در جلسه شورای سیاستگذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی ایلام؛
علیرضا کاظمی: استان ایلام علیرغم اینکه از نظر امکانات وضع خوبی ندارد، از نظر شاخصهای پرورشی وضع مناسبی را داراست
تهران (پانا) - به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش استان ایلام علیرغم اینکه از نظر امکانات وضعیت خوبی ندارد اما از نظر شاخصهای پرورشی وضعیت مناسبی را داراست.
شورای اداری، شورای سیاستگذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی استان ایلام بعدازظهر امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار ایلام، سرپرست مرکز برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، مدیرکل شوراهای آموزش و پرورش، اعضای شورای تامین، رییس سازمان مدارس غیردولتی، معاون اقتصادی استانداری ایلام، شهریار حیدری، مدیرکل دفتر امور مناطق مرزی وزارت کشور و رییس سازمات نوسازی مدارس در استانداری ایلام برگزار شد.
اسفندیار رستمزاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در شورای اداری استان ایلام گفت: «ما سه شهر مشترک مرزی با کشور عراق داریم. ۵۵ هزار و نهصد دانشآموز ما یعنی ۶۰ درصد دانشآموزان در مناطق مرزی تحصیل میکنند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام ادامه داد: «اختصاص برنامههایی در صداوسیما با تدوین برنامه از سوی آموزش و پرورش، اختصاص بودجه برای شناسایی بیسوادان در مناطق مرزی، استانداردسازی سیستم گرمایشی و جمعآوری بخاریهای فرسوده، اجرای طرح ایرانمهارت در مناطق روستایی، تخصیص اعتبار برای تجهیز کتابخانهها و مدارس و نمازخانهها و برگزاری اردوهای بروناستانی به ویژه سفر مشهد برای دانشآموزان مناطق روستایی و مرزی از درخواستهای ما برای بهتر شدن شرایط است.»
مجتبی زینیوند در ابن نشست گفت: «مسایل و مشکلات مناطق مرزی و مرزنشینان بر کسی پوشیده نیست. همه ما به اهمیت مناطق مرزی به عنوان ویترین افتخار و فرهنگ کشور واقف هستیم. به همین خاطر آموزش و پرورش توجه ویژهای به مناطق مرزی دارد و شورایی را برای توجه ویژه به این مناطق و آموزش و پرورش تشکیل داده است.»
رییس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: «قرار است برای استانی تصمیم بگیریم که نام ایلام همچون ستارهای درخشان در مرز پرافتخار ایران میدرخشد. ایلام افتخار دارد که رتبه دوم از نظر تعداد شهدای هشت سال دفاع مقدس را دارد و ۸۵۶ اثر تاریخی در این استان، جنبه گردشگری خوبی به استان بخشیده است.»
علیرضا کاظمی نیز در این نشست با تبریک هفته امور تربیتی گفت: «ماموریتی که به من واگذار شد و دیروز در معیت معاون پرورشی استان ایلام به شهرستان بدره و درهشهر رفتیم.»
او از تلاش مدیران استان برای اجرای برنامههای آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت: «در این دو شهرستان علاوه بر دیدار با ائمه جمعه، بازدیدهایی داشتیم و از نزدیک با مشکلات آشنا شدیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: «استان ایلام علیرغم اینکه از نظر امکانات وضعیت خوبی ندارد اما از نظر شاخصهای پرورشی وضعیت مناسبی دارد. در حوزه نهضت حفظ قرآن، استان ایلام پیشتاز است. همچنین در طرح شهید بهنام محمدی و طرح توانمندسازی نیروی پرورشی تلاشهای ارزشمندی انجام شده است که شایسته تقدیر است.»
رییس سازمان دانشآموزی گفت: «در شهر درهشهر بازدیدهای متنوعی داشتیم و در هماهنگی با رییس سازمان نوسازی قرار شد مراکز نیمهتمام ابن شهر تکمیل شود.»
او ادامه داد: «کمبود امکانات و زیرساختهای رفاهی، لزوم تجهیز مرکز درمانی درهشهر، فرسودگی فضاهای آموزشی و پرورشی و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی، توجه کم به ایجاد مراکز مشاوره و پرورشی، کمبود سرانه اردوگاهی، عدم جذب نیروهای پیشدبستانی، کمبود نیروی خدماتی و برخورداری از حق مناطق جنگی از اهم مشکلاتی بود که در بازدیدها مطرح شد و امیدواریم با دستور وزیر آموزش و پرورش و کمکهای استان این مشکلات به زودی برطرف شود.»
مهرالله رخشانیمهر، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هم که یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود گفت: «سرانه فضاهای آموزشی استان ایلام بیش از ۷ متر مربع است و جزو ۶ استان اول کشور است.»
او گفت: «شهر ایلام و درهشهر کمترین سرانه را نسبت به میانگین استان دارند که باید تلاش کنیم این دو شهر هم به میانگین استان برسند.»
او افزود: «فقط ۱۴ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در ایلام باقی مانده که باید تلاش زیادی کنیم و سریع انجام دهیم.»
رخشانیمهر ادامه داد: «برنامه جمعآوری مدارس سنگی را هم شروع کردیم و ظاهرا کمتر از ۲۰ کلاس درس سنگی در استان وجود دارد.»
ارسال دیدگاه