رضا مددی: سند تحول به همه سوالات تربیتی آموزش و پرورش پاسخ داده است
تهران (پانا)- مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به تشریح ارتباط میان این سند و مسائل تربیتی پرداخت.
رضا مددی در آیین اختتامیه هفته گرامیداشت تربیت اسلامی و امور تربیتی که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد درباره فعالیت ها و ماموریت های امور تربیتی براساس سند تحول بنیادین گفت: «امروزه نقشه راه آموزش و پرورش با نهاد تعلیم و تربیت براساس سند تحول و قانون اساسی آموزش و پرورش تا افق ۱۴۰۴ است و هرآنچه آموزش و پرورش برای سیاست گذاری و برنامه ریزی می خواهد در سند تحول بنیادین آورده شده است.»
او افرود: «به تمامی سوالات مهم در حوزه تربیتی که در آموزش و پرورش لازم است، در این سند پاسخ داده شده است بنابراین با یک نگاه و باور درست به سند تحول بنگرید زیرا این سند در شرایط فعلی تکیه گاه آموزش و پرورش است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با طرح این سوال که چرا امور تربیتی بعد از انقلاب در کوتاه ترین زمان ممکن در آموزش و پرورش شکل گرفت و ماموریت این نهاد چیست گفت: «باید بررسی کنیم ماموریت امور تربیتی به عنوان بخشی از این پیکره بزرگ چیست. مهم ترین ماموریت این مجموعه بعد از انقلاب، جاری سازی تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش است.»
مددی گفت: «سند تحول همان نسخه تربیت اسلامی است که شما مربیان امور تربیتی چهل سال دنبالش می گردید پس سند تحول بر ماموریت و شعار مربیان که از طریق امور تربیتی دنبال می کنید محقق می شود.»
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین این سند را سند تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: «اگر مربیان به سند تحول بپردازند اطمینان می دهم خدمت بزرگی به آموزش و پرورش و امور تربیتی شده است. مهم بودن امور تربیتی به واسطه کارکردهای آن است.»
او گفت: «سند تحول بنیادین نقشه راه و نسخه تعلیم و تربیت اسلامی ماست. اگر امور تربیتی ولایی بودن خود را از دست دهد اعتبارش از دست خواهد رفت.»
مددی در ادامه صحبت هایش سند تحول بنیادین را برنامه راهبردی آموزش و پرورش تا افق ۱۴۰۴ دانست و افزود: «تمام مربیان امور تربیتی باید مبانی، چیستی و چرایی تربیت را بدانند که پاسخ آنان در سند تحول بنیادین آمده است. اولین چرخشی که در سند تحول بنیادین آمده این است که آموزش و پرورش از نهاد آموزشی باید به نهاد اجتماعی تبدیل شود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «برای حرکت تمام آموزش و پرورش بر مدار تربیت باید به گفتمان سازی تربیت براساس سند تحول بنیادین بپردازیم و تمام دغدغه های آموزش و پرورش تربیت شود.»
او معتقد است با گفتمان سند تحول بنیادین به آموزش و پرورش کشور جهت می دهیم. مددی در این باره افزود: «چتر معاونت پرورشی و فرهنگی باید برای تمام سیستم آموزش و پرورش باز شود سیاست های فرهنگی در آموزش و پرورش با دبیری این حوزه اتفاق می افتد.»
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: «معاونت پرورشی و فرهنگی باید سیاست گذاری کند و به این سیاست گذاری در جای جای دنیا پرداخته شود. این معاونت مسئولیت سیاست گذاری برای تمام اجزای آموزش و پرورش را دارد.»
مددی بخش مهمی از برنامه های سند تحول را در حوزه پرورشی خواند و تاکید کرد: «امور تربیتی و معاونت پرورشی باید قوت فکری داشته باشد چراکه راهبری تربیت آموزش و پرورش قوت فکری می خواهد.»
او افزود: «سازمان دانش آموزی متولد شده از معاونت پرورشی است و این سازمان نیز باید قوت فکری داشته باشد زیرا سیاست گذار و راهبر تمام فعالیت های گروهی در مدرسه است.»
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: «در تعریف تربیت در سند تحول آمده است تربیت یک امر متعالی بین مربی و متربی است که متربی با اختیار، آگاهی و آزادی عمل انتخاب کند و مربی متربی را در مسیر دستیابی به شکل گیری هویت هدایت کند.»
مددی ادامه داد: «مربیان امور تربیتی باید کار خود را در امور تربیتی در راستای ترویج ساحت های شش گانه آموزش و پرورش جلو ببرند تا تربیت تمام ساحتی مبنای عمل باشد.»
او در ادامه افزود: «اگر به سازمان دهی ذهنی مربیان مدارس بپردازیم بخشی از ماموریت امور تربیتی را انجام داده ایم.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «دانش آموزان در تربیت خود مسئولیت و نقش آفرین هستند لذا باید شرایط و زمینه های لازم برای مشارکت در فرایند تربیت برای آنان فراهم شود.»
مددی به ظرفیت مجلس دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی در مدارس اشاره کرد و ادامه داد: «شوراهای دانش آموزی را تا می توانیم باید جدی بگیریم زیرا جز ارکان مدرسه است. مجلس دانش آموزی برای جمهوری اسلامی ایران مهم است زیرا صدای بچه ها از طریق آن شنیده می شود لذا سازمان دانش آموزی به مجلس دانش آموزی بهای بیشتری دهد.»
ارسال دیدگاه