در جلسه بررسی آییننامه اجرایی مدارس؛
معاون پرورشی آموزش و پرورش تاکید کرد: ایجاد زمینه مشارکت دانشآموزان در فضای تصمیمگیری و همکاری
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر حل بسیاری از مشکلات با ایجاد زمینه مشارکت دانشآموزان در فضای تصمیمگیری و همکاری تاکید کرد
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه بررسی آییننامه اجرایی مدارس که امروز در سالن جلسات معاونت پرورشی برگزار شد گفت: «زیرساخت اجرایی سند تحول بنیادین آییننامه اجرایی مدارس است زیرا تا زمانی که یک چارچوب صحیح نداشته باشیم نمیتوانیم سند تحول بنیادین را در مدارس اجرایی کنیم بنابراین زمینه ساز اجرایی شدن سند تحول بنیادین در مدرسه آیین نامه اجرایی مدارس است.»
او افزود: «بازنگری در آییننامه اجرایی مدارس کار بسیار ارزشمندی است که از سوی شورای عالی آموزش و پرورش در حال اجرا است و از همه همکاران در معاونت پرورشی خواستیم که به صورت تیزبینانه، هوشمندانه، با دقت، سرعت و با توجه به مفاهیم بلند و رویکردهایی حاکم بر سند پیشنهادها و راهکارهای خود را ارائه کنند.»
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: «البته در آییننامه اجرایی باید چند شاخص تعریف کنیم که در آییننامه فعلی این شاخصها وجود ندارد.»
او اشاره کرد: «همانطور که میدانید روح حاکم بر سند تحول بنیادین تربیت تمامساحتی است بنابراین در آییننامه اجرایی جدید مدارس نیز باید رویکردی کاملا تربیتی با هدف ایجاد مشارکتپذیری ببینیم.»
کاظمی افزود: «در آییننامه جدید باید ارکان مدرسه به ویژه دانشآموزان در شکلگیری تربیت نقش داشته باشند زیرا امروز بیشترین و مهمترین نقش در شکل گیری تربیت را خود دانشآموز دارد یعنی هر چقدر زمینه مشارکت دانشآموزان را در فضای تصمیمگیری و مدیریت همکاری فراهم کنیم بسیاری از مشکلات در مدارس حل خواهد.»
او ادامه داد: «آییننامه اجرایی مدارس زمینه همافزایی و همسوسازی همه ارکان مدرسه را برای تحقق سند تحول بنیادین محقق میکند به شرط اینکه منطبق با شاخصهای اصلی باشد.»
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: «شاخصهای تعلیم و تربیت تمامساحتی است و معتقدیم باید رویکرد تربیتی در حوزه آموزشی و در عرصه فعالیتهای اداری و اجرایی حاکم باشد.»
او افزود: «علاوه بر این در آییننامه باید توزیع عادلانهای در ساحتهای تعلیم و تربیت انجام شده باشد تا بتوانیم به اهداف سند تحول بنیادین دست یابیم و تعلیم و تربیت تمامساحتی در آموزش و پرورش رخ دهد.»
کاظمی گفت: «در آییننامه قبلی نقش دانشآموزان کمرنگ دیده شده است و پیشنهاد میکنم که حتما در شورای مدرسه نماینده تشکلهای دانشآموزی یا نماینده شورای دانشآموزی حضور داشته باشند زیرا نمیتوانیم در جلسات و شوراها برای دانشآموزان تصمیمی بگیریم که دانشآموزان در آن هیچ نقشی ندارند. بنابراین باید نقش و سهم دانشآموزان را در بخشهای مختلف آییننامه به دلایل مختلف بینیم زیرا در خود سند تحول بنیادین نیز نقش دانشآموز بسیار پررنگ است.»
او اضافه کرد: «باید از این فرصت استثنایی که به ویژه برای فعالیتهای تربیتی در شورای عالی آموزش و پرورش به وجود آمده است به خوبی استفاده کنیم و با توجه به این شاخصها آییننامه را بازنگری کنیم تا به اهدافی که در سند تحول به دنبال آن هستیم دست یابیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی گفت: «اگر قرار است مدرسهمحوری و تمرکززدایی مطرح شود و مدرسه را رکن اصلی تحول بدانیم باید به مدیر اختیارات متعددی در حوزه های مختلف بدهیم زیرا قرار نیست که مدرسه فقط کانون تحول در درون خود باشد بلکه قرار است کانون تحول در محله باشد. اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید مدیران قدرت تصمیمگیری داشته باشند و موانع تصمیمگیری مدیران مدرسه برای انجام فعالیتها کاهش یابد که در آییننامه فعلی محدودیتها برای مدیر زیاد است.»
مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره نیز در این جلسه گفت: «با توجه به دغدغه تربیتی که در شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد بحث تجدید نظر در آییننامه اجرایی مدارس مطرح شده است.»
او گفت: «باید بتوانیم به صورت جدی ماموریتهای حوزه پرورشی را در آییننامه بگنجانیم تا بر اساس سند تحول بنیادین مدارس از یک موسسه آموزشی صرف به یک موسسه آموزشی و تربیتی تبدیل شوند.»
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره ابراز امیدواری کرد با تدوین آییننامه جدید اجرایی مسائل تربیتی موثر تر در مدارس دیده شود.
همچنین علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز در این جلسه گفت: «خوشبختانه اعضای شورای عالی نگاه تربیتی به مسائل آموزش و پرورش دارند و این نگاه آنها بسیار ارزشمند است.»
او اشاره کرد: «امیدواریم در تدوین آییننامه اجرایی جدید مدارس بحث پرورشی با جدیت پیگیری شود تا مشکل تربیتی در مدارس نداشته باشیم زیرا با توجه به سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون تربیت و مدیر محور فعالیتهای تربیتی در مدارس باشد.»
سپس میکائیل باقری، معاون مدیر کل قرآن، عترت و نماز گفت: «آییننامه اجرایی فعلی مدارس رنگ و بویی پرورشی ندارد و بر اساس سند به روز نشده است اما تمام فعالیتهایی که در سند دیده شده است رویکردی پرورشی دارد بنابراین باید بحث پرورشی و تربیتی در آییننامه مدارس دیده شود.»
احمد عابدینی، معاون شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: «اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی چنین جلسهای را برای آیین نامه اجرایی مدارس برگزار کرده است ابتکاری است که تنها در این معاونت شکل گرفته است.»
او ادامه داد: «امروز در جامعه نیاز بیشتری به طرح جامع تربیت داریم و باید از این فرصتی که در شورای عالی آموزش و پرورش ایجاد شده است به خوبی استفاده کنیم.»
معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «ما در مورد تحول بسیار صحبت کردهایم تغییر آیین نامه اجرایی مدارس میتواند زمینهساز تحول در مدارس باشد. در آییننامه جدید باید اختیارات بیشتری به مدیران مدارس بدهیم زیرا تحول در مدارس اتفاق نمیافتد مگر اینکه به توانمندی مدیران مدارس اعتماد کنیم.»
او اشاره کرد: «در آییننامه جدید باید کاری کنیم که ارسال بخشنامهها به مدارس کاهش یابد و مدیر بتوانند با توجه به مسئولیتی که در محدوده مدرسه دارد تصمیمگیری کند تا نیازمندیهای خود را برآورده سازد.»
ارسال دیدگاه