شکوهی: طرح تکالیف مهارت‌محور و پروژه بازی و یادگیری در سال ۹۸ توسعه می‌یابد

در سال۹۷ نزدیک به ۴۰ هزار دانش‌‌آموز به تحصیل بازگشتند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توسعه طرح بازی و یادگیری و تکالیف مهارت‌محور را مهم‌ترین اولویت‌های معاونت آموزش ابتدایی در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۰۲۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
شکوهی: طرح تکالیف مهارت‌محور و پروژه بازی و یادگیری در سال 98 توسعه می‌یابد

مرتضی شکوهی مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره عملکرد این دفتر در سال ۹۷ گفت: «سیاست‌های ما در سال ۹۷ در راستای برنامه‌های کلان وزارت آموزش و پرورش بود؛ برنامه‌هایی منبعث از سند تحول بنیادین، سیاست‌های وزیر محترم آموزش و پرورش و براساس رویکردها و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی. مأموریت اصلی دفتر آموزش دبستانی در دو محور ایجاد شرایط دسترسی همه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در دوره ابتدایی و ارائه آموزش با کیفیت به تمامی دانش‌‌آموزان در حال تحصیل در این دوره است.»

او ادامه داد: «در محور اول شاخص‌های مختلفی مانند شاخص افزایش پوشش تحصیلی، جذب بازماندگان تحصیل، بهبود وضعیت حضور دانش‌‌آموزان در مدارس مورد توجه ما بوده که خوشبختانه با تلاش‌هایی که در سطح استان‌ها انجام شده وضعیت پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و بیش از ۹۸ درصد دانش‌‌آموزان در دوره ابتدایی تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.در جذب بازماندگان از تحصیل نیز سال ۹۷ نزدیک به ۴۰ هزار دانش‌‌آموز به تحصیل بازگشتند.»

شکوهی گفت: «در محور دوم آموزش والدین دانش‌آموزان کلاس اولی برای افزایش تعامل و همکاری بین مدرسه و والدین انجام شد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با استان‌ها درخصوص تکرار پایه تحصیلی منعقد شد و استان‌ها موظف شدند که در جهت کاهش نرخ تکرار پایه تحصیلی تلاش‌ کنند. همچنین از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که نرخ تکرار پایه تحصیلی بیشتر است، حمایت‌های اعتباری و تخصصی بیشتری شد.»

او یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دفتر آموزش دبستانی در سال ۹۷ را افزایش و ارتقا تحصیلی دانش‌‌آموزان اعلام کرد و گفت: «در همین راستا طرح تکالیف مهارت محور، عید و داستان، بازی و یادگیری از جمله طرح‌هایی بودند که در جهت افزایش انگیزه و علاقه تحصیلی دانش‌‌آموزان در سال ۹۷ اجرا شدند.»

شکوهی ادامه داد: «بحث ممنوعیت برگزاری آزمون‌ها و ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک درسی از دیگر سیاست‌های مهم وزیر آموزش و پرورش و رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی بود که در سال ۹۷ مورد تأکید قرار گرفت.»

مدیر کل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به اقدامات این دفتر در بحث مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت: «در راستای سیاست‌ها و پروژه‌هایی که وزیر محترم آموزش و پرورش تحت عنوان مدرسه‌محوری مشخص کرده بودند، برنامه ویژه مدرسه، برنامه ارزیابی عملکرد مدیران در جهت بهبود شرایط یادگیری دانش‌‌آموزان، توسعه عدالت آموزشی با به کارگیری راهبران آموزشی در مدارس، در دفتر آموزش ابتدایی اجرا شد.»

شکوهی درباره برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی در سال ۹۸، گفت: «بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها مانند اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی، افزایش پوشش تحصیلی، افزایش جذب بازماندگان از تحصیل و... در سال تحصیلی ۹۸ نیز ادامه پیدا می‌کند اما چند موضوع در راستای تأکیدهای وزیر محترم و سیاست‌های ایشان به طور جدی‌تر پیگیری می‌شود.»

او آسیب‌شناسی برنامه‌های در حال اجرا در سال ۹۷ را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت آموزش ابتدایی در سال ۹۸ اعلام کرد و گفت: «دکتر حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید دارند که باید بررسی میدانی از اجرای برنامه‌ها داشته باشیم و فعالیت‌هایی که اثربخشی آن معلوم نیست را استمرار نبخشیم و به فعالیت‌ها و کارهایی بپردازیم که در راستای مأموریت معاونت آموزش ابتدایی تعریف شده است.»

شکوهی به اصلاح آئین‌نامه ارزش‌یابی تحصیلی و تربیتی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت «اصلاح این آیین‌نامه در سال ۹۸ به شورای‌ عالی آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود و در آن شورا بررسی و تصویب می‌شود.»

او ادامه داد: «در سال ۹۸ طرح تکالیف مهارت‌محور و پروژه بازی و یادگیری توسعه بیشتری پیدا می‌کند و ما اقدامات جدی‌ای را برای تقویت عوامل انسانی مؤثر در اجرای این طرح‌ها، خواهیم داشت.»

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برنامه کارآمد از برنامه‌های مهم معاونت آموزش ابتدایی است و به معلمان کمک می‌کند که خودشان نیازهای آموزشی را شناسایی کنند و با همکاری و اشتراک با یکدیگر و کمک مدیران مدارس در جهت توسعه حرفه‌ای خودشان تلاش کنند. این برنامه نیز با جدیت بیشتر در سال ۹۸ اجرا می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار