معاون مرکز ملی پرورش استعدادی‌های درخشان باشگاه دانش‌پژوهان جوان:

۷۲۵ منطقه آموزشی و پرورشی کشور در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تحت پوشش برنامه شهاب قرار گرفتند

تهران (پانا) - معاون مرکز ملی پرورش استعدادی‌های درخشان باشگاه دانش‌پژوهان جوان اجرای برنامه ملی شهاب در نظام آموزش‌وپرورش را نقطه عطفی در نظام آموزشی کشور دانست که هم‌اکنون به بزرگ‌ترین برنامه کیفی خصوصاً در دوره ابتدایی تبدیل‌شده است.

کد مطلب: ۹۶۲۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
725 منطقه آموزشی و پرورشی کشور در سال تحصیلی 99-98 تحت پوشش برنامه شهاب قرار گرفتند

حمید رحمانی، معاون مرکز ملی پرورش استعدادی‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اعلام این خبر که تمامی مناطق آموزشی و پرورشی کشور در سال تحصیلی جاری تحت پوشش برنامه ملی شهاب قرار گرفتند به پانا گفت: «امروزه اتخاذ سیاست‌ها و راهبردها و رویه‌های کارآمد برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، یک مساله اساسی برای نظام‌های آموزشی به شمار می‌رود. روش‌های شناسایی و هدایت استعدادها در کشورها متفاوت است اما به‌هرحال این مساله از اهمیت خاصی برخوردار است.»

او ادامه داد: «اجرای برنامه ملی شهاب در نظام آموزش‌ و پرورش که هم‌اکنون به بزرگ‌ترین برنامه کیفی ازلحاظ تعداد مناطق، جمعیت دانش‌آموزی تحت پوشش، عوامل اجرایی و نیز اثرگذاری بر فرایند یاددهی و یادگیری خصوصاً در دوره ابتدایی تبدیل‌شده است، نقطه عطفی در نظام آموزشی کشور است.»

رحمانی برنامه شهاب را به‌عنوان یک برنامه پیشرو و تأثیرگذار در شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با روش تلفیقی و نشان‌دهنده گام بزرگ آموزش‌وپرورش در تغییر ذهنیت‌ها، نگرش‌ها، باورها، جهت‌گیری‌ها و رویکردهای مربوط به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر به سمت رویکردهای تلفیقی دانست.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادی‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان هدف از برنامه ملی شهاب، را هدایت افراد مستعد در مسیر صحیح بالندگی اختصاصی خود و برداشتن موانع احتمالی و ایجاد زمینه مناسب برای حرکت آنان در این مسیر دانست و گفت: «آنچه در این برنامه مورد توجه است، توانایی‌های برجسته‌ تخصصی در حوزه‌های استعدادی متنوع و متکثر همراه با ویژگی‌هایی مانند علاقه شخصی، پشتکار، جست‌وجوگری و پیگیری و سلامت فردی است. »

او ادامه داد: «اکنون در ششمین سال اجرای برنامه ملی شهاب جست‌وجوی زمینه‌ها و بیان فرایندها و نتایج اجرای شهاب در سال‌های اخیر می‌تواند در گشوده‌تر کردن افق دید سیاست‌گذاران و مجریان تأثیرگذار باشد.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادی‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «در این برنامه با ملاک قراردادن مقیاس ارزیابی استعداد که از سوی آموزگار تکمیل می‌شود و در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مناطق آموزشی کشور قابل اجراست پرسش‌نامه‌ای برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف و متنوع تدوین‌شده است که آموزگاران می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های برنامه‌های درسی، ارزشیابی کیفی _ توصیفی، جشنواره پروژه‌های علمی دانش‌آموزان، تکالیف مهارت‌محور، طرح عید و داستان، المپیاد درون‌مدرسه‌ای، جشنواره‌های فرهنگی هنری و همچنین ایجاد موقعیت‌های متنوع و مواجه ساختن دانش‌آموزان در آن موقعیت‌ها، مشاهدات و شواهد خود را از ویژگی‌ها و رفتارهای آنان در فرایند سال تحصیلی جمع‌آوری و در هشت حوزه استعدادی تعیین‌شده یعنی شاخص‌های استعداد در بحث‌های استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی _ ورزشی، اجتماعی، فرهنگ دینی، علوم تجربی، پیش‌بینی و ارزیابی کنند.»

رحمانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های لازم زمینه برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان خصوصا در مناطق محروم و بالندگی نوجوانان و جوانان در راستای تحقق اسناد بالادستی کشور و تحقق گام دوم انقلاب فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار