رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور : مهمترین ابزار قدرت، قدرت علمی است
تهران(پانا)- رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی مهمترین ابزار قدرت را قدرت علمی دانست و بر لزوم توجه به حوزه تعلیم و تربیت به عنوان فراگیرترین سطح تأثیرگذاری در جامعه تاکید کرد.
حسن مرادی، رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیجی که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت:«با توجه به نظام و فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه، سعادت دنیوی و اخروی حرکت بر اساس اسلام ناب و سه بعد اساسی عقلانیت، معنویت و عبادت است و این مبنای حرکت همه مجموعهها و نهادها است و از آنجا که استقلال، آزادی، پیشرفت و آبادانی جز برترین اهداف جامعه ایران بوده است، کانون توجه همه حرکتها و تلاشها این موضوعات و ابعاد است.»
حسن مرادی گفت: «تحقق آرمانها و اهداف کشورها در سایه قدرت و اقتدار اتفاق میافتد و امکان ندارد آرمانها بدون قدرت عینیت پیدا کند و مهمترین ابزار قدرت، قدرت علمی است. چیزی قدرتمندتر از علم در دنیا وجود ندارد و روزبهروز علم توسعه بیشتری پیدا میکند و قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی فقط با ابزار علم به ثمر مینشیند و توسعه مییابد. بنابراین اگر در ابعاد دیگر ابزار علمی دچار اخلال شود، آن قدرت هم کاهش مییابد.»
رییس جشنواره علمی فرهنگی فرهنگیان بسیج کشور علم را وابسته به بینش و معرفت دانست و گفت:«حوزه تعلیم و تربیت فراگیرترین سطح تأثیرگذاری در جامعه را دارد و اگر به این حوزه در نظام مدیریت، پاسخگویی مسائل کشور، سرمایهگذاریها و مهندسی کشور به این لایه اصلی قدرت توجه شود، موفقیتهای زیادی حاصل خواهد شد. متأسفانه بعد از انقلاب نگرش دولتهای مختلف به آموزشوپرورش دچار اشکالات اساسی در مدیریت، تخصیص منابع و سرمایهگذاری بودهایم و برنامهریزی مطلوبی صورت نگرفته است.»
حسن مرادی در ادامه گفت: «اگر بخواهیم در آموزشوپرورش سرمایهگذاری اساسی انجام شود مهمترین بخش در منابع انسانی است و در منابع انسانی دو عنصر تعیینکننده است: یکی دانشآموز که برای آینده کشور تربیت میشود و مهمترین محصول سیستم آموزشوپرورش است و دیگری معلم است. معلم فکور، ماهر، با اعتماد به نفس و با نگرش عمیق میتواند این دانشآموز را آموزش دهد و خوشبختانه این ظرفیت در بین فرهنگیان وجود دارد که این نقش را بهخوبی انجام دهند.»
رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور به اهداف جشنواره و سه سطح از چالشهای نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «چالشهای بنیادی، چالشهای راهبردی با نگاه به وضعیت کنونی و آینده و چالشهای مسائل جاری از مهمترین مسائل نظام آموزشی کشور است که با توجه به روند تغییرات و حرکت جهانی در حوزههای علمی وفناوری باید برای این تغییرات آموزش و پرورش پاسخگویی و ارایه راه حل داشته باشد و محصولات و بروندادهای چنین جشنوارههایی می تواند ناظر و معطوف به یکی از این سه سطح چالشها باشد و راهحلهای عملیاتی خوبی ارائه دهد.»
در ادامه این مراسم محمد نبی رودکی، رئیس پژوهشکده علوم ومعارف دفاع مقدس اهداف و محورهای جشنواره را تشریح کرد.
او با اشاره به اهمیت و ضرورت پرداختن به نقاط برجسته دفاع مقدس در کتب درسی گفت: «در کتابهای درسی داستانهایی از جمله دهقان فداکار را با مصداق ایثار میشناسیم که ماندگار هم شده است، اما به مصادیق مدیریت جهادی، شجاعت و شهامت و ایستادگی هشت سال دفاع مقدس کمتر پرداخته شده است و خوشبختانه با نظر وزیر آموزش و پرورش، سازمان برنامهریزی آموزشی و تالیف کتب درسی در این مسیر گامهای موثری برداشته است.»
محمدنبی رودکی در ادامه گفت: «باتوجه به ماندگاری مصادیق آمده در کتب درسی، برای اینکه بخشهایی از گنجینه دفاع مقدس وارد کتابهای درسی مقاطع تحصیلی شود، برنامهریزیهایی با همکاری سازمان بسیج فرهنگیان و سازمان تالیف کتب درسی، انجام گرفته است و آموزش و پرورش که در هشت سال دفاع مقدس دارای ۴۰۰۰ معلم شهید و ۳۶۰۰۰ دانش آموز شهید است، میتواند از این فرصت برای معرفی الگو های برتر انسانیت برای دانشآموزان استفاده کند.»
ارسال دیدگاه