مدیرکل دفتر فنی و حرفهای آموزش و پرورش خبر داد
اختصاص ۵۲ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستانها
۴۰ درصد از دانشآموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل کنند
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای آموزش و پرورش از اختصاص ۵۲ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستانها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محسن حسینیمقدم گفت: «با توجه به الزاماتی که ما در برنامه ششم توسعه داریم تا پایان این برنامه باید سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش به ۵۰ درصد برسد که امسال به عنوان سال دوم برنامه، عدد ۴۰ را برای ما پیشبینی کردهاند، اما برای رسیدن به این اعداد و رقم نیاز به زیر ساخت داریم. همچنین بحث نیروی انسانی، تجهیزات و فضای آموزشی نیز در اینجا مطرح است.»
او ادامه داد: «در خصوص بحث تجهیزات امسال اولین سالی است که از اوایل فرودین ماه مبلغی حدود ۵۲ میلیارد تومان را به حساب اداره کل استانها واریز کردیم که تجهیزات مورد نیاز هنرستانها را تهیه کنند، از طرف دیگر در بودجه سال ۹۷ هم حدود ۵. ۳۷ میلیارد پیشبینی شده است که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی این عدد و رقم هم به حساب هنرستانها در بخش تجهیزات واریز شود.»
او به استفاده از عوارض حاصل از فروش گاز برای تهیه تجهیزات مدارس اشاره کرد و گفت: «راهکار دیگری برای تامین تجهیزات هنرستانها در نظر گرفته شده، به این صورت که قانونگذار حدود دو درصد از درآمدهای عوارض حاصل از فروش گاز را پیشبینی کرده که هر سال به حساب سازمان نوسازی واریز میشود، آنها نیز باید با این بودجه خریدهای لازم را انجام و در اختیار هنرستانها قرار دهند. این روند از دو سال پیش شروع شده و الان هم به مرور زمان به حساب استانها واریز میشود. اگر چه این مبالغ شاید خیلی محدود باشد، اما میتواند بخشی از نیازهای ما را در رابطه با تجهیزات پاسخگو باشد.»
حسینی مقدم گفت: «همچنین استفاده از ظرفیتهای خیرین را در پیش گرفتیم، بسیاری از خیرین هستند که توان مدرسهسازی را ندارند اما هدفشان کمک به مدرسهسازی و خدمت به مدارس است.»
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای به بحث توسعه متوازن و پیشبینی ۴۰ درصدی در دوره دوم متوسطه اشاره کرد و گفت: «۴۰درصد از دانشآموزان دوره دوم متوسطه باید در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار دانش مشغول به تحصیل شوند. اکنون تلاش میکنیم، این سهم را بین استانهای مختلف با توجه به عملکرد سالهای گذشته و تواناییشان تقسیم کنیم تا استانها بتوانند با یک برنامهریزی مناسب جذب حداکثری را در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش داشته باشند.»
او ادامه داد: «نکته دیگری که در اینجا مطرح میشود، این است که رشتههای پرطرفدار فنی و حرفهای سریع تکمیل میشود و دانش آموزانی که برای ثبتنام اقدام میکنند، نمیتوانند در رشته مورد علاقه خود ثبتنام کنند.»
حسینی مقدم در پاسخ به این سوال که برای افزایش ظرفیت رشتههای پرطرفدار چه برنامهای دارید گفت: «یکی از بحثهایی که در مدارس فنی و حرفهای و کاردانش مطرح است، بحث آمایش سرزمین و نیاز منطقه به آن رشته است. یعنی ما باید بتوانیم دانش آموزانی پرورش دهیم که متناسب با رشته بتوانند شغل پیدا کنند. به همین دلیل آمایش رشته یکی از بحثهای مهم دو سال اخیر بوده است.»
مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفهای در پایان گفت: «رشتههایی مثل کامپیوتر، حسابداری و نقشهکشی جزو رشتههای پرطرفدار است و چون این رشته به نسبت دیگر رشتهها تجهیزات کمتری نیاز دارند، شاید آموزش و پرورش هم تمایل بیشتری برای راهاندازی این رشتهها داشته باشند، اما اگر این رشتهها را افزایش دهیم از هدف اصلیمان در فنی و حرفهای دور میشویم. به همین دلیل بر اساس نیاز منطقه برنامهریزی میکنیم. اکنون در رشته فنی و حرفهای حدود ۴۱ رشته در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر داریم. در شاخه کاردانش هم حدود ۱۶۰ رشته مهارتی داریم.»
ارسال دیدگاه