مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی:

«نماد» با توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش احیا شده است/ پایش سلامت اجتماعی ۹۹.۸ و سلامت روان ۵۰ درصد مدارس در سال تحصیلی جاری

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی شنبه شب در برنامه پرسشگر شبکه آموزش حضور یافت و از احیای «نماد» با ورود وزیر آموزش و پرورش به حوزه آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۵۹۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
«نماد» با توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش احیا شده است/ پایش سلامت اجتماعی 99.8 و سلامت روان 50 درصد مدارس در سال تحصیلی جاری

به گزارش خبرنگار پانا، سمیه سادات ابراهیمی‌ در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «نماد مخفف برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌‌آموزان است. در سال ۹۴ یک فعالیت فراقوه‌ای در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام شد و آن شکل‌گیری برنامه ملی نماد بود. ۱۴ نهاد و سازمان در کشور عضو این برنامه هستند و آموزش و پرورش یکی از اعضای این ائتلاف است.»

۵ مرحله در طرح نماد

وی در ادامه درباره مرحله اول این برنامه ملی گفت: «نماد پنج مرحله دارد که مرحله اول آن مرحله آموزش مهارت‌های ارتقایی است که به سه سطح، دانش‌آموزان، اولیا و مربیان ارائه می‌شود. این آموزش‌ها، مهارت‌های ارتقایی شامل آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های خود‌مراقبتی است.»

ابراهیمی در ادامه افزود: «مرحله دوم این برنامه پایش است، که وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان در این مرحله پایش می‌شود. در این مرحله مشخص می‌شود گروهی از دانش‌آموزان به آموزش مهارت‌های زندگی نیاز دارند که در مرحله بعدی ارائه این مهارت‌ها به دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره مراحل تکمیلی این طرح گفت: «اگر مسئله دانش‌آموزان در مدرسه قابل حل نبود در مرحله بعدی، در مراکز مشاوره و روان‌شناختی آموزش و پرورش، به مسائل این دانش‌آموزان رسیدگی می‌شود. در مرحله بعدی، دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت‌های بیشتر دارند به یکی از سازمان‌ها و نهاد‌های عضو ائتلاف نماد معرفی می‌شوند.»

وی در ادامه درباره آسیب‌های اجتماعی توضیح داد و افزود: «مسئله آسیب‌های اجتماعی یک موضوع چند مولفه‌ای است. آموزش و پرورش محل بروز و ظهور این آسیب‌ها است ولی ایجاد‌کننده این آسیب‌ها نیست.»

ابراهیمی با اشاره به این نکته که جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی حوزه دانش‌آموزی قدرتمند عمل کرده افزود: «در تمام انواع آسیب‌های اجتماعی، در ایران در حوزه دانش‌آموزی از سایر کشور‌ها بهتر عمل کرده و توانستیم آن را مهار کنیم.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره وضعیت این دوره گفت: «برنامه ملی نماد در دوره‌های مختلف با توجه به میزان توجهی‌ که به این حوزه شده گاها رو به افول رفته است. خوشبختانه در این دوره با توجه ویژه‌ای که وزیر محترم به این حوزه داشتند، طرح ملی نماد مجددا احیا شده است.»

تاکید ‌وزیر آموزش و پرورش بر پیشگیر از آسیب‌های اجتماعی است

وی افزود: «اولویت‌ها در دوره‌های مختلف متفاوت است. شخص وزیر آموزش و پرورش وقت، جناب دکتر کاظمی تاکید ویژه‌ای بر مسئله پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند. این مسئله به حدی است که برنامه جلسات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های هفتگی وزیر آموزش و پرورش است.»

بیشترین آسیب‌های اجتماعی کدام است؟

ابراهیمی به بیشترین آسیب‌های اجتماعی رایج در دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «بیشترین آسیب اجتماعی ما بدون تفکیک جنسیتی در تمام استان‌ها تعارضات خانوادگی است که حدود ۱۷ درصد دانش‌اموزان کشور درگیر این آسیب هستند. بعد از آن اختلالات و حوزه سلامت روانی است. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با یک‌دیگر همپوشانی دارند. حوزه سلامت روان و حوزه خانواده می‌توانند علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شوند.»

از چالش‌های اجرای طرح نماد تا راه حل‌ها

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره مهمترین مشکل در اجرای طرح نماد گفت: «اولین چالش ما در طرح ملی نماد چالش نیروی انسانی است که باید با انگیزه، توانمند و آموزش‌دیده باشد. وزارت آموزش و پرورش برای رفع این چالش مدرسین نماد را تربیت کرده و آموزش داده است. جمعی از کارشناسان آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور در آزمون‌های متعددی شرکت کردند و پس از تایید صلاحیت‌های لازم به عنوان سفیران نماد در استان‌های مختلف مشغول به کار شدند.»

وی افزود: «در حال حاضر ۳۰۰ سفیر نماد در استان‌های کشور از مشاورین آموزش و پرورش مشغول به کار هستند. حداقل نیاز آموزش و پرورش تامین یک نیروی دارای صلاحیت برای هر یک از مناطق آموزش و پرورش است. این نیاز به چیزی بیش از ۷۰۰ سفیر آموزش و پرورش در سراسر کشور اشاره دارد.»

ابراهیمی در مورد دیگر چالش طرح نماد گفت: «چالش بعدی گفتمان‌سازی در حوزه نماد است که خانواده‌ها، دانش‌آموزان و مربیان را در جریان اجرای طرح نماد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قرار دهد. صدا‌وسیما به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.»

کدام نهاد‌ها کم‌کاری کردند؟ چه نهاد‌هایی بیشترین همکاری را داشتند؟

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در پاسخ به مجری برنامه درمورد سازمان‌های عضو ائتلاف نماد که کم‌کاری در زمینه نماد انجام داده‌اند گفت: «‌از زمان ورود من به این اداره، سازمان‌ها و نهادهایی بیشترین همکاری را در زمینه طرح ملی نماد داشتند. سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی داشته و ردیف مستقلی برای این طرح در نظر گرفته است. معاونت پیشگیری قوه قضاییه همکاری خوبی در این زمینه داشتند. ‌وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت دادگستری نیز همکاری خوبی در زمینه این طرح داشتند. کمیته امداد، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، نهاد ریاست جمهوری دیگر نهاد‌های فعال و پیگیر در این زمینه هستند.»

امسال ۹۹.۸ درصد از مدارس مورد پایش وضعیت سلامت اجتماعی و ۵۰ درصد مدارس نیز مورد پایش سلامت روان قرار گرفتند​

ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای طرح نماد، درباره اجرای پایش‌های مختلف در مدارس گفت: «بر طبق آنچه در آیین‌نامه طرح نماد برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، ما وضعیت سلامت روان و وضعیت سلامت اجتماعی دانش‌آموزان را مورد پایش قرار دادیم. امسال ۹۹.۸ درصد از مدارس مورد پایش وضعیت سلامت اجتماعی قرار گرفتند و ۵۰ درصد مدارس نیز مورد پایش سلامت روان قرار گرفتند.»

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره داده‌های به دست آمده از پایش‌ها گفت: «داده‌های به دست آمده از این پایش‌ها به سازمان‌های مربوطه به طور دقیق و با جزئیات ارائه شده است. بر طبق اطلس تهیه شده بر اساس داده‌های پایش‌های وزارت آموزش و پرورش، مدیران آموزش و پرورش به طور دقیق از آسیب‌های اجتماعی و میزان شیوع آن در مدارس خبر دارند. برای هر یک از دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت بیشتر دارند به صورت فرد به فرد برنامه در نظر گرفته شده است. مشاوران ما به صورت فردی به حل مسئله این دانش‌آموزان می‌پردازد.» 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار