در نشست خبری امروز
معاون توسعه مدیریت در تشریح بودجه خبر داد: تجمیع ادارههای آموزش و پرورش با زیر 5 هزار دانشآموز
۴۰ میلیارد تومان کمک هزینه مهدکودک کارکنان آموزش و پرورش مربوط به سال ۹۷ قطعا تا پایان سال پرداخت میشود
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشستی خبری، جزئیات لایحه بودجه دولت در حوزه آموزش و پرورش را تشریح کرد و از تجمیع ادارههای آموزش و پرورش با زیر پنج هزار دانشآموز خبر داد.
علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در نشستی خبری صبح امروز که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد درباره کلیات بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ گفت: «کل اعتبارات این وزارتخانه در سال ۹۸، حدود ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که در حوزه اعتبارات هزینهای ۲۹ درصد و در حوزه اعتبارات عملکردی ۴۰.۳ درصد و با در نظر گرفتن اعتبارات رتبهبندی ۲۹.۵ درصد کل اعتبارات افزایش یافته است.»
او به وجود ۱۳ ردیف اعتبار مربوط به آموزش و پرورش در لایحه بودجه پیشنهادی دولت اشاره کرد و گفت : «درصد این اعتبارات با توجه به الزامات رشد یافته است به گونهای که ردیف آموزش و پرورش استانها برای سال آینده ۲۵درصد، برونسپاری شاخه کار دانش ۲۳درصد، حقوق خرید خدمات آموزشی ۲۱درصد، تربیتبدنی دانشآموزان ۲۰درصد، مدارس خارج از کشور ۱۵درصد و سرانه دانشآموزی ۱۰ درصد رشد نشان میدهد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «این افزایش و بودجه برای ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز و پرداخت حقوق ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ معلم برای سال ۹۸ پیشبینی شده است.»
الهیار ترکمن ادامه داد: «۴۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سال آینده برای پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان در نظر گرفته و سرانه دانشآموزی نیز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.»
او سرانه غذای دانش آموزان در مدارس شبانهروزی را به ازای هر دانشآموز روزانه ۳۵۰۰ تومان اعلام کرد و آن را ناچیز دانست و گفت : «این مبلغ برای دانشجویان روزانه ۱۶هزار تومان پرداخت میشود که باید تمهیداتی اندیشیده شود تا رقم سرانه غذا متعادل شود.»
سرانه ورزشی دانشآموزان ۷۶۰۰ تومان است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش سرانه ورزشی دانشآموزان در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده را ۷ هزار و ۶۰۰ تومان و سرانه ارتقای سلامت جسمی دانش آموزان را ۴ هزار و ۴۰۰ تومان و سرانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به انضمام طرح نماد را ۲۵۵ هزار تومان اعلام کرد.
او ادامه داد: «همچنین سال ۹۸ مبلغی حدود ۷۴میلیارد تومان برای زیر پوشش قرار دادن ۲۷۱ هزار نوآموز مناطق دوزبانه و محروم در نظر گرفته شده است.»
اللهیار گفت : «سرانه پرورشی دانشآموزان ۲۰ هزار تومان، اعتبار مدارس خارج از کشور ۲۰۷ میلیارد تومان و حقوق کارکنان خدمات آموزشی با ۵درصد رشد، ۳۷۵ میلیارد تومان برای سال ۹۸ پیشنهاد شده است.»
او ادامه داد: «توجه به کارکرد اصلاحات ساختاری از ویژگیهای بودجه امسال است و علاوه بر این بر روی اصلاح سیاستگذاری مالی کار شده است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «کاهش استفاده از درآمدهای ارزی، الزام صندوقها به افزایش کارایی بنگاههای تحت پوشش و اصلاحات فرایندی در آموزش و پرورش در بودجه مورد تأکید قرار گرفته است.»
اللهیار ترکمن گفت: «کاهش ادارههای کوچک مقیاس کمتر از پنج هزار نفر در مراکز استانها، پوشش سالانه ۱۰درصد دانشآموزان از طریق خرید خدمات آموزشی، هدفمندی مصرف درآمدهای اختصاصی سازمانها، ممنوعیت ایجاد مراکز آموزش عالی جدید و انتقال دانشگاههای وابسته به دستگاهها به وزارت علوم، ممنوعیت ایجاد واحدهای اداری در استانها و افزایش شفافیت بودجهای نیز از دیگر مواردی هستند که در لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفته است.»
ادارههای کمدانشآموز تجمیع میشوند
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تبصرههای مهم ذیل مواد لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: «ساماندهی املاک مازاد، پاداش پایان خدمت بازنشستگان، پیشبینی دو هزار میلیارد برای مناسبسازی حقوق بازنشستگان، ممنوعیت اجرای بخشنامههایی که بار مالی دارند اما بودجه آنها پیش بینی نشده است، پیشبینی ۱۰۰ میلیارد تومان برای آب و برق و گاز مدارس از محل هدفمندی یارانه، اجازه به استانداران که یارانه سه دهک بالای درآمدی را حذف و از منابع حاصله برای تکمیل پروژههای نیمهتمام استفاده کنند، اجازه به وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی مدارس، سیاستگذاری برای مشارکت دولتی و غیردولتی در تکمیل طرحهای نیمهتمام، تکالیف دولت برای استقرار بودجهریزی عملیاتی، کاهش ادارات استانی به ۶۲ مورد، تجمیع ادارههای آموزش و پرورش با زیر پنج هزار دانشآموز از این جمله هستند.»
چرا برنامه اصلاحی تبدیل به تهدید میشود؟
او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره صحبتهای رئیس جمهوری در مجلس درباره هزینه ۴میلیونی دانشآموزان و حمایت از طرح خرید خدمات آموزشی گفت: «رئیس جمهور به قیمت تمام شده هر دانشآموز اشاره کرده بود. دولت بیشترین رشد را به آموزش و پرورش داده اما اصلاحات ساختاری در لایحه مورد توجه قرار گرفته است و باید از سیاستهای اتخاذشده استفاده کنیم. نباید این صحبتها را تهدید تلقی کنیم. نمیدانیم چرا هر برنامه اصلاحی در آموزش و پرورش سریعا تبدیل به تهدید میشود؟»
او ادامه داد: «چرا به حقوق دانش آموزان کمتر توجه میشود؟ مناطق دوردستی داریم که معلم به آنجا نمیرود و در تامین نیروی انسانی مشکل داریم، اینجا حق دانشآموز نباید پایمال شود. سیستان و بلوچستان از طرح خرید خدمات استفاده کرده و معدل دانش آموزان یک منطقه تا ۱.۵ نمره بالا رفته است. این طرح هم تحت استانداردها و ضوابط اجرا میشود.»
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد علاوه بر توجه به حقوق معلمان باید در راستای تحقق حقوق دانشآموزان کشور نیز تلاش کرد. او گفت: «روستاهای پراکنده و صعبالعبوری داریم و میخواهیم آموزش را در این مناطق از طریق خرید خدمات انجام دهیم. البته لایحه است و باید در مجلس تصویب شود.»
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه نوسازی مدارس با توجه به آمار بالای مدارس ناایمن گفت: «پیشنهادهایی در برنامه ششم توسعه داشتیم اما در مجلس به شکل دیگری تصویب شد. با این حال سازمان نوسازی برنامههای ویژهای دارد که اعلام میکند.»
کمکهزینه مهدکودک فرزندان کارکنان پرداخت میشود
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره کمک هزینه مهدکودک کارکنان آموزش و پرورش گفت: «این بند از سال ۸۴ به علت کسری بودجه در آموزش و پرورش اجرا نمیشد. بعد از حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر پرداخت این هزینه از سال ۸۴ تا سال ۹۶، ۸۰۰ میلیارد تومان در این خصوص به بدهیهای آموزش و پرورش اضافه شد و در حال پیگیری تامین منابع از طریق سازوکارهای موجود هستیم. برای پرداخت سالجاری نیز ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تا آخر سال قطعا پرداخت میشود.»
اللهیار درباره تغییر وضعیت قراردادیهای کار معین گفت: «طبق مصوبه سازمان اداری استخدامی این نیروها باید تا سقف ۱۰ درصد پستهای مصوب تغییر وضعیت پیدا کنند اما در در آموزش و پرورش این رقم بیشتر از ۱۰درصد بوده است. تاکنون نیز مجوزی از سوی سازمان اداری استخدامی برای تغییر وضعیت داده نشده است.»
برای لایحه رتبهبندی ۱۱هزار میلیارد تومان پیشبینی کردیم
اللهیار ترکمن درباره اجرای طرح رتبهبندی معلمان نیز گفت: «رتبهبندی در راستای ارتقای کیفیت در سال ۹۸ اجرا میشود و هدف اصلی آن افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای انگیزه معلمان در دستیابی به صلاحیتهای بالاتر و ارتقای آموزش است.»
او ادامه داد: «لایحه رتبهبندی در دولت در دست بررسی است و بهزودی به مجلس ارسال خواهد شد. برای این امر حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان پیش بینیکردیم که البته رتبهبندی در سال ۹۴ بر اساس دستور دولت یک مرتبه و با اعتبار ۷هزار میلیارد تومان اجرایی شده و هر سال در بودجه گنجانده میشود و موجود است. مجلس باید تصویب کند که ارتقای صلاحیتها ادامه یابد.»
اللهیار ترکمن گفت: «با توجه به اینکه پیشبینی ما این است که بر مبنای رتبهبندی سال ۹۴ حرکت کنیم. بنا بر این پیشبینی به ۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. البته این رقم فعلا در مرحله مذاکره است و برای از دست نرفتن فرصت، ۲ هزار میلیارد تومان در قالب ردیف پیشبینی کردهایم که بر اساس سازوکارهای قانونی بودجه قابل افزایش است. اگر این رقم به سرجمع بودجه اضافه میشد قابل افزایش نبود.»
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: «با تصویب لایحه در مجلس، روند و زمان اجرای رتبهبندی در سال آینده مشخص خواهد شد.»
به هیچ وجه از مدرسه درآمد کسب نمیکنیم
سوال بعدی از اللهیار ترکمن درباره وضعیت شیرمدارس بود. او گفت: «برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار در سال جاری پیشبینی شده بود که تاکنون تخصیص نگرفته است. در سال ۹۶ هم تخصیصی نداشتیم و همچنان پیگیر هستیم. برای سال ۹۸ پیشبینیها انجام شده و به دنبال تخصیص این اعتبار خواهیم بود.»
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مربوط به اقتصاد آموزش و پرورش و کسب درآمد مدارس گفت: «تا به امروز سوپرمارکتی در مدرسه زده نشده یا قسمتی از فضای مدرسه برای کار اقتصادی اجاره داده نشده است. شان مدرسه اجازه این کار را نمی دهد.این موضوع مدنظر ما نیست و اقتصاد مدرسه را طبق الگوهای مشخص در دست پیگیری داریم که هدف آن مدرسهمحوری است. درآمدهای آموزش و پرورش نیز مشخص است و ما به هیچ وجه از مدرسه درآمد کسب نمیکنیم.»
او درباره ساماندهی املاک مازاد آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ گفت: «ساماندهی املاک مازاد چندسالی است که در تبصره ۹ پیش بینی میشود. برای سال آینده نیز در لایحه آمده است. قانون به ما اجازه فروش نمیدهد و اجازه تغییر کاربری داریم که هر وقت نیاز شد دوباره به حالت آموزشی برگردد.»
او ادامه داد: «این طرح در استان های مختلف دنبال میشود و حدود ۲۵ مورد موفق تغییر کاربری داشتهایم که برای سال آتی هم ادامه می یابد.»
۴۰درصد ادارات آموزش و پرورش زیر ۵هزار دانشآموز دارند
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اصلاحات ساختاری، ادغام معاونتها و کاهش ادارات کوچک در استانها گفت: «ساختار بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در ستاد و استانها باید تغییر کند. شش معاونت فعلی جا افتاده و مستقر شدهاند و پیشنهاد ما این بود که در مجموع تغییری در معاونتها ایجاد نشود و کوچکسازی ساختار را در زیرمجموعه دنبال کنیم که این مساله در دست بررسی است.»
اللهیار گفت: «بر اساس آمار موجود از ۷۶۰ منطقه آموزشی حدود ۴۰ درصد از ادارات آموزش و پرورش ما زیر ۵۰۰۰ دانش آموز دارند که این ادغام باید با هماهنگی سازمان اداری انجام شود. اگر این مورد در مجلس تصویب شد کارگروهی برای آن تشکیل خواهیم داد زیرا برخی مناطق ما استراتژیک هستند و باید به آنها توجه کرد. »
ارسال دیدگاه