالی صورت بگیرد.
علیخانی با بیان اینکه اضافه شدن اتوبوس جدید در این شرایط خیلی خوب است به مشکل آماده نبودن اتوبوسهای جدید اشاره کرد و گفت: اگر اتوبوس جدیدی موجود باشد، به هر طریقی که ممکن است تامین اعتبار میکنیم و از شهرداری میخواستیم تعدادی خریداری کند، اما اتوبوس و واگنهای آمادهای وجود ندارد و تولید و ورود آنها به ناوگان حمل و نقل یک فرایند حداقل یک ساله را در پیش دارد. آن زمانیکه فریاد میزدیم دولت به تعهدات خود عمل کند اگر انجام میشد، امروز این مشکلات را نداشتیم. وقتی کاری در زمان خود انجام نمیشود، با گذشت زمان مشکلاتش چندین برابر میشود.
تصمیمات متزلزل و سردرگم مدیران شهری در حوزه حملونقل
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص عملکرد مدیریت شهری در این مدت که دچار چندگانگی به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی بوده، گفت: شهرداری تمام تلاش خود را میکند و ضمن انتقاد به برخی کارها، اما نمی شود واقعیت را کتمان کرد که شهرداری بیش از توانش در انجام برخی خدمات ظاهر شده است. اما اشکال را در این میبینیم که یکسری تصمیمات نباید متزلزل و حالت سردرگمی داشته باشند، امروز یک تصمیم گرفته شود و فردا یک تصمیم دیگر.
علیخانی افزود: تصمیمات اگر پخته شوند و مشورت بگیرند و کارشناسی شده باشد به نفع همه است. شورای شهر تعطیل نیست، اعضا همیشه در دسترس هستند، اما متاسفانه نمیدانم مدیران شهرداری چه فکری میکنند که بدون مشورت تصمیمگیری میکنند و باعث مورد انتقاد قرار گرفتن از سوی اعضای شورا و کارشناسان میشوند. اکنون بسیاری از اعضای شورا به این رویه انتقاد دارند و این خوب نیست، چرا که ما یک مجموعه هستیم.
بدقولی آقای شهردار در مشورت گرفتن از اعضای شورا
او گفت: نباید این ناهماهنگیها وجود داشته باشد. این مشکل در درجه اول به شهردار تهران باز میگردد، چرا که آن زمانی که میخواستند به عنوان شهردار انتخاب شوند، قول دادند که در تصمیمات با کمیسیونها مشورت میکنند. اگرچه که در برخی موارد مشورت میکنند، اما موضوع طرح ترافیک حتما جزو مواردی بود که با کمیسیون و اعضای شورای شهر مشورت صورت نگرفت. ایشان باید به اعضای شورای شهر اعلام میکردند تا به بهترین تصمیم میرسیدیم تا این همه مورد اعتراض قرار نگیرند. آقای شهردار نباید به این اندازه غیرقابل دسترس باشد و نمیدانم چرا به این شکل تصمیماتی میگیرند که شورا باید پاسخگو باشد، در حالیکه اطلاعی از مبنای آن ندارد.
او تاکید کرد: باید مشخص شود شهرداری برمبنای کدام مطالعات درخصوص طرح ترافیک تصمیم میگیرد و چرا شورای شهر از این مطالعات بیخبر است؟
ارسال دیدگاه