مدیرکل دبستانی آموزشوپرورش: دستهای حمایتی جایگزین دستهای مداخلهای در مدارس شود
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش در همایش استانی "برنامه تدبیر" که به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ماهان برگزار شد، آموزش و پرورش را حوزهای فراپیچیده و نیازمند روشهای نوین مدیریت دانست.
به گزارش دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، مرتضی شکوهی در این همایش به گستردگی و پیچیدگی آموزش و پرورش، آن را حوزهای فراپیچیده دانست و گفت: «اهمیت مدیریت این دستگاه فراپیچیده در مقایسه با مدیریت سایر حوزهها متفاوت است.»
او گفت: «ورودی آموزش و پرورش، انسان است و انسانها فرآیندهایش را تعیین میکنند که باعث میشود این حوزه به حوزهای حساس و ظریف تبدیل شود و برای بالندگی و یافتن راههای بدیع، نو و خلاقانه نیاز به تحلیلگری، اندیشهورزی و مهارتآموزی داشته باشد.»
شکوهی به تبیین جایگاه مهم مدرسه در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «جایگاه مدیریت مدرسه در پیشبرد امور مدرسه، ایجاد تحول در آن، بهبود کیفیت عملکرد و تحقق اهداف آن، جایگاهی مهم است و اگر مدرسه نباشد سایر سطوح آموزش و پرورش هم وجود ندارند، مدرسه، خاستگاه و تجلی گاه اهداف آموزش و پرورش است.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم ارتقای جایگاه مدیریت مدرسه تاکید کرد و افزود: «به طور طبیعی تغییر در مدیریت مدرسه با تغییر در منابع انسانی، تغییر در نگرش افراد جامعه، میزان مشارکت اولیا و ذینفعان اتفاق میافتد و ثروت کمیاب هر سازمانی نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که مدیران توانمند کمیابترین گروه هستند.»
او ادامه داد: «تردیدی نیست که تحول آموزش و پرورش، اجرایی کردن مفاد سند تحول بنیادین و تحقق سند چشمانداز راهی ندارد جز این که مدرسه به سطحی از توانمندی و قدرت مدیریتی برسد تا به کانون پیشرو محله تبدیل شود، مدرسه باید از انزوا خارج شود و به نقش پررنگ خود برگردد، باید دستهای مداخلهای خود را از مدارس برداریم و فقط دستهای حمایتی را لحاظ کنیم.»
شکوهی گفت: «باید به مدیر مدرسه بها داده شود، اعتماد شود، افتخار شود. اگر مسئولان نقش حمایتی از مدیر مدرسه داشته باشند، مدرسه محوری شکل میگیرد و مدرسه محوری نیاز به مدیری فکور، توانمند، خلاق، خردورز با توانمندی جلب مشارکت دارد.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «سند تحول بنیادین انتظار خود را از مدرسه و مدیر مدرسه به روشنی بیان کرده است، آییننامه اجرایی مدارس، قانون اساسی مدارس است و تکیه بر ارکان مدرسه و مدیریت آن دارد و مدیر را موظف میکند که برنامه عملیاتی را اجرا کند، مدیر مدرسه باید وضعیت مدرسه را تحلیل کند که شامل بررسی عملکرد درسی دانشآموزان، بررسی وضعیت پرورشی، بهداشتی و اداری میشود و از این طریق نقطه مطلوب را ترسیم کند.»
او گفت: «مدیر باید راهی برای تامین منابع انسانی و مالی پیدا کند و با وجود همه کاستیها و محدودتها برنامهریزی راهبردی کند، یعنی گذشته را مورد مطالعه قرار دهد، وضعیت را تحلیل کند و با نگاهی جامع تصمیم بگیرد، یک مدیر موفق هرگز در نمیماند بلکه یا راهی پیدا میکند یا راهی میسازد.»
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «در ارزیابی عملکرد مدیران باید برون داد مدارس را بررسی کرد نه خروجی آنها را و قطعا مطالعه وضعیت مدیریت مدارس در کشورهای پیشرفته کمک میکند تا بتوانیم با در نظر گرفتن همه شاخصهای مدیریتی به جایگاه بهتری در زمینه ارتقای مدیریت مدرسه برسیم.»
ارسال دیدگاه